Rôzne

Iveco má nový strategický plán do roku 2028

Iveco má nový strategický plán do roku 2028. Unlimited Pathways alebo Neobmedzená cesta je dokument, ktorým Iveco stanovuje výkonnosť a plán pre všetkých päť svojich jednotiek – Truck, Bus, Defence, Powertrain a Financial Services. Jeho súčasťou je aj prehĺbenie spolupráce s Hyundai Motors Company či uzavretie memoranda o spolupráci s Ford Trucks. Vieme tiež, čo bude so značkou Magirus.

Vo svojom predchádzajúcom strategickom pláne z roku 2021 si skupina Iveco stanovila cieľ dosiahnuť do roku 2026 celkový čistý výnos z priemyselných činností vo výške 16,5 až 17,5 mld. eur a do konca roku 2023 dosiahla 15,9 mld. eur, čo sa ukázalo ako reálne. Upravená EBIT marža priemyselných činností by mala v roku 2026 dosiahnuť 5 až 6 % (z 3,6 % v roku 2019), čo spoločnosť dosiahla už v roku 2023. V prípade voľného peňažného toku z priemyselných činností si skupina Iveco stanovila cieľ 500 mil. eur v roku 2026 a v roku 2023 už dosiahla viac ako 400 mil. eur, čím predstihla predchádzajúcu cieľovú trajektóriu.

Štyri kľúčové piliere rastu

Cesta skupiny sa opiera o štyri kľúčové piliere: inovácie, finančnú disciplínu, partnerstvo a udržateľnosť. V rokoch 2024 až 2028 plánuje investovať viac ako 5,5 mld. eur, pričom sa chce zamerať na inovácie v oblastiach energetickej transformácie, umelej inteligencie (AI) a softvérovo definovaných vozidiel a autonómneho riadenia. Generatívna umelá inteligencia umožňuje pokroky v oblastiach ako analýza dát, interakcie medzi strojom a človekom a vývoj softvéru. Softvérovo definované vozidlá riadené algoritmami AI majú potenciál spôsobiť revolúciu v priemysle, zjednodušiť modernizáciu vozidiel a zvýšiť produktivitu zákazníkov. Na udržanie kroku s týmito trendmi zriadila skupina Iveco laboratórium Software & Analytics Lab, ktorá plánuje v nasledujúcich rokoch zamestnať 500 špecializovaných inžinierov.
Iveco Group už testuje autonómne riadenie na verejných cestách v Európe. Kľúčovým faktorom pre rýchle uvedenie týchto technológií na trh je spolupráca so spoločnosťou Plus, globálnym poskytovateľom technológie pre samoriadené nákladné vozidlá, a ďalšími výrobcami nákladných vozidiel. Tieto pokroky už prinášajú vodičom a majiteľom vozových parkov vysoko automatizované asistenčné systémy.

Emisne neutrálni skôr ako Európa

V oblasti energetickej transformácie si spoločnosť stanovila cieľ dosiahnuť do roku 2040 nulovú bilanciu emisií CO2. K dosiahnutiu tohto cieľa prispieva Iveco Group rozmanitosťou pohonov, ktoré budú podporené inovatívnymi obchodnými modelmi, ako je GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem). Tento systém bol zavedený v Taliansku v polovici roku 2023 so zameraním na vozidlá ZEV (zero emission vehicles) skupiny Iveco a má ambíciu sa počas piatich rokov rozšíriť a vyvíjať ako platforma otvorená aj pre vozidlá iných výrobcov OEM.

Partnerstvo

Iveco Group rozširuje a prehlbuje svoje partnerstvo s Hyundai Motor Company v oblasti elektrických ťažkých nákladných vozidiel (BEV + vodík) pre európske trhy. Iveco tiež oznámilo podpísanie nezáväzného memoranda o porozumení, ktorého cieľom je preskúmať spoluprácu na vývoji spoločnej konštrukcie kabíny pre ťažké nákladné automobily zodpovedajúce novým predpisom, ktoré nadobudli platnosť v rokoch 2018/2019.
Jasný plán pre svoje značky Skupina Iveco tiež zavádza novú štruktúru vykazovania výkonnosti podľa obchodných jednotiek, ktorá prináša väčšiu prehľadnosť výkonov spoločností Powertrain, Bus, Defence, Truck a Financial Services. Každá z nich má svoju „neobmedzenú cestu“, zároveň ale dostala ciele, ktoré má dosiahnuť.

Truck (značka Iveco)

Táto jednotka sa snaží využiť svoje vedúce postavenie v segmente ľahkých úžitkových vozidiel s modelmi Daily a eDaily a v segmente stredne ťažkých nákladných vozidiel so známym modelom Eurocargo a zároveň zvýšiť marže v segmente ťažkých nákladných vozidiel s modelmi S-Way a S-eWay. Cieľom jednotky je dosiahnuť do roku 2028 čisté príjmy vo výške 11,0 – 11,5 mld. eur s upravenou maržou EBIT vo výške približne 7 %.

Powertrain (značka FPT Industrial)

Táto jednotka patrí medzi troch najväčších nezávislých výrobcov motorov na svete. Vďaka svojmu zameraniu na spaľovacie motory (ICE) a hnacie ústrojenstvo (ePowertrains) má jedinečnú pozíciu pre prechod na alternatívne palivá a elektrifikáciu. Vďaka diverzifikovanému portfóliu a silnej inovačnej kapacite chce táto jednotka dosiahnuť do roku 2028 čisté tržby vo výške 5,5 až 6 mld. eur (predchádzajúci cieľ bol 5 mld. eur do roku 2026) a usiluje sa o dvojcifernú ziskovosť, čo znamená každoročný rast upravenej marže EBIT o zhruba 100 bázických bodov až na 9,5 – 10,5 % na konci roka 2028.

Bus (značky Iveco Bus a Heuliez)

Obchodná jednotka Autobusy sa opiera o kompletnú ponuku vozidiel vo všetkých segmentoch a o silné zameranie na lokálne trhy. Investície vo výške 600 mil. eur v rokoch 2024 až 2028 zaistia, že jednotka zostane na špičke v odbore, najmä v oblasti vozidiel s nulovými emisiami. Jednotka Bus si kladie za cieľ dosiahnuť do roku 2028 čisté výnosy vo výške 3 až 3,5 mld. eur a je odhodlaná zväčšiť rozsah podnikania a optimalizovať prevádzku tak, aby sa jej ziskovosť oproti roku 2022 takmer zdvojnásobila a do roku 2028 dosiahla 7 – 8 %.

Defence (značky IDV a Astra)

Táto jednotka zrýchľuje svoj rast, ktorý je podporený objednávkami, ktoré dnes už presahujú 4 mld. eur. Do roku 2028 plánuje dosiahnuť čisté výnosy vo výške 1,2 až 1,3 mld. eur s upravenou maržou EBIT vo výške 12 až 13 %.

Financial services (značky Iveco Capital a Gate)

Jednotka si kladie za cieľ zväčšiť svoje vlastné portfólio na 8 až 9 mld. eur oproti 6,9 mld. eur z roku 2023 a dosiahnuť do roku 2028 upravený zisk EBIT v rozmedzí 130 až 150 mil. eur.

Predaj značky Magirus

Skupina Iveco oznámila, že jednotka pre boj s požiarmi (preskupená pod značku Magirus) nie je zahrnutá v novom strategickom obchodnom pláne skupiny, pretože podpísala konečnú dohodu o prevode jej vlastníctva na spoločnosť Mutares, verejne obchodovanú investičnú skupinu, špecializujúcu sa na podobné situácie.

Zdroj
foto: Iveco
Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button