Experti potvrdili možnosť električkovej trate pred novou budovou SND
Medzinárodná nezávislá skupina expertov potvrdila možnosť vybudovania električkovej trate na Pribinovej ulici v Bratislave pred novou budovou Slovenského národného divadla (SND), a to bez negatívnych dosahov na budovu divadla. Magistrát verí, že ministerka kultúry Natália Milanová (OĽANO) teraz pristúpi k spoločnej snahe realizovať ďalšie odborné kroky, ktoré budú pokračovať štúdiou uskutočniteľnosti s konkrétnymi technickými riešeniami trate pred divadlom. TASR o tom informovala hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová.
Experti na akustiku, dopravné inžinierstvo či architektúru vyhodnocovali, či je technicky možné stavať a prevádzkovať v blízkosti novej budovy SND električkovú trať bez výrazného vplyvu na divadlo. Do skupiny nominovalo odborníkov aj ministerstvo kultúry a SND. Odborníci v spoločnom prehlásení súhlasia v prípade, že budú prijaté primerané opatrenia. „Prehlásenie obsahuje aj podrobný popis odborných krokov, ktoré bude nutné vykonať, aby sa tieto opatrenia zabezpečili,“ spresnila Rajčanová.
Zahŕňať majú napríklad technickú kontrolu stavu budovy divadla a garáží, meranie existujúceho charakteru hlučnosti a vibrácií v budove SND, stanovenie cieľových akustických kritérií, či porovnanie existujúcich električkových tratí vedených v blízkosti divadiel vo svete. Na základe týchto poznatkov bude následne realizovaná štúdia uskutočniteľnosti. „Tá vyhodnotí schopnosť konkrétnych technických riešení naplniť požiadavky na zamedzenie negatívneho vplyvu hluku a vibrácií, ako aj ekonomickú náročnosť týchto riešení,“ podotkla hovorkyňa.
Experti neuprednostňujú možnosť vedenia električkovej trate poza divadlo. Túto alternatívu navrhlo mesto, pretože sa mu nedarí s ministerstvom kultúry dohodnúť, aby električka prechádzala popred divadlo. Trasa poza divadlo by však podľa odborníkov znamenala väčší hluk a vibrácie, čo by spôsobovali oblúky koľajovej trate. Všetky investičné prostriedky na vedenie novej trate odporúčajú experti zamerať na trasu popred divadlo.
Hlavné mesto tvrdí, že tento variant presadzuje už od októbra 2019, keď verejnosti odprezentovalo výsledky odbornej štúdie. Tá taktiež odporučila trasu po Pribinovej ulici ako najlepšiu pre zavedenie nosného dopravného systému do územia Nového centra, v ktorom sa v najbližších rokoch bude pohybovať 200.000 ľudí denne. „Ostatných šesť posudzovaných variantov trasy bolo zároveň vyhodnotených ako nerealizovateľné z dôvodu zásadných technických prekážok, pozemkových vzťahov a negatívnych dopadov na dopravu,“ priblížila Rajčanová. Nová trať má nosnou koľajovou dopravou prepojiť centrum mesta, Petržalku, Ružinovskú električkovú radiálu a budúcu električkovú radiálu v smere do Podunajských Biskupíc a Vrakune. V Novom centre má zároveň zabrániť dopravnému kolapsu.
Ministerstvo kultúry pre TASR potvrdilo, že v utorok (2. 3.) dostalo spoločné prehlásenie nezávislej skupiny expertov. Zároveň upozorňuje, že sa v ňom píše, že až štúdia uskutočniteľnosti určí, či je technicky možné vybudovať električkovú trať bez toho, aby mala negatívny vplyv na prevádzku národného divadla. „Vzhľadom na to, že spomínaná štúdia nie je obsahom spoločného prehlásenia nezávislej skupiny expertov a expertiek a v záujme získania uceleného obrazu si ministerstvo kultúry vyžiadalo od magistrátu na doplnenie jednotlivé stanoviská členov a členiek expertnej skupiny, znenie zadania pre pracovnú skupinu a podkladov, ktoré dostali a z ktorých vychádzali pri formulovaní spoločného prehlásenia,“ uviedol Michal Hajtol z oddelenia komunikácie a protokolu rezortu kultúry. Ministerstvo zároveň tvrdí, že už dlhodobo žiada od magistrátu spomínanú štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá má obsahovať najmä odbornú akustickú štúdiu.