Železničná doprava

ZSSK dosiahla v auguste vyššie tržby ako pred zavedením bezplatnej prepravy

V auguste 2019 sa tržby Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) vyšplhali na 9,1 milióna eur, je to najviac od roku 2014. Informoval o tom Tomáš Kováč, riaditeľ odboru komunikácie a hovorca spoločnosti.

Národný dopravca dosiahol podľa neho v tomto mesiaci najvyššie tržby od zavedenia bezplatnej prepravy (17. novembra 2014). Aj v porovnaní s druhým najsilnejším mesiacom (júl 2019) predstavuje toto číslo takmer 7-percentný (6,67 %) nárast. Oproti najslabšiemu mesiacu (február 2019) je to až takmer 49-percentný nárast (48,96 %). Štatisticky ide o najlepšie výsledky po zavedení bezplatnej prepravy.

Uviedol, že v hodnotení mesiacov január až august dosiahol národný dopravca v tomto roku doteraz najlepšie výsledky v počte prepravených cestujúcich (51,005 milióna prepravených cestujúcich) a zároveň vlaky ZSSK najazdili za toto obdobie aj najviac vlakokilometrov (22,952 milióna vlkm). Čo sa týka samotných tržieb, tento rok predstavuje dôležitý míľnik, pretože za mesiace január až august 2019 zaznamenala ZSSK najvyššie čísla od zavedenia bezplatnej prepravy (60,566 milióna eur).
Národný dopravca sa môže podľa Kováča pochváliť takýmito vysokými číslami vďaka kontinuálnemu rastu v počte prepravených pasažierov, ktorý sa dostáva do kulminačného bodu z pohľadu možností infraštruktúry na najvyťaženejších tratiach a kapacity a počtu mobilných prostriedkov.

Kováč priblížil, že najväčším lákadlom pre cestujúcich, a teda aj najviac zárobkové sú už dlhodobo trate diaľkovej dopravy, konkrétne Bratislava – Žilina – Košice, Košice – Žilina – Praha a Štúrovo – Bratislava – Praha.

„Kontinuálny nárast tržieb v našej spoločnosti zaznamenávame už od roku 2016. Spolu s Ministerstvom dopravy a výstavby SR a so Železnicami Slovenskej republiky sa snažíme nájsť tie najatraktívnejšie trasy a časové polohy pre prilákanie cestujúcich – platiacich i tých, ktorí využívajú zľavy. Som veľmi rád, že sa nám to darí,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Medzi cestujúcimi ZSSK sa podľa Kováča ujal aj nákup cestovných lístkov cez elektronické médiá (internet, mobilná aplikácia Ideme vlakom na Androide a iOS). Pre porovnanie, kým v auguste 2018 sa cez online kanály predalo 12,04 % všetkých dokladov, v auguste 2019 tento predaj stúpol o viac ako 100 % na 27,76 %.
Hovorca pripomenul, že ZSSK naposledy zvyšovala ceny cestovných lístkov (okrem komerčných IC vlakov) v roku 2011. Pre porovnanie, priemerná mzda na Slovensku v roku 2011 bola 786 eur, v roku 2019 je to 1063 eur.

ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

Prečítajte si aj

Back to top button