Rôzne

75 rokov nákladných vozidiel DAF z Eindhovenu

75 rokov nákladných vozidiel DAF z Eindhovenu. DAF Trucks oslavuje 75 rokov výroby nákladných vozidiel. Základy spoločnosti DAF boli položené v roku 1928. V prvých rokoch bola spoločnosť v Eindhovene známa ako „Van Doorneho dielňa“ a na trh prišli s prívesmi.

Prvé vozidlá DAF nemali podvozok nitovaný, ale zváraný, takže bol oveľa ľahší a mal veľký úspech. Strojáreň zmenila svoje zameranie a krátko na to sa stala továrňou Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek, so skráteným názvom DAF. Keď prudko vzrástol dopyt po preprave počas povojnovej obnovy Európy, začala spoločnosť DAF zrýchľovať výrobu, vytvára výrobnú linku pre prívesy a návesy a vznikli konkrétne plány pre výstavbu továrne na nákladné vozidlá. V roku 1949 sa predstavil model A30. Trojtonové nákladné vozidlo zamerané predovšetkým na domáci trh. Na mriežke bolo sedem charakteristických chrómovaných pruhov.

O niekoľko mesiacov neskôr zišiel prvý model z výrobných liniek továrne a rýchlo nasledoval model A50 (päťtonový) a A60 (šesťtonový) pre ťažkú prácu. Dodávkové vozidlo – jednotonová verzia A10 – prvýkrát uzrela svetlo sveta v roku 1950, a neskôr nasledoval ďalší variant model pickup A107. Počet modelov sa rýchlo zvyšoval, vrátane vozidiel so špeciálnym podvozkom pre sklápače a vozidiel na zvoz odpadu a rad vojenských vozidiel. V tom čase všetky vozidlá schádzali z linky ako podvozok s motorom a mriežkou. Stavba kabín bola stále v rukách výrobcov nadstavieb.

To všetko sa zmenilo v roku 1953, keď spoločnosť DAF začala vyrábať vlastné kabíny. V roku 1955 oslávila továreň výrobu 10 000. podvozku – čo bola obzvlášť špeciálna príležitosť vďaka objednávke 3 600 vozidiel pre holandskú armádu. Krátko potom začala spoločnosť DAF vyvíjať a vyrábať vlastné (vznetové) motory. Spoločnosť DAF ako prvá pridala k motoru svojich nákladných vozidiel turbokompresor, aby dosiahla vyšší výkon a vyššiu účinnosť.

75 rokov nákladných vozidiel DAF z Eindhovenu

Medzinárodná preprava

V roku 1957 predstavila spoločnosť DAF model DO, nákladné vozidlo s charakteristickým dizajnom a 10-tonovou zadnou nápravou vyvinutou špeciálne pre tento rad. Vďaka tomu bol model DO zvlášť vhodný pre ťažkú a medzinárodnú prepravu, ktorá sa postupne stáva populárnejšou. Druhá generácia modelu DO bola dokonca vybavená základným lôžkom, čo bola v tom čase novinka.

Na začiatku 60. rokov DAF všetkých znovu prekvapil, tentoraz vozidlom DAF 2600, ktoré bolo ešte viac zamerané na medzinárodnú prepravu. Kabína bola revolučná. Jej štvorcový tvar maximalizoval vnútorný priestor a tiež pohodlie pre vodiča, ktorý bol niekedy mimo domova po celé týždne. V kabíne bolo miesto na lôžko, a dokonca aj na poschodové lôžko, pokiaľ to bolo nutné. Rad 2600 sa preslávil ako „matka medzinárodnej prepravy“.

DAF 2600, 1962

Značka, ktorá udáva trendy

V roku 1970 predstavil DAF rad F1600 F2200. Vozidlá boli vybavené sklápacou kabínou, vďaka ktorej sa DAF stal jedným z prvých výrobcov s touto koncepciou. Výhody sklápacej kabíny boli obrovské. Mechanikom uľahčila vykonávanie údržby – tiež ju mohli vykonávať lepšie a rýchlejšie. Prevratný model 2600 urobil v roku 1973 miesto úplne novému modelu 2800 (a neskôr 3300 a 3600). Model 2800 nemal len jedno, ale dve lôžka a vďaka neuveriteľnému pohodliu sa stal nákladným vozidlom číslo jedna pre diaľkové jazdy.

Spoločnosť DAF bola tiež prvým výrobcom, ktorý uviedol na trh turbo medzichladič pre vyšší krútiaci moment, vyšší výkon a nižšiu spotrebu paliva. V 80. rokoch 20. storočia dal DAF diaľkovej a ťažkej preprave nový impulz uvedením modelu DAF 95, ktorý bolo taktiež možné vybaviť extra vysokou strechou SpaceCab pre bezkonkurenčné pohodlie vodiča. Nasledovala kabína Super SpaceCab, ktorá predstavuje dokonalý priestor a luxus. V oblasti regionálnej a vnútroštátnej prepravy predstavil DAF modely DAF 65/75/85.

DAF 95 SpaceCab,1987

75 rokov nákladných vozidiel DAF z Eindhovenu

Pre udržateľnosť v doprave

V nasledujúcich rokoch si tento rad vozidiel a nasledujúci rad CF a XF vydobyli v Európe dobré meno a stali sa tiež obľúbenejšími a rozšírenejšími. To isté platí pre nový rad LF, ktorý bol uvedený na trh približne na prelome storočia a bol zameraný na regionálnu a miestnu distribúciu. V roku 2010 bol DAF prvý, kto na trh uviedol hybridné nákladné vozidlo. Hybridný model LF Hybrid znížil spotrebu paliva a emisie CO2 o 20 % vďaka použitiu elektrického motora v mestských oblastiach. Nasledoval model DAF CF Electric v roku 2018 – prvého plne elektrického vozidla, ktoré vyrobil európsky výrobca.

DAF 95XF,1997
DAF XD a XF Electric

DAF novej generácie

Vozidlá novej generácie DAF Trucks ponúkajú vodičovi výrazne viac priestoru. Vďaka svojmu aerodynamickému dizajnu sú oveľa efektívnejšie. A vďaka extrémne nízkym líniám pásov čelného skla a inteligentným kamerovým systémom sú skonštruované tak, aby maximálne zvýšili bezpečnosť na cestách. Vozidlá DAF XF, XG a XG+ pre náročné podmienky a diaľkovú prepravu a vozidlá radu XD (pre národnú a regionálnu distribúciu) dvakrát za sebou získali ocenenie pre medzinárodné nákladné vozidlo roka, „International Truck of the Year Award“.

Modely XD a XF sú tiež k dispozícii s plne elektrickou hnacou sústavou. Majú dojazd až 500 kilometrov s nulovými emisiami. Modely XD a XF Electric sa vyrábajú na úplne novej výrobnej linke, ktorá začala prevádzku v roku 2023 v továrni DAF v Eindhovene. Spoločnosť DAF tiež predstavila plne elektrickú verziu pre mestskú distribúciu – DAF XB novej generácie, ktorý vyrába Leyland Trucks vo Veľkej Británii.

Najnovšia generácia truckov DAF

Zdroj
DAF TRUCKS
Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button