E-Vali mieri do Európy
E-Vali mieri do Európy. Čínsky koncern BYD predstavil na nedávnom veľtrhu IAA v Hannoveri novú batériami poháňanú dodávku E-Vali, čím dopĺňa sortiment úžitkových vozidiel od malých až po veľké.
Najväčší výrobca elektromobilov na svete, koncern BYD, už pôsobí na európskom trhu s elektrickými dodávkami a etablovaný je dokonca i na Slovensku a v Česku. Na Slovensku túto značku zastupuje Delta Truck so sídlom v Senci.
Nový BYD E-Vali má byť dostupný v dvoch verziách, s celkovou hmotnosťou do 3,5 alebo 4,25 tony. Výrobca ho prezentuje ako „dodávku na poslednú míľu“, ide však o pomerne veľké vozidlo, ktoré svojím dizajnom, pokiaľ ide o dodávky, pripomína niečo medzi Hyundaiom a Teslou. Kratšia verzia má dĺžku 6 metrov, rázvor 3865 mm a nákladový priestor s objemom 13,9 m3. Väčší model je dlhý skoro 7 metrov, nápravy má od seba vzdialené 4550 mm a jeho „skriňa“ pojme náklad s objemom 17,9 m3.
O pohon zadných kolies sa stará elektromotor s výkonom 204 koní alebo je k dispozícii aj štvorkolka, ktorá pridáva druhú jednotku pre prednú nápravu s výkonom 136 koní. Energiu dodáva batéria s využiteľnou kapacitou 80,64 kWh a dojazd sa v závislosti od verzie pohybuje od 220 do 250 kilometrov podľa metodiky WLTP. Maximálna rýchlosť je 90 alebo 120 km/h a užitočné zaťaženie (podľa výbavy a dĺžky) vychádza na 700 až 1450 kg.
E-Vali mieri do Európy
Možnosť výberu pohonu
BYD E-Vali je dostupný buď s jedným motorom s výkonom 150 kW (pohon zadných kolies), alebo s pohonom všetkých kolies, keď sa pridáva ďalší elektromotor s výkonom 100 kW na prednú nápravu.
Palubná nabíjačka ponúka výkon 11 kW, čo je dnešným štandardom, no v opcii môže mať aj 22 kW výkon. Maximálny výkon DC nabíjania je na úrovni 188 kW, pričom nabitie z 10 na 80 percent trvá presne 30 minút.
Číňania pri navrhovaní vanu E-Vali mysleli na to, že by sa mohol využívať aj v kuriérskych službách, preto má doširoka otvárateľné zadné dvere a vysoký ložný priestor, ktorý vodičovi umožní vo vnútri stáť vzpriamene. Vo výbave je napríklad aj balík pokročilých asistenčných systémov pre vodiča (ADAS), štandardom je adaptívny tempomat, systém varovania pred kolíziou, systém automatického núdzového brzdenia, systém varovania pred mŕtvym uhlom a asistent rozjazdu do kopca. Chýbať, samozrejme, nesmie podpora Apple CarPlay či Android Auto, spoločne s bezdrôtovým nabíjaním smartfónu.
Elektrovany BYD už v predaji
Čínska spoločnosť BYD sa nevzdáva ani po zavedení špeciálnych dodatočných ciel od Európskej únie na dovezené elektromobily vyrobené v Číne. Odhodlanie presadiť sa na otvorenom európskom trhu je veľké a produkcia plne elektrických vanov a truckov je atraktívna a technicky porovnateľná s európskou domácou ponukou. O kvalite sa napokon môžu presvedčiť aj slovenskí dopravcovia a ďalší klienti z oblasti mestského zásobovania i všetkej distribúcie na „poslednú míľu“. Delta Truck ponúka predvádzacie dodávky i trucky, ktoré si klienti s vážnym záujmom o tieto vozidlá môžu vyskúšať.
BYD dokonca plánuje vyrábať elektromobily v Európe. Jedna z tovární bude stáť napríklad aj u našich susedov v Maďarsku, čo je už oficiálne potvrdené. Na elektromobily vyrobené v EÚ sa, samozrejme, dodatočné clo aplikovať nebude.