Silný záver dobrého roka pre e-shopy
Silný záver dobrého roka pre e-shopy. Podľa očakávania boli aj v minulom roku november a december najsilnejšími mesiacmi pre e-shopy aj pre expresné zásielky. Oproti predošlému roku sa očakával rast o 25 až 30 %. Najväčší nárast zaznamenal segment kozmetiky a parfumov, detských potrieb a auto-moto doplnkov.
Výzvou tohto roka je umelá inteligencia (AI) a jej implementácia v biznise e-commerce. Na základe E-shop Barometra má 74 % respondentov pozitívny vzťah k tejto prelomovej technológii. To, že v nej nakupujúci cez e-shopy vidia veľký potenciál, potvrdzuje aj zistenie, že až 42 % z nich už dnes využíva nástroje s umelou inteligenciou a ďalších 32 % to zvažuje. Najväčšie využitie majú v súčasnosti nástroje na generovanie textu. Zhruba polovica e-shopov ich využíva na vytváranie popisov produktov a rôzneho textového obsahu. Populárne sú aj nástroje na generovanie obrázkov či videí. Umelá inteligencia bude mať v e-commerce naozaj široké využitie. Zákazníci sú čoraz náročnejší a majú väčšie očakávania, čo sa týka personalizácie ponuky, prehľadnosti webstránky, služieb zákazníkom či hladkého priebehu nákupu. Integrácia nástrojov AI ich v tom všetkom môže posunúť na novú úroveň, nakupujúci vidia prínos vo zvýšení efektívnosti a v znížení nákladov. Už 31 % zákazníkov má však obavy z rizík spojených s kybernetickou bezpečnosťou.
E-commerce a uhlíková stopa
Ani sfére e-commerce sa nevyhne ESG (klimaticky a spoločensky zodpovedné podnikanie). Zákazníci budú od e-shopov aj kuriérskych služieb očakávať kroky na zníženie svojej uhlíkovej stopy, ako aj uvedomelé manažovania dodávateľského reťazca. Niektorým e-shopom pribudne povinnosť vykazovať údaje o udržateľnosti podľa nových európskych štandardov už v najbližšom roku. Výhodu budú mať expresní doručovatelia s autoparkom s nízkymi emisiami a e-vanmi. Najsilnejšie kuriérske spoločnosti takouto výbavou už disponujú. Trendom však bude ešte efektívnejšie využitie doručovania, na čo slúžia balíkoboxy a ich možné vzájomné zdieľanie. Ide o populárnu tému, ale v pozadí je aj presun prepravných nákladov na odberateľov, ktorí si do balíkoboxov chodia vyzdvihnúť zásielky, a tí zďaleka nejazdia na bezemisných vozidlách. Uhlíková stopa sa tak presúva k odberateľom.

Balíkoboxy rastú
Počet balíkoboxov nielen rastie, no zároveň sa modernizujú – absorbujú už aj väčšie balíky a zásielky je možné nielen odberateľom vyberať, ale cez tieto zariadenia i odosielať. Napríklad v BalíkoBOXoch Slovenskej pošty pribudol nový informačný systém, ktorý umožňuje okrem výdaja aj podaj zásielok. Slovenská pošta aktuálne prevádzkuje 236 kusov BalíkoBOXov, z toho 81 už disponuje novým informačným systémom a do konca tohto roka budú všetky BalíkoBOXy modernizované na nový informačný systém. Pre klientov je tak k dispozícii už 19 000 schránok v BalíkoBOXoch.

Vo vynovených boxoch bude možné okrem výdaja aj podávať zásielky prostredníctvom elektronických podacích hárkov. Ponúknu tiež možnosť vrátiť zásielku, prehľadnejší bude aj výber zásielok. Za prvých šesť mesiacov roka 2024 BalíkoBOXy zaznamenali rast zásielok, a to o 150 % oproti rovnakému obdobiu roka 2023. Klienti ich využívajú najmä pri nákupoch cez internet. Zákazník si objedná tovar a ako miesto doručenia si vyberie BalíkoBOX, ktorý mu svojou lokalizáciou vyhovuje najviac. Výhodou BalíkoBOXov je práve ich nonstop dostupnosť a aj možnosť využívať platobnú funkcionalitu na úhradu šekov, dokladov SIPA alebo faktúr cez Pay By Sqaure. Informácia, ktoré BalíkoBOXy sú aktuálne v prevádzke, je k dispozícii v mobilnej aplikácii Pošta v časti Pobočky.

Balíkoboxy všeobecne znížia personálnu náročnosť doručovania zásielok, zvýšia efektivitu doručenia a obmedzia prepravné náklady a uhlíkovú stopu pre doručovateľov. Trendom už začína byť aj zdieľanie či spájanie služieb prepráv a balíkoboxov, čo vedie k ďalšiemu zvyšovaniu efektivity expresného doručovania.
Zapojenie AI
E-shopy, ako objednávatelia expresného doručovania, rastú objemom dodaných tovarov, ktorých sortiment sa neustále rozširuje, a stále rastie aj počet užívateľov služieb elektronických obchodov aj vďaka tomu, že sa tieto služby užívateľsky zjednodušujú a stávajú sa tak dostupnejšími pre širší okruh klientov. Zapojením AI do tejto komunikácie sa elektronický obchod ešte posilní a zefektívni, ale porastú aj kybernetické hrozby a podvody. Je to proste tak, vyspelejšie IT slúžia obom stranám. Preto treba byť vždy v elektronickej komunikácii opatrný, najmä pri platbách cez internet, denne sa stretávame s pokusmi o zneužívanie bankových údajov poskytnutých podvodným a fiktívnym webstránkam, ktoré sa tvária ako e-shopy.
