Skok medzi veľkých hráčov

Nový Ford Trucks F-Max budí rešpekt. Zasadli sme za volant novinky ako prví na Slovensku a vyskúšali ho v reálnej prevádzke.

Turecká značka Ford Trucks na slovenský trh oficiálne vstúpila na začiatku minulého roka prostredíctvom zastúpenia Delta-Truck s tromi radmi vrátane ťahača Ford Cargo. Tento rok sortiment dopĺňa úplne nový ťahač F-Max určený pre diaľkovú dopravu, ktorý vlani v Hannoveri na IAA získal prestížny titul International Truck of the Year 2019. A bude to rovnocenná konkurencia silným zavedeným značkám.

To je obývačka
V kabíne F-Maxu sa oproti predchodcovi udiali veľké zmeny. Vlastne ani nie zmeny – je to úplne nová dospelá kabína, ktorá znesie najprísnejšie kritériá. Minimálne v priestrannosti. F-Max sa ponúka v jedinej maxi verzii kabíny s vnútornou výškou 2 160 mm, ktorá je jedným slovom obrovská. Uprostred síce vystupuje trochu kryt motora, keď sa naň postavíte, nad hlavou máte stále veľa miesta. Nadpriemerná je šírka kabíny.

Celkový dojem veľkého priestoru umocňuje aj svetlé čalúnenie. Zatiaľ čo spodné široké lôžko s nastaviteľným sklonom pod hlavou je first class, horné sklopné sa dá veľmi ľahko úplne priklopiť k stene, takže je v kabíne viac miesta. Ide však skôr o lôžko pre občasné využitie – vodiči dnes aj tak väčšinou jazdia sólo.

Všade samé schránky
Nad hornou posteľou sú tri schránky, ktoré sa vyklá¬pajú ako v lietadle. Hoci sú celkom veľké, zatvorené nezaberajú toľko priestoru. Obrovské schránky sú tiež pod spodným lôžkom, ktoré sú prístupné zvnútra po odklopení lôžka, ale aj zvonku. Tri uzatvárateľné schránky nad prístrojovou doskou dopĺňajú otvorené police, priehradky nechýbajú ani na bokoch kabíny. Dve zásuvky sú tiež v prístrojovej doske – celkovo je odkladacích boxov dostatok.

Trestná lavica
Obe sedadlá sú príjemne tvrdé a majú aj vhodný tvar. Pákou na boku ľahko sklopíte operadlo, aby sa dalo pohodlnejšie dostať do schránok pod posteľou. Sedadlo spolujazdca nie je odpružené. Sedieť na „trestnej lavici“, ako tomu vodiči hovoria, na našich cestách žiadny med. F-Max vo verzii Low deck má totiž tuhšie pruženie. Vyzdvihnúť musíme veľa priestoru pred spolujazdcom.

Prehľadná a plná informácií
Kto niekedy sedel v najnovších osobných či úžitkových vozidlách Ford, bude sa za volantom cítiť ako doma, pretože grafika hlavných prístrojov aj veľká časť ovládačov má rovnaký elegantný a moderný dizajn. Pravá časť prístrojovej dosky je natočená k vodičovi.

Medzi rýchlomerom a otáčkomerom je veľký farebný displej palubného počítača, ktorého ovládanie aj štruktúra menu je jednoduchá a všetko sa ovláda z volantu. Menu však zatiaľ nie je v slovenčine či češtine, ale už sa na tom pracuje. Vodič má v blízkosti držiaky na nápoje, nechýbajú dve zásuvky na 12V a jedna na 24V. Ďalšia 12V zásuvka je vedľa sedadla spolujazdca. V základnej výbave nechýba ani dotykový farebný displej.

Z vlastného chovu
F-Max dostal najnovšiu verziu motora Ecotorq 12,7 l z dielne Fordu Euro6d naladenú na 500 k (368 kW) v pásme 1400-1800 ot./ min a 2500 Nm, ktoré má vodič k dispozícii medzi 1000 a 1400 ot./min. A hneď od prvých okamihov je poznať, že má tento skvele odhlučnený motor poriadnu paru. Aby to ale predviedol, musíte prišliapnuť plyn skoro až k podlahe. Dráha plynového pedálu je dosť dlhá – to by chcelo ešte doladiť.

Má chuť plachtiť
S motorom spolupracuje 12-stupňová automatizovaná prevodovka ZF Traxon, ktorá motor nenecháva zbytočne vytáčať, rovnako ani v stúpaní zbrklo nepodraďujete. Radí rýchlo bez citeľného prerušenia ťahu. Pri brzdení pracujeme s manuálnym podraďovaním, takže by sme uvítali, keby pri dlhšom podržaní páčky podriadil o dve rýchlosti.

Tu platí, čo rýchlosť, to jeden pohyb. Veľmi sa nám pozdáva, ako rýchlo Traxon prechádza do režimu voľnobežky. Stačí zložiť nohu z plynu a po pár sekundách už na displeji svieti zelené „ENKO“ a vy plachtíte zotrvačnosťou. Komu to nevyhovuje, môže si ju ľahko vypnúť.

Aj vďaka tomu sme na 450 km dlhej trase, ktorú sme absolvovali dvakrát, dosiahli priemernú spotrebu 26,7 l/100 km. Na surový motor (mal najazdené len 900 km), len 50 km strávených na diaľnici a pomerne náročnom kopcovitom profile trasy je to skvelý výkon.

F-Max je štandardne vybavený motorovou brzdou s 400 kW. Výkon je to slušný, prichádza však s ľahkým oneskorením a dosť sprudka, a to hlavne v nízkych rýchlostiach. Rovnako tak vypína s oneskorením. Chvíľu nám to trvalo, kým sme si na charakteristiku „motorovky“ zvykli, klasický retardér je v tomto plynulejší.
Tuhší

Podvozok F-Maxu vo verzii Low deck je pomerne tuhý a cítiť to hlavne na sedadle spolujazdca. Kým vzadu má štyri mechy, vpredu len dva malé pomocné, ktoré ani neslúžia na reguláciu výšky. Jazdné vlastnosti má ale isté, aj na nerovnostiach máme pocit, že auto je plne pod kontrolou. Pri bežných rýchlostiach nám tuhé riadenie vyhovuje, pri manévrovaní by sme uvítali väčší účinok posilňovača.

Berte ho vážne
S týmto autom treba počítať, neobjavili sme na ňom žiadnu zásadnú slabinu. A to aj s ohľadom na základnú cenu 73 000 eur. Navyše výbava je naozaj bohatá, v cene totiž v rámci uvedenia na trh dostanete aj paket Comfort Plus, a to už môže byť aj konkurenčná výhoda.

Fotogaléria:

Editor
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button