Testy nákladných vozidiel

DAF Trucks – šampión v spotrebe

DAF Trucks – šampión v spotrebe. Spoločnosť DAF Trucks pripravila nový rad ťahačov XF, XG a XG+ nazvaný Efficiency Champion, ktorý má špecifickú konfiguráciu pre čo najlepšiu spotrebu paliva. Zároveň patrí do III. triedy CO2, vďaka čomu môže dopravca ušetriť na mýte až 1,6 eurocentu na kilometer. Krátko sme sa v nej zviezli.

Rok 2023 bol pre spoločnosť DAF Trucks významný z hľadiska ocenenia, ktoré získala za efektivitu svojich vozidiel. Model DAF XF 450 novej generácie bol po rozsiahlom hodnotení popredných nemeckých médií VerkehrsRundschau a Trucker menovaný ekologickým nákladným vozidlom roku – Green Truck 2023. Toto ocenenie získal vďaka mimoriadne nízkej spotrebe paliva a emisiám CO2 v porovnaní s konkurenciou.

Onedlho po tomto úspechu prešiel model XF 450 ďalším testom, European Truck Challenge, ktorý organizoval uznávaný nemecký odborný časopis Truck & Trailer Welt. Tu opäť predčil konkurenciu svojou minimálnou kombinovanou spotrebou paliva a kvapaliny AdBlue. Zatiaľ posledným ocenením je European Transport Award for Sustainability od nemeckého magazínu Transport, čo predstavuje ďalšie dôležité potvrdenie výnimočnej efektivity nákladných vozidiel DAF novej generácie.

Prečítajte si aj
DAF Trucks – šampión v spotrebe

DAF Trucks – šampión v spotrebe

Vhodná konfigurácia

Na oslavu tohto pôsobivého zoznamu úspechov pripravila spoločnosť DAF nový rad pomenovaný Efficiency Champion, ktorý vďaka špecifickej konfigurácii ponúka ešte vyššiu efektivitu. Každá krajina mohla vozidlo prispôsobiť obvyklým potrebám svojich zákazníkov. Každý model Efficiency Champion preto môže byť vybavený celým radom funkcií pre úsporu paliva, ako je napríklad DAF Digital Vision System (kamery namiesto zrkadiel) alebo kompletný aerodynamický balíček so spojlermi, medzinápravovými spojlermi, blatníkmi či kompletným zakrytovaním podvozku pre čo najlepšie prúdenie vzduchu.

Rad Efficiency Champion je tiež štandardne vybavený pneumatikami s nízkym valivým odporom a krytmi zadných kolies. Importér taktiež zvolil vhodný stály prevod. Pre potreby českého a slovenského trhu importér ako základ pre pohon vybral motor MX-13 s výkonom 483 k (355 kW) a najvyšším krútiacim momentom 2500 Nm. Ten sme si tiež krátko vyskúšali na cestách. Avšak pokiaľ zákazník bude chcieť, vozidlo je možné pripraviť aj s inými motormi. A to vždy tak, aby spĺňalo základnú myšlienku modelu Efficiency Champion. Vždy ale so štandardnou veľkosťou podvozku, low deck zatiaľ nie je možný.

Tuzemská špecifikácia má v základe kamerový systém

DAF Trucks – šampión v spotrebe

Najvýhodnejšia sadzba mýta

Vozidlá Efficiency Champion sa totiž vďaka svojej výnimočnej efektivite a minimálnym emisiám CO2, určeným podľa metódy Vecto, môžu pochváliť zaradením do CO2 triedy III až na obdobie šiestich rokov. Z tohto dôvodu spĺňajú v Nemecku podmienky na uplatnenie najnižšej sadzby mýta, určené pre vozidlá s tradičným pohonom. Táto výhoda môže priniesť úsporu až 1,6 eurocentu na kilometer, čo v celkovom súčte za dobu šiestich rokov môže dopravcovi priniesť úsporu medzi 5000 a 6000 eurami pri obvyklom nájazde 5000 km mesačne po nemeckých diaľniciach.

Modely DAF XF, XG a XG+ Efficiency Champion sú tiež plne vybavené na jazdu na HVO – hydrogenovaný rastlinný olej. Táto najnovšia generácia biopalív môže dosiahnuť zníženie emisií CO2 až o 90 %. A významne prispieva k nízkej uhlíkovej stope vozidiel DAF novej generácie.

Importér zvolil ako základ pre pohon najobľúbenejší motor MX-13 vo verzii 480

DAF Trucks – šampión v spotrebe

Už s novým softvérom motora

Model Efficiency Champion je vybavený najnovšou generáciou softvéru, ktorá bola firmou DAF uvoľnená koncom minulého roka. Tento softvér je teraz postupne dostupný ako aktualizácia pre všetky vozidlá DAF novej generácie, ktoré boli už dodané. Nová generácia nielenže zaisťuje tichú a vyváženú prevádzku motora, ale tiež podporuje budúcu integráciu s on-line platformou pre správu vozového parku DAF. To umožní vozidlu udržiavať neustále spojenie s domovskou základňou a servisným strediskom a tým aj odporúčať proaktívnu alebo preventívnu údržbu v prípade potreby. Tým je zaistená maximálna dostupnosť vozidla.

Vozidlo zdobia polepy s názvom modelu

So systémami ADAS v základe

Tí, ktorí si objednajú DAF XF, XG alebo XG+ novej generácie v prevedení Efficiency Champion, dostanú vozidlá spĺňajúce už nové podmienky GSR (General Safety Regulation) pre rok 2024. To automaticky znamená, že budú v základnej výbave vybavené pokročilými asistenčnými systémami vodiča (ADAS) ), zameranými na pomoc pri riadení, vrátane najnovších verzií pokročilého núdzového brzdového systému, asistenta pre rozjazd Drive-off Assist, funkciou DAF Side & Turn Assist, rozpoznávania rýchlostného limitu a systému varovania pred opustením jazdného pruhu.

Bočný radar, ktorý bude od 1. júla povinný, patrí do súboru bezpečnostných systémov ADAS

Najnižšie celkové náklady na vlastníctvo

„Každé vozidlo DAF XF, XG a XG+ novej generácie je nesporným šampiónom v oblasti efektivity vo svojom vlastnom segmente,“ hovorí Bart Bosmans, člen predstavenstva spoločnosti DAF zodpovedný za marketing a predaj. „V súlade s našou filozofiou DAF Transport Efficiency predstavujú vozidlá radu Efficiency Champion ďalšie potvrdenie našej vedúcej pozície v tejto oblasti. Tieto extrémne efektívne modely zaručujú každému prevádzkovateľovi najnižšie náklady na spotrebu paliva a najvýhodnejšie ceny mýta.“

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button