SAD Michalovce vypravila na cesty 20 nových autobusov
V prímestskej doprave vypravili dnes na cesty Košického samosprávneho kraja (KSK) 20 nových autobusov v hodnote 98 miliónov Sk (3,25 milióna eur) typu IRISBUS – CROSSWAY.
KSK, ktorý spolufinancuje prímestskú autobusovú dopravu, odsúhlasil akciovej spoločnosti SAD Michalovce na rok 2008 investičný zámer na obnovu vozového parku na 50 nových autobusov. Cena vozidla je 4,9 milióna Sk (162.650 eur). Prvých 20 autobusov zaradia na najvýznamnejšie linky, ktoré premávajú počas celého týždňa, vrátane víkendov, na najdlhších trasách.
Vo vozovom parku SAD Michalovce je 281 autobusov, z toho prímestská doprava využíva 223. Spoločnosť prevádzkuje osem medzinárodných liniek do Česka, Maďarska, Poľska a na Ukrajinu, sedem diaľkových liniek po Slovensku, 14 mestských liniek v mestách Michalovce a Trebišov a 59 prímestských liniek.
"V roku 2007 sme prepravili viac ako 13 miliónov osôb, naši vodiči najazdili 11,7 milióna kilometrov. V prvom tohtoročnom polroku sme už prepravili 6,5 milióna cestujúcich a takmer šesť miliónov kilometrov," uviedol generálny riaditeľ SAD Michalovce Gejza Sačko.
Priemerný vek vozového parku v michalovskej SAD-ke bol doteraz 15,35 roka. Po splnení investičného zámeru – dodávke 50 nových autobusov a vyradení 50 najstarších, sa priemerný vek ku koncu roka zníži na 10,96 roka.
SAD Michalovce predložila KSK dlhodobý plán obnovy vozového parku do roku 2017. V tomto roku ráta s 50 novými autobusmi a v nasledujúcich rokoch s 20 novými autobusmi ročne. Medzi plánovanými investičnými akciami SAD Michalovce je aj rekonštrukcia autobusovej stanice vo Veľkých Kapušanoch a Sobranciach, rekonštrukcia autobusového nástupišťa Trebišov a výstavba autobusovej stanice v Michalovciach.
Ako informovala hovorkyňa predsedu Zuzana Bobriková, KSK spolufinancuje prímestskú autobusovú dopravu úhradou jej strát. V roku 2007 napríklad uhradila regionálna samospráva autobusovým dopravcom 276 miliónov Sk (9,16 milióna eur). Najazdili vyše 26 miliónov kilometrov a prepravili viac ako 34 miliónov cestujúcich. KSK určuje maximálnu cenu cestovného, pričom od roku 2004 do roku 2007 sa jeho výška nezmenila.
Bobriková zdôraznila, že pri zabezpečovaní základnej dopravnej obslužnosti kraja regionálna samospráva dohliada na to, aby autobusové spoje chodili aj tam, kde je to pre dopravcov ekonomicky nevýhodné.
KSK určuje aj zľavnené cestovné. Lacnejšie cestujú občania nad 70 rokov, žiaci a študenti, zdravotne ťažko postihnutí, deti a ich sprievodcovia. Lacnejšie cestujú aj tí, ktorí používajú bezkontaktnú čipovú kartu. Poskytnutú zľavu KSK prepravcom uhrádza. KSK tiež schvaľuje cestovné poriadky a udeľuje dopravné licencie. Po presune kompetencií zo štátu na samosprávny kraj skončilo rušenie autobusových spojov a liniek.
Bobriková ďalej spresnila, že uhradená strata slúži na vykrytie ekonomicky oprávnených nákladov dopravcov, ktorých opodstatnenosť komisionálne posudzuje KSK. Za stratu pritom považujú rozdiel medzi kalkulovanými ekonomicky oprávnenými nákladmi dopravcu na poskytovanie výkonov vrátane primeraného zisku a tržbami z regulovaného cestovného a ďalšími výnosmi dosiahnutými plnením povinnosti poskytovať výkony. Ekonomicky oprávnené náklady dopravcov tvoria najmä náklady na pohonné látky, opravy, mzdy, či odpisy.
Primeraný zisk používajú dopravcovia najmä na obnovu vozidlového parku a stabilizačné opatrenia na udržanie vodičov, ktorých nedostatok sa v ostatnom čase prejavuje na území celého Slovenska, dodala hovorkyňa.
zdroj: TASR, foto: internet