Motorizmus

#somšofér: Mladý Slovák cez videá ukazuje, ako vyzerá práca profesionálneho vodiča

Advertisement

Ak máte radi nákladné autá a radi pozeráte videá, jeho tvorba vás zrejme osloví. Martin Malec je profesionálny vodič kamióna a už nejakú dobu aj veľmi úspešný youtuber. Jeho kanál #somšofér sleduje aktuálne viac ako 10 000 ľudí a noví fanúšikovia rýchlym tempom pribúdajú. So stále usmiatym Slovákom momentálne žijúcim a pracujúcim vo Švajčiarsku sme sa porozprávali o tom, ako sa dostal k povolaniu profesionálneho vodiča, kedy dostal nápad začať točiť videá o svojej práci aj čo chystá pre svojich fanúšikov v najbližšej budúcnosti.

Maťo, zrejme častá otázka ktorá neprekvapí, ale prezraď nám, ako si sa dostal k práci profesionálneho vodiča?

Povedal by som, že veľká väčšina mladých šoférov dnes je ďalšou generáciou rodičov, ktorí jazdili a niektorí jazdia dodnes. Málokto sa dnes len tak rozhodne, že bude profesionálnym vodičom. Väčšinou to vychádza z rodiny, máte k tomu vzťah. Tak to bolo aj u mňa. S otcom som sa vozil celé detstvo, takže k tejto práci som mal odmalička blízko.

Takže si sa odmalička chcel stať kamionistom?

Na strednej škole som študoval grafiku, techniku a IT. Keď som skončil strednú školu, hľadal som si prvú prácu, ale ako to už býva, výplata nebola žiadna sláva. Keďže som odmalička chodil všade s otcom, ktorý jazdil, snažil som sa samozrejme aj niečomu priučiť. Časom som mu pomáhal, niečo som si popri tom zarobil a neskôr mi otec navrhol, že si môžem aj ja spraviť vodičák a jazdiť.  A tak sa aj stalo – spravil som si vodičák, všetky potrebné kurzy a onedlho som už jazdil. Otec vtedy pracoval v slovenskej pobočke Schöni Transport AG. Práve v tom čase hľadali dve dvojosádky, ktoré by jazdili Švajčiarsko – Španielsko a tak otec vzal mňa, jeho kolega svojho syna a boli sme dve dvojosádky otec – syn. Pamätám si to dodnes – prišiel som na švajčiarsku hranicu, po 9 mesiacoch odkedy som si spravil vodičák. Nasadol som do Actrosa a vieš si to predstaviť – od jednej krajnice k druhej,  plyn, brzda, plyn, brzda, bolo to také všelijaké, ako keď začínaš jazdiť. Postupne som sa ale do toho dostal.

Martin Malec
Martina spoznáte podľa dobrej nálady a červeného DAFu XF vo farbách Schöni Transport AG (FOTO: Martin Malec)

Kam si v začiatkoch jazdil najčastejšie?

Jazdili sme každý týzdeň Španielsko. Na rovných cestách nebol problém, dopredu sa ide pomerne ľahko. Prišli však aj väčšie výzvy, učil som sa cúvať, ovládať auto v úzkych priestoroch. Takto sme jazdili asi 10 mesiacov, až som si povedal, že by som to už chcel vyskúšať aj sám. Išiel som za šéfom a opýtal sa ho na to. Najskôr bol trochu skeptický, mal som vtedy 21 rokov, tak chvíľu váhal, či mi dá do rúk 40-tonové auto za 150 000 eur, ale nakoniec sme sa dohodli. Necelých 5 rokov som potom jazdil na slovenských papieroch, teda na slovenských číslach a so slovenskou zmluvou, medzinárodku, na dvojtýždňové turnusy. Paradoxne, doma na Slovensku som najazdil od vodičáku možno 50 km (úsmev).

Ako si sa neskôr dostal do Švajčiarska?

Časom som sa začal pohrávať s myšlienkou, že sa opýtam, či ma vo firme nezoberú na švajčiarske papiere, všetci sme ale žili s vedomím, že na to zrejme nebude vôľa, ak dostane švajčiarske papiere jeden, budú ich chcieť všetci. Ale povedal som si, že to aspoň skúsim. Asi pol roka som nedal pokoj, stále som sa pýtal, zaujímal, zisťoval až mi napokon povedali, že dobre. Dostal som švajčiarske papiere, po mne ešte ďalší štyria a potom to stopli. A tak sa začala naša nová etapa. S vtedy ešte priateľkou, dnes už manželkou sme sa zbalili do jedného auta a prišli sme do Švajčiarska.

Koľko stojí deň kamionistu vo Švajčiarsku? Tak sa volá jedno z Martinových videí na kanáli #somšofér, cez ktorý približuje kolegom aj fanúšikom tejto práce svoje zážitky a skúsenosti ako profesionálny vodič

To znie ako zásadná životná zmena.

Nebolo to jednoduché. Po nemecky som nevedel, pomáhali známi, ktorým ďakujem za veľa. Úrady som riešil s kolegom na telefóne. Časom sa to zlepšilo. Ešte asi pol roka som ďalej jazdil medzinárodku, ale už na švajčiarskych číslach. Od pondelka do piatku som jazdil, cez víkend som si stihol akurát oprať, nakúpiť a prichystať sa znovu do práce. Popravde, bolo to horšie ako dvojtýždňové turnusy. Neskôr sa ale objavila možnosť prejsť na nacionálku, tak som išiel na pohovor. Je to iný typ práce, veľa cúvaš, nakladáš, vykladáš, musíš viac komunikovať s klientami, ale lákalo ma to, tak som to skúsil a podarilo sa. A tak od 1.1.2019 jazdím Švajčiarsko.

Ako vyzerá tvoj bežný deň?

Večer okolo 8-9 dostanem rozpis práce na nasledujúci deň, podľa ktorého sa riadim. Gro toho čo vozím sú pivá a nápoje, minerálky, veľa vozím aj toaletný papier, teraz po korone sme veľa vozili aj materiál na stavby. Koľko trvá môj deň je rôzne, niekedy sa dá všetko stihnúť rýchlo, inokedy som v aute aj 12-13 hodín.

Ku kamiónom mal odmalička blízko, jeho otec je dodnes profesionálnym vodičom nákladných vozidiel (FOTO: Martin Malec)

Ako vznikol nápad nakrúcať tvoju prácu aj na video a podeliť sa o to s ľuďmi?

Jazdím veľmi dlho, stále ma to baví, no po takom dlhom čase mi príde sedenie za volantom už natoľko podvedomé, že som začal rozmýšľať nad tým, ako si šoférovanie oživiť. Chcel som zmeniť svoju rutinu a zároveň sa niekam posunúť. Na druhej strane, s myšlienkou točiť videá sme sa s mojou manželkou pohrávali už dlhšie, rozmýšľali sme nad tým, že keď sa vrátime domov na Slovensko, budeme točiť svadby a spoločenské udalosti. Takže som špekuloval nad niečím, kde by som si to mohol trénovať, niečo ako kamerovať lesy, prírodu, lenže čo z toho? Tak som si povedal, že skúsim nakrúcať to ako jazdím a uvidíme, čo z toho vznikne (smiech).

A vznikol z toho veľmi úspešný YouTube kanál.

Popravde, miestami je pre mňa až neuveriteľné ako sa to rozbehlo a čo sa dnes deje. Pribúdajú fanúšikovia, otvárajú sa mi nové a nové dvere, zaujímavé spolupráce, je to skvelé.

Ako dlho už točíš videá?

Prvé video bolo asi niekedy v októbri alebo novembri minulého roka, iba denný súhrn, nejaká hudba k tomu, do videa som nepovedal ani pol slova. Natočil som si nejaké zábery a jednoducho zostrihané som to hodil na internet. Potom som si ale povedal, že to chcem viac dostať medzi ľudí. Pozeral som rôzne videá, veľmi sa mi páčili niektoré kanály, chcel som aj ja ukázať moju osobu a môj príbeh. Veľmi sa mi páči koncept, ktorý používam dnes. Inšpirovali ma dvaja chalani, ktorí kupujú v Amerike búrané autá a opravujú ich. Začnú video, povedia čo idú robiť, pekná hudba do toho, zdalo sa mi to ako pekný koncept a podobný som vo svete kamiónov neregistroval.

Okrem kamiónov a práce profesionálneho vodiča Martin občas vo videách predstavuje aj krásy Švajčiarska, kde momentálne žije

Čo bolo pre teba najväčšou výzvou v tomto smere?

Asi vystupovanie. Zo začiatku som toho veľa do kamery nenahovoril, postupom času sa to ale zlepšilo (smiech). Stále však mám radšej videá, keď točím niekde, kde nie je príliš veľa ľudí (smiech). Žiada si to aj plánovanie a dosť kreativity, keďže jazdím nacionálku, dobrých 50 % mojej roboty je stála robota, miesta, kde chodím tak často, že už ani nepoužívam GPS keď tam idem. Vlastne, nikdy nepoužívam GPS (úsmev). Aj keď tu mi dosť pomáha spätná väzba a komunikácia s fanúšikmi, ktorí ma sledujú. Keď sa viacerí pýtajú na podobnú vec alebo chcú vidieť niečo podobné, viem, že je to dobrá téma na video. A samozrejme, hľadám aj veci okolo keď vykladám alebo nakladám, zaujímavosti, námety, ktorými môžem videá oživiť. Teraz som začal aj streamovať, veľa ľudí si to pýta, časom by som chcel mať aj druhý kanál, čisto iba na stream, ale zatiaľ na to ešte nemám čísla.

Tvoj kanál ale rastie veľmi rýchlym tempom a máš za sebou už aj prvé spolupráce.

Áno, ako vravím, pre mňa je to až neuveriteľné. Nedávno som robil rozhovor pre spoločnosť TimoCom, minulý týždeň som dal von video, kde som si do kabíny začal nahadzovať doplnky od firmy truckmachine.eu. Toto je zároveň aj taká milá príhoda. Chcel som si skrášliť interiér v aute, keďže dosť záberov robím práve v kabíne, tak som im napísal email, či by sa dala dohodnúť nejaká zľava. Chcel som vlastne len jednu plachtu cez posteľ a moje videá sa im tak zapáčili, že mi darovali výbavu do celej kabíny, tak sa z nej teraz teším a som im za to veľmi vďačný.

Gro Martinovej práce je distribúcia tovaru pre zákazníkov vo Švajčiarsku (FOTO: Martin Malec)

Máš peknú, no náročnú prácu, do toho točíš videá a tak ako každý máš aj svoj osobný život. Ako to všetko stíhaš?

Natáčanie sa popri robote dá stíhať bez problémov. Vždy mám v hlave koncept ako by to si malo vyzerať, podľa toho to točím. Keď si potrebujem natočiť začiatok alebo koniec alebo zistím, že som na niečo zabudol, tak odbehnem niekde mimo, napríklad do lesa a tam si to dotočím. Dal som si za cieľ jedno video za týždeň, no po čase to už nejako nezvládam ale veľmi mi pomáha aj moja manželka. Dohodli sme si systém, že do stredy potrebujem mať nastrihané a pripravené video, aby mohlo ísť pre členov a patrónov, ktorí na kanál prispievajú a potom mám od počítača do konca týždňa voľno. Potom v sobotu, keď manželka povie, že ide žehliť, vytiahnem pamäťovú kartu a začnem pracovať na novom videu. Celý systém sme si nastavili tak, aby som nijako neobmedzoval ľudí okolo seba.

Máš spomedzi svojich videí nejaké, ktoré je tvoje obľúbené?

Veľmi som sa zabavil na videu, v ktorom som predstavoval môj nový ťahač. Postavil som sa pred firmu, oprel som sa o auto, zapálil si cigaretu a začal som rozmýšľať – tu postavím kamión, tu natočím disky, tu prejdem späť, tu si urobím zábery zhora, zboku, sprava, zľava. Toto ma bavilo z pohľadu tvorby videa, bola to väčšia zábava a kreativita ako keď točím iba to, čo robím v bežný deň. Bolo to viac technické a toto sa mi na tom veľmi páčilo.

Jedným z najobľúbenejších videí je pre Martina to, v ktorom predstavoval svoj nový ťahač

Spomínal si, že si na strednej mal grafiku. Videá si sa naučil strihať tam alebo si samouk?

Na strednej sme toho veľa s videom nerobili, strihať videá som sa učil sám. Stiahol som si prvý program, začal som sa s ním zabávať, na prvých videách je to aj vidieť, že sú jednoduchšie. Časom som chcel kvalitnejší zvuk, pribudol dron, za ktorý ďakujem mojej manželke, pretože videla, že ma to baví tak mi ho kúpila. Začínal som jednou Gopro kamerou, potom som pridal stojan, držiak, prišiel vlog číslo 15, povedal som si, že to chce lepší zvuk, tak som kúpil kvalitnejší mikrofón. Chcem, aby sa kvalita videí stále zlepšovala a napredovala. Ďalšou métou pre mňa je, aby som prešiel od točenia s Gopro k točeniu na digitálnu zrkadlovku, aby to bolo opäť kvalitnejšie.

Čo chystáš v najbližšej budúcnosti?

Ešte pred mesiacom boli moje plány, že to takto potiahnem do päťdesiatky a potom to nechám otvorené (smiech), takže teraz je ťažké odpovedať na túto otázku. Mám na kanáli jedno video, ktoré má názov Kade tade Švajčiarskom. Tu vo Švajčiarsku je totiž toľko zaujímavej prírody, že si môžeš urobiť rozvrh a cestovať a točiť aj dva mesiace. Ale povedzme si, že keď sedíš 13 hodín v kamióne, prídeš domov, chceš byť aj s manželkou, do toho rozmýšľaš nad ďalším videom ktoré treba dostrihať aby mohlo ísť včas von, a to niekedy nemáš hotovú ani minútu a zostáva ti pár dní (smiech). Samozrejme do toho sa treba starať aj o domácnosť, rodinu atď., takže napríklad táto séria Kade tade Švajčiarskom bude nepravidelná, jednoducho keď niekam pôjdeme, ja si spravím zábery a pripravím video. V budúcnosti by som sa chcel dostať aj k osobným autám, to by bolo celkom zaujímavé. Aby to malo zaujímavú dejovú líniu, napríklad koná sa taká a taká akcia a my sa tam s týmto autom ideme pozrieť. Proste, nech to má príbeh, nech to má myšlienku.

A čo sa týka kamiónu, stále rozmýšľam čo sa dá ešte ukázať, priblížiť ľuďom. Niektoré videá, ako môj bežný deň v práci vznikli tak, že som nemal žiadny lepší nápad, tak som spravil video o tom, čo robím, bez nejakej hlbšej myšlienky, iba ukázať, ako vyzerá bežný deň profesionálneho šoféra. Inokedy sa snažím ľuďom priniesť aj viac informácií o tom, čo ich zaujíma alebo s čím sa nestretli. Je pre mňa dôležité, aby každé video malo nejakú myšlienku, niečo, čím zaujme. Takže uvidíme, čo bude ďalej.

Advertisement

Prečítajte si aj

Back to top button