Vodná doprava

Švédsko otestuje superrýchle trajekty

Švédsko otestuje superrýchle trajekty. Počas typického pracovného rána je hlavný most z ostrovného mesta Ekerö plný áut smerujúcich do švédskej metropoly. Od posledných semaforov na okraji mesta sa vinie dlhá kolóna. Na verejnom móle neďaleko mosta je, naopak, veľký pokoj a ticho. Trajekty jazdia len každú hodinu, a to je príliš dlhý interval na to, aby presvedčil vodiča presadnúť z auta na loď. Najnovšie to však chce startup Candela so sídlom v Štokholme zmeniť.

Prichádza s plánom na superrýchlu elektrickú trajektovú dopravu spájajúcu švédske hlavné mesto s radom blízkych ostrovov, pričom Ekerö je poslednou zastávkou na testovacej trase. Chce výrazne skrátiť čas dochádzania obyvateľov do práce a mohol by prilákať ľudí unavených z čakania v kolónach. Projekt startupu Candela ukazuje, že nový trajekt, nazývaný P-12, by bol radikálnym odklonom od veľkých a pomalých plavidiel poháňaných dieselovým motorom, ktoré sa v súčasnosti plavia súostrovím, na ktorom leží Štokholm medzi veľkým vnútrozemským jazerom a Baltským morom. Plavidlo disponuje aj dvoma podvodnými krídlami, ktoré by ho mali zdvihnúť z vody, čím znížia odpor a nevytvárajú prakticky žiadnu brázdu. Navyše používa elektromotory, takže má nulové emisie.

Zelené plány

Projekt je zároveň v súlade s ambíciou Švédska znížiť do roku 2030 emisie v odvetví dopravy, ktoré tvoria tretinu celkových emisií skleníkových plynov v krajine, o 70 percent. Stratégia sa vo veľkej miere spolieha na prechod na obnoviteľné palivá a elektrifikáciu. „Tento druh technológie by mohol zmeniť hru, pokiaľ ide o verejnú dopravu po vode,“ povedal Gustav Hemming, miestny radný pre oblasť Štokholmu, zodpovedný za trajekty. „Nová technológia znamená vyššiu rýchlosť a kratšiu dobu jazdy, vďaka čomu by sa vodná verejná doprava mohla stať najkonkurencieschopnejšou možnosťou cestovania v mnohých našich regiónoch,“ uzavrel Gustav Hemming.

Švédsko otestuje superrýchle trajekty

Tesla morí?

Spoločnosť Candela, ktorá už konkuruje tradičným spoločnostiam na trhu rekreačných lodí, dúfa, že sa jej podarí využiť silnejúcu túžbu po ekologickejších trajektoch. V nórskom Osle a holandskom Amsterdame plánuje podobný ťah. Elektrické trajekty jazdia aj v Bangkoku a v čínskom I-čchangu zase funguje elektrická výletná loď pre 1300 cestujúcich. Hlavnou výzvou, ktorej čelia všetci výrobcovia elektrických lodí aj mestské úrady, je dojazd.

Trajekt Candela ponúka potenciálnu odpoveď: krídlová konštrukcia znižuje odpor, čo znamená, že jeho elektrické motory potrebujú o 80 percent menej energie ako ekvivalent poháňaný fosílnymi palivami. Spoločnosť tvrdí, že nový trajekt v pilotnom projekte Ekerö bude schopný prejsť približne 100 kilometrov na jedno nabitie, pričom bude stále dosahovať rýchlosť 50 km/h. Skúšobný trajekt bude jazdiť dvakrát ráno a dvakrát popoludní, batéria sa bude nabíjať v čase obeda.

Podľa odhadov spoločnosti Candela cesta z Ekerö do centra Štokholmu potrvá približne 25 minút, čo je polovica času súčasnej cesty autom. Počíta však i s menšími, 30-miestnymi trajektmi, ktoré umožnia rýchlejšiu výrobu a flexibilnejšie nasadenie. Menšie trajekty totiž môžu rýchlejšie zakotviť a vyplávať a môže ich ovládať menej skúsená posádka, väčšie lode vyžadujú viac vysokokvalifikovaných síl.

Švédsko otestuje superrýchle trajekty

Posledný šprint

Očakáva sa, že pilotný projekt s nákladmi približne 1,9 milióna eur (asi 45 % financovania pochádza od Švédskeho úradu pre dopravu a 55 % od spoločnosti Candela), odštartuje na jar budúceho roka a bude trvať štyri roky. Firma však stále čelí mnohým problémom. Trajekty neboli doposiaľ postavené. Ako pre portál Politico povedal Erik Eklund, vedúci oddelenia úžitkových plavidiel spoločnosti Candela, projektový tím spoločnosti v posledných mesiacoch pracoval na stanovení produktových špecifikácií nového trajektu a uisťoval sa, že bude spĺňať švédske a globálne predpisy. „Prvý trajekt P-12 by mal byť na vode do konca roka,“ sľúbil Eklund. Potom sa bude niekoľko mesiacov testovať, než spoločnosť požiada o povolenie na prepravu cestujúcich. Podľa Erika Eklunda je spoločnosť presvedčená, že „technológia je vyspelá,“ a očakáva, že dodrží termín, pretože mnoho konštrukčných prvkov P-12 už bolo testovaných na dvoch rekreačných lodiach Candela C-7 a C-8.

Zdroj
transport.sk
Editor
AČ, foto: Pixabay
Back to top button