Lev v novom šate: Nová generácia nákladných vozidiel MAN
Dlho očakávaná premiéra novej generácie nákladných vozidiel MAN TG svetu predstavila novinky, ktorými nemecký výrobca cieli na viac komfortu pre vodičov a efektívnejšiu prevádzku pre dopravcov. Príchod novej generácie nákladných vozidiel je veľkou vecou a preto mnohí netrpezlivo očakávali, s čím MAN príde. Po úvodnom zoznámení sa s novou generáciou môžeme povedať, že je toho viac ako dosť.
Pohľad zvonku okrem upraveného dizajnu nenaznačuje veľké rozdiely oproti predchodcovi. Rozmery kabíny zostali rovnaké, zmenilo sa však veľa. Napríklad 70 % štruktúry kabíny. Tá si zachovala hmotnosť predchádzajúcej generácie, spĺňa však nové, prísnejšie bezpečnostné predpisy, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2021.
Vodiči ocenia, že sa zmenila pozícia spätných zrkadiel. Jednak kvôli lepšej aerodynamike, v MAN-e si však boli vedomí aj toho, že v doterajšej generácií nebol výhľad kvôli polohe a hrubému A-stĺpiku úplne ideálny. Medzi stĺpikom a spätným zrkadlom je teraz viac priestoru a tým aj lepšia viditeľnosť pre vodiča.
Táto zmena je jednou z mnohých, ktorú MAN počas vývoja implementoval na základe spätnej väzby od samotných vodičov. Mníchovskí inžinieri oslovili počas vývoja viac ako 700 šoférov na odpočívadlách, čerpacích staniciach aj u svojich zákazníkov a vďaka ich názorom dokázali lepšie naplniť potreby, ktoré profesionáli od svojich nákladných vozidiel očakávajú.
Veliteľské sedadlo
MAN vyvinul pre novú generáciu nákladných vozidiel nové sedadlá. Na ich vývoji spolupracoval aj s univerzitami, pretože chcel dosiahnuť maximálny komfort a ideálnu ergonómiu pre vodiča. Po prvej jazde musíme povedať, že sa mu to podarilo, pretože sedenie na nových sedadlách je vysoko komfortné a pohodlné. Okrem lepšieho tvaru pribudlo 50 mm pri nastavovaní sedadla pozdĺžne (celkovo tak viete sedadlo posúvať dopredu a dozadu v rozmedzí 230 mm) a smerom do výšky máte k dispozícii 120 mm rozsahu.
Sedadlo spolujazdca sa môže zmeniť na praktický stolík. Ide o príplatkovú možnosť, no veľmi praktickú. Vodiči určite ocenia aj nové možnosti prispôsobovania polohy volantu – dokážu nastavovať jeho sklon aj vzdialenosť. Ďalšie vylepšenie, ktoré vzišlo zo spätnej väzby od samotných šoférov.
Nižšie čelné sklo, väčšie odkladacie priestory
Zmenil sa aj rozmer čelného skla, ktoré je nižšie. Umožňuje to nižšie položená palubná doska a vďaka tejto zmene narástli vrchné odkladacie priestory. Na dverách vodiča si môže zákazník nakonfigurovať štyri tlačidlá, ktoré sú umiestnené v ich spodnej časti. Vodič tak môže ovládať štyri funkcie, napr. výstražné svetlá, osvetlenie za kabínou, zatváranie okien a ďalšie bez toho, aby musel nastúpiť do kabíny.
Rýchlosti radíte za volantom
Presunul sa ovládač prevodovky, po novom ho nájdete na pravej strane za volantom. Vyznačuje sa veľmi intuitívnym ovládaním. Vďaka koncernovej synergii vychádza prevodovka MAN TipMatic z konštrukcie prevodovky Opticruise, ktorá je v súčasnosti jedna najlepších ak nie najlepšia na trhu. Mníchovskí inžinieri však vyvinuli vlastný softvér a naladili ju tak, aby zodpovedala výkonovým a technickým parametrom motorov z ich dielne.
Digitálny displej a inovatívny SmartSelect
Pred vodičom je plne digitálny štít palubnej dosky s vynikajúcou grafikou a zmysluplným zobrazovaním údajov – vľavo tachometer, vpravo otáčkomer a priestor medzi nimi vypĺňa zobrazovanie informácií z asistenčných systémov. Digitálny štít je súčasťou príplatkovej výbavy.
Veľmi dobre sa počas jazdy pracuje s ovládačom SmartSelect, ktorým vodič ovláda multimediálny systém. SmartSelect sa skladá z dvoch prstencov, spodným ovládate hlavné menu, vrchným si volíte jednotlivé možnosti. Počas jazdy, kedy sa maximálne sústredíte na dianie na ceste, sa s ním pracuje výborne. Jednoducho sa orientujete v menu a ľahko si zvolíte čokoľvek, čo potrebujete, od navigácie až po hudbu.
Osvedčené motory
Nové vozidlá budú poháňať praxou overené motory Euro 6d, ktoré MAN predstavil už na jar 2019. Pre ľahké aplikácie je to motor D08 vo verziách so 4 resp. 6 valcami a výkonmi od 160 do 320 k, segment stavebníctva a stredne náročných aplikácií pokrýva motor D15 s výkonovými variantami 330, 360 a 400 k. Najpopulárnejším v diaľkovej preprave je šesťvalcový motor D26 s objemom 12,4 litra; ktorý ponúka výkon 430, 470 resp. 510 k. Pre najťažšie úlohy má MAN v ponuke motor D38 s výkonom 540 resp. 640 k. K úspore paliva prispeje tiež nová, hypoidná hnacia náprava, ktorá k existujúcim prevodovým pomerom pridáva nový – i = 2,31.
Nová architektúra elektroniky
Značnú pozornosť venoval MAN predstaveniu novej architektúry elektronického systému. Tá je podstatne zjednodušená, každé vozidlo z novej generácie dostane presný set kabeláže určenej pre svoje vybavenie a aplikáciu, na ktorú je určené. Jednoduchšia architektúra sa ľahšie inštaluje pri výrobe no podstatné je, že má aj omnoho jednoduchšiu údržbu a rýchlejší servis.
Jej základom je centrálny počítač, ktorý kontroluje všetky procesy. Podľa inžinierov sa výrazne zlepšila aj interakcia centrálneho systému so všetkými senzormi vo vozidle a v neposlednom rade umožňuje nová elektronická architektúra využitie množstva asistenčných systémov, vrátane systému monitorovania mŕtveho uhla či dokonca čítania dopravných značiek.
Aktualizácie softvéru budú prebiehať cez internet, čo znamená, že vozidlo nebude musieť kvôli aktualizovaniu systému chodiť do servisu. Pre vodiča bude zaujímavá mobilná aplikácia MAN Driver App, pomocou ktorej dokáže skontrolovať stav svojho vozidla a okrem iného obsahuje aj praktický zoznam úloh kontroly vozidla pred jazdou.