Železničná doprava

Nebojte sa cesty vlakom! Píše generálny riaditeľ ZSSK

Reštrikčné opatrenia a obavy z ochorenia COVID-19 výrazne znížili počet cestujúcich aj na železniciach. Opatrenia sa začali uvoľňovať, no obavy cestujúcich z cestvania verejnou dopravou nezmiznú zo dňa na deň. Treba sa cestovania vlakom obávať? Na túto otázku sa snaží zodpovedaním najčastejších otázok dať odpoveď vo svojom blogu generálny riaditeľ železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filip Hlubocký.

Celková obsadenosť vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) sa za posledný týždeň pohybuje na úrovni cca 20 – 30 %. Ak porovnáme napríklad najhorší týždeň v čase pandémie, kedy bol medziročný prepad v počte cestujúcich aj 90 %, tak posledný týždeň sa tento prepad už pohybuje „iba“ na úrovni 70 %. Inými slovami, väčšina našich vlakov jazdí viac ako poloprázdna. Niečo s tým musíme a budeme robiť.

Už v blogu uverejnenom 12. marca som „veštil“, že na hromadnú dopravu sa rúti katastrofa. Posunuli sme sa o dva mesiace v čase a vidíme, že „zlaté časy“ sa nám ani po uvoľnení pravidiel nevracajú. 60 dní kontrolovania sa ku komu sa priblížiť a ku komu nie, umývania si rúk alkoholom, pravidelnej dezinfekcie a „rúškovania“ spolu s hrozivými zábermi zo zahraničia nemohli ostať bez odozvy. Ľudia majú rešpekt pred zhromažďovaním sa, no a práve ja a moji kolegovia musíme mať v tejto situácii v popise práce „hromadnú dopravu“. Na porazenie!

Vo viacerých blogoch som tiež písal, ako sa snažíme ľudí (cestujúcich i kolegov) chrániť pred „hnusobou“. Chvalabohu, zdá sa, že cestujúci našich vlakvedúcich nenakazili, slovenskí vlakvedúci nenakazili cestujúcich a v blízkom regióne si nie som vedomý nejakého škandálu, kde by vírusové orgie vo vlaku či v autobuse boli centrom nákazy. Inými slovami, ak sa správame rozumne – teda nosíme rúška, nepľujeme po sebe, nepodávame si ruky, aby sme sa nimi o chvíľu pošpárali v nose, a neolizujeme kľučky, snáď sme v hromadnej doprave v bezpečí.

Samozrejme, nikomu, kto volá po ešte väčšej ochrane a okrem rúška má nasadené hygienické rukavice či okuliare, sa nevysmievam. Nové ochorenie s kolegami berieme od začiatku vážne. Rovnako vážne ale opakujem: Ak ste rozumní a ohľaduplní, vo vlaku ste v bezpečí.

Po dlhšom úvode by som chcel v tomto blogu reagovať na dobre mienené rady opatrnejších cestujúcich, ktorí si už zvykli na povinnú dezinfekciu v obchodoch a povinné prestriekanie stola na terase po odchode predchádzajúcich hostí.

Prečo nie je vo vlaku povinná dezinfekcia pri vstupe do vozňa?

Veríme autoritám, že to nie je nevyhnutné. Takúto vec dopravcom v hromadnej doprave nikto neprikázal. Dodať dezinfekciu do každého vozňa je síce možnosť, ale technicky náročná a veľmi drahá. Denne vypravujeme viac ako 1 300 vlakov (a dúfame, že o chvíľu to bude ešte o cca 200 viac), ktoré sú zložené v drvivej väčšine z viacerých vozňov. Dezinfekciu by sme potrebovali minimálne pri každých dverách (aby sa nám nezhromažďovali ľudia).

Toto prináša nielen obrovské náklady na ich obstaranie, ale ďalej na ich dopĺňanie (personál), ale takisto aj náplň. Ani v zahraničí nie sú vlaky, ba ani ostatné formy hromadnej dopravy bežne vybavené dezinfekčnými prostriedkami na ruky. Navyše, všetky naše diaľkové vlaky sú vybavené v každom vozni minimálne jednou toaletou, kde je tečúca voda a mydlo. Regionálne vlaky, v ktorých je toaleta, sú vybavené rovnako. Ak si však myslíte, že s dezinfekciou ste vo väčšom bezpečí, pokojne si zoberte a používajte svoju, po prvotnej panike ich je v obchodoch na výber neúrekom.

Prečo vo vlaku vlakvedúci, resp. rezervačný systém nezabezpečia dvojmetrový odstup ako v obchode?

Opäť, žiadna norma nám to neprikazuje. Dvojmetrový odstup je odporúčaný. Veríme, rovnako ako ostatní vlakoví a autobusoví dopravcovia, v ohľaduplnosť a zdravý rozum cestujúcich. Teda, že budú mať rúška po celý čas na tvári, nebudú štuchať jeden druhého do oka (nos a ústa musia byť zakryté, na potenciálny prenos vírusu ostávajú už len oči), a vôbec, nebudú sa na seba tlačiť a budú k sebe milí.

Pandémia je u nás na ústupe (a zasiahla nás minimálne), vlaky sú poloprázdne, verím, že nebude problém od „podozrivého cudzinca“ poodstúpiť a odsadnúť si. Áno, môže sa stať, že v kupé či vozni budete v miestenkovom vlaku sedieť vedľa seba s cudzími ľuďmi, ale som presvedčený, že s nimi vyjdete. V našich vlakoch cestujú hlavne slušní ľudia. A keby to tak náhodou počas vašej cesty nebolo, prosím, choďte od nich preč a dajte vedieť nášmu vlakvedúcemu.

Prečo vo vlaku radšej neotvoríte okná, ale „veselo“ klímujete? Veď v Číne sa v reštaurácii nakazili ľudia klimatizáciou.

Toto nie je triviálna téma. Mať vo vlaku otvorené okná v každom počasí a pri každej rýchlosti nie je ok. Naši odborníci vypnutie klimatizácie neodporúčajú, čo dokladajú jednoduchým výpočtom: Pri každom výdychu človek do okolia vypustí 0,5 litra vzduchu. Za hodinu sa nadýchne zhruba 1 000 x (500 litrov/h). Pri plnom obsadení 66 sediacich cestujúcich na vozeň sa to rovná 33-tisíc litrom vydýchaného vzduchu.

Vozeň má 150 m³ = 150-tisíc litrov vzduchu. Po 1 hodine by bolo 25 % objemu vzduchu v interiéri vozňa vydýchaného cestujúcimi. Podľa normy vlaková klimatizácia musí dokázať vháňať čerstvý vzduch z vonkajšieho prostredia v rozmedzí od 10 do 20 m³/h na sedadlo. Pri počte 66 sedadiel (na vozeň) klimatizácia pri vonkajšej teplote od –5 °C do + 26 °C (súčasné teploty) nasaje dovnútra čerstvý vzduch pre každé sedadlo v objeme 20 m³ (66 x 20) = 1 320 m³ čerstvého vzduchu pre celý vozeň. Keďže vozeň má 150 m³, za 1 hodinu klimatizácia vymení vzduch vo vozni zhruba 9x. Niektoré vozne majú až 88 miest a klimatizácia tu musí každú hodinu vymeniť vzduch skoro 12x. Ak vynechám všetky otvorené okná, čo nie je z pohľadu komfortu a bezpečnosti reálne, nasávanie čerstvého vzduchu zvonka a jeho cirkulácia je pre nás tým najlepším riešením.

Dezinfikujú sa dotykové plochy a záchody dostatočne často?

Od 3. 3. 2020 je  v našich vlakoch realizovaná zvýšená frekvencia dezinfekcie všetkých železničných vozidiel nad rámec bežného čistenia (okrem bežnej dezinfekcie toaliet sa navyše dezinfikujú madlá, tlačidlá, kľučky, odpadkové koše a pod.), za viac ako dva mesiace sa minuli na dezinfekciu vozidiel polymérovými prípravkami (vydržia na povrchu a vírusy dokážu zabiť opakovane) viac ako desaťtisíce litrov roztoku. Toalety sa čistia tiež podľa presných harmonogramov, zväčša v koncovej stanici, v prípade silného znečistenia aj častejšie.

Nie, vo vlakoch s vlakvedúcimi necestujú upratovačky, ktoré by každú hodinu záchody čistili. A vlakvedúci to robiť nemôžu, ich časové vyťaženie im to neumožňuje… Áno, toalety i často chytané plochy si vyžadujú rešpekt, snažíme sa vás chrániť, prosím, pomôžte nám aj svojou zodpovednosťou. Ak máte pocit, že si svoju prácu niekto neurobil, pomôže nám, keď nám napíšete detaily sem: https://formulare.slovakrail.sk/podanie. Ďakujeme.[ Radi čítate blogy? Aktivujte si pondelkový newsletter Karola Sudora s piatimi najlepšími blogmi týždňa. ]

Vo vlaku sa každý môže chrániť po svojom. Jeden z členov skupiny S Hudbou Vesmírnou to zobral naozaj vážne.Šírenie nového koronavírusu sa nám spoločne podarilo spomaliť, ďalšie uvoľnenia sú na spadnutie, no naše „epidemiologické“ motto ešte chvíľu v obave pred druhou vlnou platí: „Ideme vlakom zodpovedne – spolu to zvládneme.“ Tento náš prístup podporili aj členovia skupiny S Hudbou Vesmírnou, vďaka čomu sa obľúbená séria videí #slusnevlakom opäť rozrástla. Dominika, Sorizzo a Marek tu bez zbytočného poučovania prezentujú jasné posolstvo – ZSSK vytvorila bezpečné prostredie na cestovanie, svoje povinnosti si však musia plniť aj cestujúci. Zvládnuť pandémiu môžeme len spoločnými silami.

Prečítajte si aj

Back to top button