Regulačné opatrenia, noví investori
Regulačné opatrenia, noví investori. Európska železničná nákladná doprava zaznamenala v roku 2024 veľké zmeny. Najväčšie európske spoločnosti zaoberajúce sa nákladnou železničnou dopravou čelia v roku 2024 veľkým výzvam. A to napriek úsiliu politikov podporiť väčší pohyb nákladu po železnici a menej po ceste. V niektorých krajinách nové vlastníctvo alebo nové spoločnosti predstavujú výzvu pre etablovaných prevádzkovateľov a poskytujú obchodné príležitosti pre menšie spoločnosti.
Vo väčšine Európy sú najväčšie nákladné železničné spoločnosti súčasťou štátnych železníc, alebo privatizovaných bývalých štátnych železníc. To sa však mení, čiastočne v dôsledku zásahu európskych regulačných orgánov a čiastočne v dôsledku vstupu nových investorov na trh.
Regulačné opatrenia vedú vo Francúzsku k zmenám
Dlhodobé vyšetrovanie Európskej únie skúmalo nespravodlivú štátnu podporu pre Fret SNCF, nákladnú spoločnosť francúzskych železníc (SNCF). V dôsledku toho spoločnosť SNCF v roku 2023 súhlasila s rozdelením podnikania a odovzdaním určitej časti konkurentom, aby sa vyhla ďalším sankciám a vyšetrovaniam. Rozhodnutie urobila francúzska vláda, ktorá sa chcela vyhnúť dramatickejšiemu možnému vývoju. Pravdepodobnou alternatívou by bolo vynútené vrátenie peňazí, ktoré boli nevhodne poskytnuté. To by malo za následok bankrot a zatvorenie spoločnosti Fret SNCF.
V rokoch 2007 až 2019 zaznamenala spoločnosť Fret SNCF straty vo výške 5,3 miliardy EUR. Tie boli kryté prevodmi v rámci holdingu SNCF, čo Komisia EÚ považovala za nespravodlivú štátnu pomoc. Keďže holdingové spoločnosti SNCF sú v úplnom vlastníctve francúzskeho štátu a nákladná železničná doprava má byť obchodnou činnosťou. Za nespravodlivú pomoc bola označená aj kapitálová injekcia vlády vo výške 170 miliónov EUR v čase reformy železničnej dopravy v roku 2018. V posledných dvoch rokoch začala spoločnosť Fret SNCF vykazovať prevádzkové zisky (208 miliónov EUR pri obrate 1,7 miliardy EUR v roku 2022 a 226 miliónov EUR v roku 2021). Zdá sa, že to bolo spôsobené najmä úspornými opatreniami a jednorazovým predajom dcérskych spoločností – pomoc pri znižovaní dlhu – či priame dotácie na prevádzku autodopravy.
Fret SNCF sa rozdelí na dve nové spoločnosti
Rozhodnutie o rozdelení spoločnosti vyvolalo širokú kritiku vo Francúzsku, kde sa Fret SNCF pustila do programu znižovania nákladov. Fret SNCF sa rozdelí na dve nové spoločnosti, ktoré môžu byť neskôr čiastočne alebo úplne privatizované. Približne 30 % súčasnej dopravy (20 % príjmov) plus vybavenie (vrátane 53 lokomotív) bude odovzdaných konkurenčným prevádzkovateľom. Tieto výslovne vylučujú ktorúkoľvek z mnohých dcérskych spoločností SNCF v oblasti nákladnej dopravy. Pravdepodobne bude zrušených viac ako 500 pracovných miest. Francúzske železničné odborové zväzy ostro protestujú v snahe, aby vláda zmenila názor.
Fret SNCF pravdepodobne príde o intermodálnu a ponechá si celovozovú dopravu. Tá v posledných rokoch rastie. Čiastočne k tomu prispeli aj štedré štátne dotácie, ako je to v niektorých iných krajinách EÚ. Francúzska vláda v máji 2023 oznámila, že sprístupní 320 miliónov EUR ročne vo forme dotácií na železničnú nákladnú dopravu – pre všetkých oprávnených prevádzkovateľov, nielen pre Fret SNCF. Viac ako polovica dotácií má znížiť poplatky za prístup na trať inej divízie SNCF. Vláda sa zaviazala poskytovať dotáciu na prevádzku železničnej nákladnej dopravy najmenej do roku 2030 ako súčasť úsilia o splnenie svojho cieľa zdvojnásobiť podiel železničnej nákladnej dopravy v tomto desaťročí.
Širšie dôsledky?
SNCF nie je prvou štátnou železnicou, ktorá sa dostala do rozporu s pravidlami EÚ o štátnej pomoci. Prípad Fret SNCF viedol pozorovateľov v Nemecku k diskusii o tom, či DB Cargo môže postihnúť podobný osud, pretože je tiež neustále v strate. Nad vodou ju drží materská spoločnosť Deutsche Bahn, ktorá je najväčšou nemeckou železničnou nákladnou spoločnosťou. Rovnako ako Fret SNCF, aj DB Cargo ťažilo z investícií širšej skupiny DB a nemeckej vlády. Podobne ako francúzsky náprotivok bežne strácalo peniaze. V roku 2022 DB Cargo vykázalo stratu 257 miliónov € pri obrate 5,2 miliardy EUR. DB Cargo tiež expandovalo po Európe, keď v niekoľkých krajinách kúpilo existujúce spoločnosti železničnej nákladnej dopravy a v iných vytvorilo nové prevádzky. Od roku 2017 vynaložila 1,7 miliardy EUR na nové vybavenie. Väčšinou išlo o nákladné vagóny a lokomotívy pre svoje nemecké a európske podniky.
Možnosť, že DB Cargo bude nútená rozbiť svoje podnikanie, ako sa to stalo vo Francúzsku, sa berie vážne. DB Cargo koncom roka 2023 oznámilo sériu znižovania nákladov a prepúšťania vo svojich mimonemeckých spoločnostiach. Inžinieri boli prepustení z britského podniku, predtým nazývaného EWS a z veľkej časti vlastneného Wisconsin Central.
DB oznámila predaj pobočky DB Schenker, nezahŕňa DB Cargo
DB ju kúpila od Canadian National, ktorá kúpila Wisconsin Central v roku 2007. Železničné odbory hlásia podobné prepúšťanie v Nemecku. DB oznámila predaj svojej logistickej pobočky DB Schenker v polovici decembra, avšak nezahŕňa DB Cargo. Pritom DB Schenker je trvalo vysokoziskový, so ziskom 1,84 miliardy EUR pri obrate 27,6 miliardy EUR v roku 2022. DB predáva DB Schenker predovšetkým na príkaz nemeckej vlády, svojho akcionára – čiastočne na splatenie dlhov a čiastočne prinúti DB, aby sa zamerala na správne fungovanie nemeckého železničného systému.
DB Cargo má v Nemecku viacero konkurentov, hoci väčšina z nich sú špecializovaní operátori alebo operátori s krátkymi linkami. Najväčším konkurentom je nemecká dcéra talianskych štátnych železníc FS. Jej nákladná spoločnosť Mercitalia kúpila jednu z najväčších súkromných nemeckých železničných nákladných spoločností TX Logistik. Špecializuje sa na intermodálnu dopravu medzi hlavnými severnými prístavmi Európy a Talianskom, v dohode uzavretej v decembri. Talianska nákladná doprava dcérskej spoločnosti FS Trenitalia bola tiež predmetom európskeho protimonopolného vyšetrovania. Skončilo sa v novembri 2023; na rozdiel od francúzskeho prípadu vyšetrovanie do značnej miery schválilo pomoc, ktorú Trenitalia poskytla.
Súkromné spoločnosti sú čoraz dôležitejšie
Inde v južnej Európe sa objavuje nový významný hráč v oblasti železničnej nákladnej dopravy. Príslušná spoločnosť je už teraz najväčšou lodnou linkou na svete. Spoločnosť Mediterranean Shipping Company (MSC) v posledných rokoch vynakladá značné peniaze na expanziu do podnikov, ktoré dopĺňajú jej hlavnú činnosť. Správy talianskych médií v roku 2023 naznačujú, že táto súkromná spoločnosť so sídlom vo Švajčiarsku dosiahla v roku 2022 zisk 36,2 miliardy EUR, čo naznačuje, že má značné prostriedky na investovanie. MSC kúpila bývalú štátnu železničnú nákladnú spoločnosť v Portugalsku a založila niekoľko nových spoločností železničnej nákladnej dopravy v Taliansku a Belgicku. Všetky sú označené značkou Medway. Vlastní tiež niektorých prevádzkovateľov železničných koncesií v západnej Afrike. Nedávno súhlasila s kúpou polovice súkromného talianskeho prevádzkovateľa vysokorýchlostných železníc Italo od amerických investorov. Spoločnosť MSC už bola zapojená do trhu osobnej dopravy prostredníctvom výletných lodí a trajektov.
Rozšírením do oblasti železničnej nákladnej dopravy MSC kontroluje väčšiu časť celého logistického procesu, pretože vlastní aj mnohé kontajnery, ktoré používajú jej zákazníci, ako aj lode, na ktorých sa plavia. Na niektorých trasách teraz riadi cestu z továrne alebo distribučného uzla do prístavu, kde je kontajner naložený na jednu z viac ako 500 lodí na prepravu do celého sveta. Možno nie je prekvapujúce, že spoločnosť MSC bola navrhnutá ako potenciálny kupec DB Schenker, ale existuje niekoľko potenciálnych záujemcov a výsledok bude známy až v polovici roku 2024.
Medway dokončí nový spoločný podnik so španielskou vládou
Tento rok spoločnosť Medway, ktorá vlastní portugalskú štátnu železničnú nákladnú spoločnosť od jej privatizácie v roku 2015, dokončí nový spoločný podnik so španielskou vládou vlastnenou železničnou nákladnou spoločnosťou Renfe Mercancías. Podľa dohody získa 50-percentný podiel v stratovej spoločnosti. Železnica zabezpečuje v Španielsku od roku 2021 iba 4 % nákladnej dopravy, zatiaľ čo v Portugalsku, kde je Medway najväčším prevádzkovateľom, je to 11 %. Zdá sa teda, že Medway a Renfe Mercancias majú priestor na rast trhu.
Koncom roka 2023 sa MSC stala spolu s miestnou štátnou správou aj spoluvlastníkom najväčšieho európskeho prístavu v nemeckom Hamburgu. Prevádzkovateľ prístavu v Hamburgu HHLA už bol významným prevádzkovateľom železničnej nákladnej dopravy prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Metrans, ktorá prepravuje intermodálnu dopravu medzi Nemeckom a východnou Európou. V USA nevstúpili MSC na železničný trh, ale dcérska spoločnosť je investorom plánovaného železničného kontajnerového terminálu v prístave New Orleans.
PKP Cargo zostáva najväčšou železničnou nákladnou spoločnosťou v Poľsku
Inde v Európe boli spoločnosti železničnej nákladnej dopravy privatizované so zmiešanými výsledkami. Najväčšou spoločnosťou, ktorá sa má sprivatizovať, je bývalá poľská štátna spoločnosť PKP Cargo, ktorá je od uvedenia na varšavskú burzu v rokoch 2013 – 14 vo väčšinovom súkromnom vlastníctve. Približne tretinu akcií stále drží poľský štátny železničný holding PKP, zvyšok vlastnia poľskí a medzinárodní investori. PKP Cargo zostáva najväčšou železničnou nákladnou spoločnosťou v Poľsku. Čelí však konkurencii zo strany spoločností vrátane DB Cargo, ktoré výrazne investovali do nového vybavenia po rozšírení poľskej spoločnosti, ktorú kúpila v roku 2009 a premenovala ju na DB Cargo Polska. Spoločnosť PKP Cargo oznámila návrat k ziskovosti v roku 2023 po tom, ako v posledných rokoch podnik tvrdo zasiahol kombinovaný vplyv pandémie COVID-19 a vojny v susednej Ukrajine.
V oveľa menších krajinách v Holandsku a Belgicku boli štátne spoločnosti železničnej nákladnej dopravy predané. V Holandsku podnik kúpila DB Cargo už v roku 2003 a v Belgicku bola bývalá železničná nákladná pobočka belgického národného železničného operátora SNCB sprivatizovaná a predaná v roku 2015 francúzskej investičnej spoločnosti, ktorá teraz vlastní 90 % spoločnosť premenovaná na Lineas. Belgická vláda a manažment si ponechávajú malý podiel. Spoločnosť Lineas sa stala „súkromným prevádzkovateľom železničnej nákladnej dopravy v Európe s najväčším rastom“. Za posledných päť rokov rozšírila svoju činnosť a zamerala sa na diaľkovú dopravu z holandských a belgických prístavov v Severnom mori pomocou flotily prenajatých elektrických lokomotív, no zaznamenala niekoľko rokov strát so značnými dlhmi. Koncom roka 2023 spoločnosť Lineas údajne hľadala nových investorov.