Testy nákladných vozidiel

F-MAX L – päťtisíc kilometrov na jedno tankovanie

Ford Trucks nedávno predstavil ťahač F-MAX L, ktorý má predĺžený rázvor a väčšie nádrže, vďaka čomu do nich môžete natankovať až 1 350 l paliva. Ďalšou novinkou je úsporný režim ECO+.

Oboje sme si vyskúšali na trase Praha – Holandsko a späť. Naša testovacia trasa merala „len“ 2 000 km, takže jeho 1 350 l veľké nádrže sme nevyčerpali, no na ekonomický režim ECO+ a jeho spoluprácu s prediktívnym tempomatom MAX Cruise sme sa zamerali veľmi detailne.

1 350 litrov

F-MAX L má rázvor predĺžený o 150 mm na 3 650 mm, čo umožnilo montáž väčších palivových nádrží. Zmestí sa do nich až 1 350 l paliva, čo je o 300 litrov viac ako pri klasickej verzii. Keď sme ťahač preberali u importéra v Strančiciach pri Prahe, ukazoval palubný počítač dojazd 5 150 km. Kvôli tak veľkým nádržiam je F-MAX vybavený ADR výbavou, ktorú vnútri prezrádza bezpečnostný spínač na prístrojovej doske.

Skvelý priestor pre život

Jednou z veľkých predností modelu F-MAX je veľká kabína. Ford Trucks ponúka iba jednu – najväčšiu a najvyššiu. Okrem vnútorného priestoru vodiča potešia aj objemné odkladacie priestory. Popri trojici klasických nad čelným sklom má F-MAX ďalšie tri nad horným sklopným lôžkom, ktoré sa vyklápajú ako v lietadle.

Do schránok pod posteľou sa dá dostať ako zvonku, tak aj zvnútra. Jedinú poznámku sme mali k záclonke. Látka nie je dostatočne hustá a preniká cez ňu svetlo. Dostatok odkladacích miest ponúka aj prístrojová doska a za zmienku stojí aj výborné odhlučnenie.

Odlišná stratégia

Nový ECO mód, ktorý je po novom súčasťou štandardnej výbavy, a teda dostupný v každom novom vozidle F-MAX, by mal priniesť úsporu paliva až 5 %, a to hlavne v spolupráci s prediktívnym tempomatom MAX Cruise. Ten pracuje v kombinácii s adaptívnym tempomatom.

Systém po aktivácii vo vozidle alebo prostredníctvom mobilnej aplikácie zníži výkon motora z 500 na 450 k, deaktivuje kickdown, obmedzovač rýchlosti sa nastaví na 85 km/h a po piatich minútach behu motora na voľnobeh motor vypne. Nechýba ani voľnobežka Eco Roll, ktorá však paradoxne nespolupracuje s MAX Cruise. Aktivuje sa iba pri jazde bez tempomatu.

Stačí zložiť nohu z plynu a do dvoch sekúnd sa rozsvieti kontrolka signalizujúca aktiváciu voľnobežky.
Ford Trucks totiž stavil na inú stratégiu prediktívneho tempomatu. Rýchlosť vozidla nastavuje na základe topografie zistenej pomocou údajov z GPS. Väčšina konkurencie využíva práve voľnobežku, a to ako pri jazde z kopca, tak aj naopak, tesne pred vrcholom stúpania, za ktorým nasleduje klesanie.

F-MAX naproti tomu necháva v týchto prípadoch neustále zaradenú rýchlosť, čo má najväčší prínos hlavne pri jazde z kopca, keď tak do motora netečie žiadne palivo. Z mierneho kopca alebo tesne pred vrcholom stúpania, keď by sa mala udržať nastavená minimálna rýchlosť (v troch možných úrovniach +/- 3; 6 alebo 9 km/h), ide motor „na pol plynu“ a množstvo vstrekovaného paliva je minimálne. Niektorí výrobcovia už dnes ale oba prístupy, teda voľnobežku a zaradenú rýchlosť, kombinujú.

Verzia L má rázvor predĺžený o 150 mm

Maximum je 85 km/h

Ako sme už uviedli, ECO+ nastaví maximálnu rýchlosť pod plynom na 85 km/h. Z hľadiska dojazdových časov a spotreby ide o optimum. V kopcovitom profile však neumožňuje naplno využiť kinetickú energiu súpravy pri výjazde do kopca. Tým, že MAX Cruise nepracuje s voľnobežkou, síce nechá elektronika súpravu rozbehnúť sa nad 90 km/h, v stúpaní však niekedy aktivuje motorovú brzdu a súpravu pribrzdí na 85 km/h.

Chvíľu nám trvalo, kým sme na to prišli a pochopili, že v kopcovitom teréne je lepšie prepnúť do normálneho režimu motora (existuje ešte mód Power), ísť na klasický tempomat a naplno využívať kinetickú energiu súpravy spolu s plným výkonom 500 k a krútiacim momentom 2 500 Nm, ktorý vám šesťvalec Ecotorq poskytne v pásme 950 až 1 350 min-1. V tomto režime sme prudké stúpania na diaľnici A3 za Frankfurtom zvládali svižne a väčšinu kamiónov nechali v pomalom pruhu za sebou.

Pri schádzaní z kopcov sa ukázalo, že by bolo dobré zladiť spoluprácu MAX Cruise a dvojstupňovej motorovej brzdy. Tá má slušný výkon 400 kW, v prudkých klesaniach a s ťažkým nákladom (viezli sme 16 ton krmiva pre mačky) ale nedokázala udržať rýchlosť pod 90 km/h. Súpravu nechá na náš vkus príliš rozbehnúť sa a potom má ťažkosti znížiť rýchlosť skôr, ako dôjde k zápisu na kartu.

Vodič si tak musí pomáhať prevádzkovou brzdou. Láka vás to prebrať veci do vlastných rúk a z kopca ísť v manuálnom režime radenia a rýchlosť si kontrolovať pomocou motorovej brzdy. Ako pri každom aute, aj tu je potrebný čas zžiť sa s vozidlom a nájsť si ten správny štýl. V prípade Ford Trucks F-MAX to svojimi radami uľahčuje školiteľ v rámci Ford Trucks Driving Academy.

Pri ťahači F-MAX sa netradične vyklápa ľavá aerodynamická clona

Prekvapivá spotreba

Hoci zžívanie sa s tempomatom MAX Cruise chvíľu trvalo a za ten čas sme rozhodne nešli podľa príručky efektívneho vodiča, diaľničná časť cesty z Plzne do holandského mesta Vaassen sme zvládli so spotrebou 26,7 l/100 km pri priemernej rýchlosti 79 km/h. Prvú časť trasy z Českých Budějovíc do Plzne po ceste I/20 sme zvládli za 36,8 l/100 km a pri priemernej rýchlosti 66 km/h.

Výsledná spotreba predstavovala 27,6 l/100 km pri priemernej rýchlosti 75 km/h. Považujeme to za skvelý výsledok, ktorý potvrdzuje úspornosť 12,7-litrového motora Ford Ecotorq, ktorý si Ford Trucks vyrába vo vlastnej réžii. Na spiatočnej ceste sme do Kutnej Hory viezli iba 1,5 t nákladu (severná trasa po A1, 33, 44). Priviezli sme ho so spotrebou 18,6 l/100 km. Nádrže boli na konci testu plné na viac ako polovicu.

Servisná sieť sa rozširuje

Ford F-MAX má svoje kvality. Značka sa u nás postupne etabluje a buduje servisnú sieť nielen u nás, ale aj v zahraničí vrátane dôležitého Nemecka, kde má v tejto chvíli 18 partnerov. Vďaka podpisu zmluvy s firmami PEMA a TIP Trailer sa bude naďalej rýchlo rozvíjať. Hlavnou devízou vozidla je veľká, výborne odhlučnená kabína, bohatá výbava a silný, úsporný motor. Veľké nádrže sa niektorým dopravcom takisto hodia a toto všetko ponúka Ford Trucks za veľmi konkurencieschopnú cenu.

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button