Francúzska značka Citroën si získala veľkú popularitu aj na poli úžitkových automobilov. Do tohto segmentu vstupuje aktuálne malým modelom Nemo a druhou generáciou Berlinga.
Býva dobrým zvykom, že pri vývoji vozidiel sa spoja sily významných producentov. V plnom rozsahu to platí aj pre úžitkovú sféru. A v takomto scenári sa odohrával aj zrod malého potomka značky Citroën.
Obratný nosič
Citroën Nemo je jedným z trojice, ktorá vznikla v rámci spolupráce koncernov PSA Peugeot Citroën a Fiat. V Peugeote sa tento malý užitočný pomocník nazýva Bipper, vo Fiate sa hlási k názvu Fiorino. Celkové náklady sa vyšplhali na 380 miliónov eur, polovicu si odčerpali výskum a vývoj. Z toho je jasné, že spoločné záujmy trojice a náklady sa delili, čo prináša pozitívny výsledný efekt všetkým. Výsledok stojí za to, jedno z trojčiat je zaujímavým zjavom v kompaktných dopravných prostriedkoch.
Vonkajšie rozmery ho vysielajú najmä do mestských priestorov. Tam sa dokáže pohybovať s veľkou istotou, rozmerovo sa radí pod svojho kolegu – Citroën Berlingo. Vonkajší imidž vyvoláva sympatie, vnútro je stavané na služby malým podnikateľom. Zadné plné dvere sú rozdelené asymetricky.
Interiér je usporiadaný funkčne a ponúka vodičovi pri jeho práci príjemné pracovné prostredie. Na prístrojovej doske a stredovej konzole sú umiestnené prehľadne všetky obslužné prvky. Požadované pohodlie zaručujú obe sedadlá, úžitkovosti nezostáva nič dlžné ani v prípade možností na odloženie drobností. Vyššiu funkčnosť a variabilitu zaručuje príplatkové sedadlo spolujazdca poskytujúce viacero funkcií, možno sklopiť jeho operadlo a takto zložené sedadlo prakticky zasunúť do podlahy. Prepravný priestor si v takomto prípade pripíše 300 litrov. Ak je Nemo vybavený sklápacou oddeľovacou mriežkou, dĺžka prepravovaných predmetov môže dosiahnuť až 2,5 metra.
Okrem priestrannej kabíny je dostatok vzdušnosti aj v prepravnom oddelení. Na pravom boku vozidla sú posuvné zadné dvere. Za príplatok možno získať prístupový otvor aj na ľavej strane vozidla. Nízka nakladacia hrana umožňuje dobrý prístup cez delené krídlové dvere do ložného priestoru. Nákladný priestor má objem 2,5 m3. Prevážaný náklad možno fixovať proti posunutiu. Dvere sa dajú kvôli dobrej manipulácii pri nakladaní tovaru otvoriť až do uhla 180 stupňov.
Nákladný priestor má približne kockový tvar, teda možno ho využiť v každodennej prepravnej praxi. Nakladacia hrana zadných dverí je položená nízko, od zeme je vzdialená 529 milimetrov. Užitočná hmotnosť vozidla je 610 kilogramov. Ložná plocha má najužšie miesto medzi podbehmi zadných kolies, šírka je 1046 milimetrov.
Pod kapotou môže pracovať jedna z dvojice jednaštvoriek. Benzínová alternatíva 1.4i disponuje maximálnym výkon 55 kW (75 k). Úspornejšia naftová alternatíva 1.4 HDi ponúka maximálny výkon 51 kW (70 k). Výrobca dokumentuje pri oboch pohonných jednotkách priateľstvo voči životnému prostrediu. Nemo sa pokojne vydá aj za hranice mesta. Ochrana prepravovaných predmetov sa zabezpečuje nezávislým uzamknutím nákladného priestoru. Deje sa tak použitím tlačidla na diaľkovom ovládači, alebo tlačidla na palubnej doske. Rovnako sa môžu dvere automaticky uzamknúť, ak sa vozidlo pohne. Indikátor na prístrojovom paneli informuje vodiča, že dvere nie sú zamknuté.
O dačo väčší
Na autosalóne v Bratislave zaujala aj ďalšia výstavná premiéra – Citroën Berlingo. Okrem osobnej verzie bude k dispozícii aj užitočná dodávka. Aj Berlingo ukazuje, ako tieto druhy vozidiel dozrievajú do elegancie. Po dvanástich rokoch sa malá dodávka prevteľuje do druhej generácie. Obľúbenosť doterajšej predpokladá úspešné pokračovanie. Priestor pre náklad je dlhý 1,8 metra, so systémom Extenso možno previezť predmety s dĺžkou 3 metre. Na predných pozíciách sa odvezú traja pasažieri. Kokpit je zariadený účelne, materiály zodpovedajú použitiu vozidla. Objem ložného priestoru je 3,3 m3, s modulárnou kabínou Extenso je kapacita 3,7 m3. Vzadu môžu byť krídlové dvere s presklenou plochou, po bokoch sú zadné posuvné dvere. Užitočná hmotnosť vozidla je až
do 850 kilogramov.
Vyšší level
Citroën patrí vo výrobe ľahkých úžitkových automobilov k európskej špičke. V roku 2007 sa na scéne objavil inovovaný model Jumpy, ktorý sa mal postarať o vyššie predajné čísla. Vozidlo s posilnenou technickou výbavou a vyššou užitočnou hmotnosťou vystriedalo predchodcu, ktorý bol v povedomí motoristickej verejnosti už jedenásť rokov. Jumpy si zväčšil objem nákladného priestoru na 5 až 7 m3 a môže odviezť náklad s hmotnosťou do 1000 až 1200 kilogramov. Furgon si predĺžil dĺžku ložnej plochy o 120 až 160 milimetrov. Pri návrhu vonkajších línií spolupracovalo so značkou Citroën štúdio Pininfarina. Odrazilo sa to na dynamike a elegancii vzhľadu. Aj z toho konštatovania vyplýva, že úžitková sféra vozidiel si dáva záležať na imidži a v rámci modernizácie si osvojuje v mnohých prípadoch veľmi atraktívny vzhľad. Výnimkou nie sú ani vozidlá francúzskej značky. Podobné závery možno uviesť aj v prípade zostavenia interiéru. Jumpy sa vyznačuje výbornou funkčnosťou a ergonómiou ovládacích prvkov, veľmi dobre sú zvolené aj obklady a materiály v interiéri. Aj z tohto vidno približovanie sa úžitkových vozidiel osobným automobilom. Jumpy ponúka na výber jeden z troch pohonných naftových agregátov: 1.6 HDi (66 kW/90k), 2.0 HDi (88 kW/120k) a 2.0 HDi (100 kW/138k), ktorý je vybavený filtrom pevných častíc. V týchto motoroch sú zakomponované najnovšie technológie, zvládnu náročnú prevádzku pri veľmi priaznivej spotrebe paliva a nízkych emisiách. Nízka spotreba pohonných jednotiek a dlhé servisné intervaly ( 30 000 km alebo 2 roky) pomáhajú redukovať celkové prevádzkové náklady. K dispozícii sú dva rázvory (3000 a 3122 mm) a dve výšky karosérie (1942 a 2276 mm). Odpruženie zadnej nápravy zabezpečia klasické vinuté pružiny, alebo vzduchové odpruženie. Karoséria môže mať krídlovo symetricky otvárateľné zadné dvere alebo vyklápacie. Posuvné zadné dvere sú vpravo a za príplatok aj vľavo. Výška nakladacej hrany je nad zemou vo vzdialenosti 560 mm, pri vzduchovom odpružení sa dá znížiť na 490 mm.
Na všetkých kolesách sú kotúčové brzdy, furgon s najmenším výkonom motora má vzadu bubnové brzdy. Do okruhu štandardnej výbavy patria airbag vodiča, ABS a EBA, diaľkové centrálne zamykanie, elektricky ovládané okná, odkladacia polica pod stropom, elektrické zásuvky, atď. Aj v prípade modelu Jumpy si možno objednať prvky z rozsiahlej voliteľnej výbavy.
Väčšie objemy
Kto chce využívať vozidlo určené na väčšie prepravné objemy, môže siahnuť po modeli Jumper. Zameriava sa na širokú variabilitu ponuky karosárskych verzií. Prispôsobený je teda na rôznorodé činnosti podnikania. Na zozname ponúk možno nájsť plechové alebo presklené dodávky, minibusy na prepravu osôb, valníky s jednoduchou alebo dvojitou kabínou. Z tohto výpočtu je zrejmé, že nesplnené nezostane nijaké želanie. Jumper využíva štyri dĺžky na troch rázvoroch a tri možné výšky kabíny. Využiteľný prepravný objem je od 8 do 17 m3. Výška nakladacej hrany sa pohybuje v rozpätí 53 až 56 cm. Pomocou zadnej nápravy s pneumatickým vyrovnávaním výšky možno znížiť nakladaciu hranu o ďalších 7 cm. Tento jedinečný prvok výbavy stavia nový Jumper do pozície priekopníka vo svojej triede. K štandardným prvkom výbavy sa dajú doobjednať napríklad cúvacia kamera zabudovaná do zadného nárazníka, automatické zapínanie svetlometov, atermické čelné sklo. Tento modelový rad ponúka tri naftové motory: 2.2 HDi 100 (74 kW/100 k) s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, 2.2 HDi 120 (88 kW/120 k) so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a 3.0 HDi 160 (115 kW/157 k) so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Vysoká kvalita spracovania robí z modelu Jumper jedného z najspoľahlivejších pracovných spoločníkov.
V menšom formáte
Medzi vozidlá s vyššou úžitkovou hodnotou možno zarátať aj modely zaradené do kategórie N1. Sú nápomocné všade tam, kde sa nepožadujú väčšie prepravné kapacity. Môžu sa stať užitočnými pomocníkmi drobných remeselníkov a živnostníkov, ktorí potrebujú bezpečne prepraviť svoj tovar či náradie. Bezpečnostným prvkom je v tomto prípade oddeľovacia mreža, ktorá zabráni prieniku predmetov do kabíny pre cestujúcich. Aj v takýchto prípadoch má značka Citroën pripravených viacero vozidiel. Patria medzi ne napríklad C4 Picasso, Xsara Picasso, Berlingo, ktoré sú vybavené praktickou mriežkou.