Motorizmus

Športové kombi

Strop modelovej ponuky Alfa Romeo 159 dnes tvorí model Sportwagon s pohonom všetkých kolies označený Q4. Pracuje v spolupráci s najsilnejším turbodieselovým päťvalcom 2,4 JTDM.

Dizajnéri pri vytváraní úžitkových vlastností automobilu s karosériou kombi zvyčajne bojujú na troch frontoch. Vytvárajú pekné tvary, ktoré sa musia zmestiť do predpísanej veľkosti automobilu a pri športovo definovanej línii musia prihliadať aj na aerodynamiku. Pri Alfe Romeo 159 sa to podarilo. Renomovaný taliansky dizajnér Giorgetto Giugiaro sa rozhodol nehľadať nové tvary, ale skôr ideovo nadviazať na Alfu Romeo 156. Vznikol pôsobivý model aj vo verzii kombi, pri Alfe Romeo tradične nazývané Sportwagon. Línia napriek dlhej a presklenej karosérii ostala dynamická. Dynamiku zvýrazňujú aj zadné dvere s typickými natiahnutými koncovými svetlami.
 
Päť hviezdičiek
 
Päťdverová karoséria spĺňa kritérium piatich hviezdičiek pasívnej bezpečnosti podľa metodiky EuroNCAP, ale aj priemerné priestorové možnosti pre batožinu. Tie sa dajú zväčšiť jednoduchým zložením zadných operadiel. Interiér so stupňom výbavy Medium sa neodlišuje od verzie len s pohonom prednej nápravy. Je dobre zvládnutý aj vďaka použitiu kvalitných materiálov. Kruhové prístroje sú hlboko zasadené v prístrojovom paneli, ktorý je natočený k vodičovi a bohato využíva kovové prvky. Športovo tvarované sedadlá, ktoré tvoria dobrú oporu telu aj pri prudšom prejazde zákrutami. Nástup do vozidla je športovo nízky. Vnútorné vybavenie je zamerané na komfort. Zahŕňa elektrické ovládanie okien a spätných zrkadiel, vyhrievanie sedadiel, dvojzónová klimatizácia, automatické stierače, v dvoch rovinách nastaviteľný kožený multifunkčný volant a tempomat. Pri zaradených nepárnych prevodových stupňoch šesťstupňovej manuálnej prevodovky je horší prístup k tlačidlám v dolnej časti prístrojového panelu (najmä klimatizácie). To je však asi jediná drobnosť, ktorá nám prekážala.
 
Pohon Q4
 
Prepracovaný podvozok, vpredu so štvorprvkovým zavesením, vzadu typu Multilink, má ďalšiu podporu aj v pohone zadnej nápravy cez medzinápravový diferenciál Thorsen. Odpruženie je tvrdšie, ale stále komfortné. Pri jazde si aj poviete, ako sa to auto pekne kotúľa. Prispieva k tomu aj dobre odhlučnený preplňovaný naftový päťvalec so vstrekovaním Common Rail, ktorému zvýšili v Miláne výkon o ďalších 10 konských síl, a maximálny krútiaci moment je k dispozícii o 500 ot./min skôr ako bol pri tomto motore doteraz. Dynamika motora trochu dopláca na  pomerne vysokú pohotovostnú hmotnosť a prejavuje sa na spotrebe najmä v mestskej prevádzke. V meste sa spotreba paliva pohybuje okolo hodonoty 10 l/100 km. V zmiešanej prevádzke sme v priemere spotrebovali  8,2 l/100 km.
Pohon 4×4 je pre Alfu Romeo 159 Sportwagon posilou, ktorá ho však predurčuje pre jazdu najmä po spevnených vozovkách, kde sa bez problémov môže oddávať športovej jazde.

Prečítajte si aj

Back to top button