Motorizmus

Operatívny lízing – ano či nie?

Sú predsudky, ktoré majú spoločnosti pri zvažovaní spôsobu obstarania a správy vozidlového parku oprávnené alebo ich naopak oberajú o tisíce eur, ktoré by mohli ušetriť?

Názory na operatívny lízing sa rôznia. Kým niektoré firmy ho preferujú, v iných sú presvedčení, že platí „čo je doma, to sa počíta“ a uprednostňujú svoje firemné vozidlá vlastniť. Aké sú teda najčastejšie predsudky firiem voči operatívnemu lízingu a nakoľko sú oprávnené? Na najčastejšie z nich sme sa pozreli s odborníčkou Luciou Čiškovou.

Kúpa vyjde lacnejšie

Jeden z hlavných predsudkov firiem, ktoré váhajú, či prejsť na operatívny lízing je, že auto na operák je drahé a do majetku vyjde lacnejšie. Dôvod? Je vaše na rozdiel operatívneho lízingu, kedy auto nevlastníte, a hlavne, raz sa zaň zaplatí a hotovo. Lenže obstaraním vozidla sa náklady na neho nekončia, všímať si treba celkové prevádzkové náklady (TCO – Total Costs of Ownership) či celkové náklady na mobilitu (TCM – Total Costs of Mobility).

Tie zahŕňajú aj náklady na palivo, pneumatiky, pravidelný servis a údržbu, náhradné vozidlá, registračné poplatky, cestnú daň, diaľničnú známku, poistenie, asistenčné služby, teda všetky prevádzkové aj administratívne náklady. To sú skutočné náklady.

Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia.

Možno sa na prvý pohľad zdá, že za 4-ročný prenájom vozidla, čo je najčastejšia doba operatívneho lízingu, je platba na prvý pohľad vysoká, je to však len na prvý pohľad. „V priemere ušetríte pri operatívnom lízingu v porovnaní s kúpou či finančným lízingom cca 20 až 25 % na jedno vozidlo. Mesačná platba pritom zahŕňa všetky spomínané položky, hoci pri mnohých je ťažké predikovať vopred vývoj nákladov,“ upozorňuje Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia.

Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility a operatívneho lízingu. Pri kúpe do majetku či na finančný lízing totiž prefinancujete celú obstarávaciu sumu. Aj tú, ktorú reálne nevyužijete. Je len na vás, či odpredajom auta po niekoľkých rokoch získate časť investícií späť. V prípade operatívneho lízingu platíte len rozdiel medzi obstarávacou a zostatkovou hodnotou vozidla po ukončení doby nájmu.

Malej firme sa operák neoplatí

Dávno neplatí mýtus, že sa operatívny lízing neoplatí malej a strednej firme. Práve naopak, benefitovať z toho môže pri prevádzkových, personálnych aj administratívnych nákladoch a ušetrené peniaze investovať do vlastného biznisu. Ľudský kapitál je bez ohľadu na veľkosť firmy významným aktívom. Práve úspora pracovnej sily a jej efektívne využitie na vlastný biznis sú spolu so znížením nákladov na administratívu a prevádzku významným zdrojom úspory nie len pre veľké firmy, ale hlavne pre tie malé. Na obstaranie auta cez operatívny lízing pritom nepotrebujete vstupný kapitál a neplatíte akontáciu. Mesačné platby sú fixné, čo negatívne nevplýva na cash flow.

Čo je v garáži, sa počíta

Viete, že už po roku stratí vozidlo 30 až 50 % svojej hodnoty a keby ste ho predávali po šiestich rokoch, stratí v priemere až 75 % hodnoty? Nákup auta do majetku tak síce umožňuje firme vlastniť vozidlo bez záväzkov voči tretím stranám, no je tu zaťaženie cash flow a povinnosť viacročných odpisov nákladov. A popri ekonomickom riziku rastie aj spomínané riziko obetovanej príležitosti. Neutápajte preto kapitál.

Už sa splatilo, už nič nestojí

Azda najhoršou chybou pri obstarávaní vozidla je, keď sa už do neho investovalo, nech vydrží do „rozpadnutia sa“. „Pre obmenu vozidlového parku by sa firma mala rozhodnúť v momente, kedy vozidlo dosiahne vek približne 60 mesiacov alebo 180 000 km pri benzínovej motorizácii a 200 000 km pri naftovej. Samozrejme, vždy záleží na aktuálnom technickom stave vozidla a situácii danej spoločnosti,“ vysvetľuje Čišková. Obmena je dôležitá aj preto, že je tu možnosť generovania zisku z odpredaja.

Výber je limitovaný

Ani tento predsudok pri operatívnom lízingu neplatí. Vyberáte si ktorýkoľvek model vozidla dostupný na slovenskom trhu. Na druhej strane, hoci si značku a typ vozidiel často firmy určujú podľa firemnej politiky, pri operatívnom lízingu je dobré si vyberať model aj výbavu vozidla s ohľadom na následnú zostatkovú cenu. Platí tu nepriama úmera. Čím je zostatková hodnota vozidla v kalkulácii vyššia, tým je mesačná platba operatívneho lízingu nižšia. Vozidlo si vyberáte bez ohľadu na typ pohonu, vrátane elektromobilov.

„Vzhľadom na nižšie prevádzkové náklady sa cez operatívny lízing stávajú elektromobily nákladovo porovnateľnejšie s klasickým pohonom. Základom je optimalizácia nabíjania a efektívne využívanie elektromobilu,“ vysvetľuje.

Lucia Čišková.

Daňovo nás to zaťaží

Častou chybou je aj nezistenie si daňových výhod pri obstarávaní si vozidla do fleetu. V prípade operatívneho lízingu je lízingová platba daňovo uznateľným nákladom, no keďže ste nájomca, nemáte starosti ani s odpisom vozidla, ani platením daní a poplatkov. Limit daňovo uznateľnej výšky nákladov na nájme je síce ako pri finančnom lízingu či kúpe do majetku tiež 14 400 eur v závislosti na dosiahnutej výške daňového základu. Limit sa pri operatívnom lízingu týka len finančnej služby platby operatívneho lízingu a nie služieb, preto si môžete dovoliť aj drahšie vozidlo. Obdobne nemusíte preukazovať 100 % využitia vozidla len na podnikateľské účely.

Jedna palivová karta stačí

Náklady na pohonné hmoty predstavujú jednu z najväčších položiek celkových prevádzkových nákladov. „Z celkových nákladov dokážu firme odkrojiť až tretinu,“ prízvukuje Lucia Čišková. „Pri obstarávaní vozidla je preto pri výbere dôležité porovnať parameter spotreby paliva a výšku nákladov spojených so servisom a údržbou. Dôležité je však aj nastavenie palivovej politiky. Využívanie bezhotovostných palivových kariet firmám umožňuje efektívne monitorovať palivové náklady vodičov firemných vozidiel,“ podotýka Lucia Čišková.

Často však firmy doplácajú na to, že si môžu dovoliť len jeden typ karty kvôli kumulácii odobraných litrov v jednej sieti. Hľadať čerpacie stanice však znamená stratený čas a dodatočné náklady na palivo. „Pri operatívnom lízingu majú firmy na výber viac druhov palivových kariet. Môžu tak tankovať bezhotovostne a bezpečne po celej Európe a bez inkasných príkazov a obdržať všetky náklady v jednej faktúre jedenkrát mesačne,“ hovorí Lucia Čišková.

Nemáme ľudí navyše

Predsudok, že budete musieť zaučiť či zaškoliť ďalších ľudí, aby vedeli komunikovať s lízingovou spoločnosťou pri tvorbe mesačných reportov, sa v prípade operatívneho lízingu ukazuje ako mylný. Práve profesionálna správa umožňuje outsourcovať všetky náklady spojené nielen s obstaraním vozidiel, ale aj so správou. „Firma nepotrebuje riešiť úkony spojené s vyjednávaním zmlúv so servismi, pneuservismi, poisťovňami, prípadne s obstarávaním náhradných áut v prípade poruchy či sledovať zákonné povinnosti súvisiace s prevádzkou vozidla – STK, dane a podobne,“ vysvetľuje Čišková.

Škody sú minimálne

Až takmer šestinu celkových nákladov zhltnú firmám na Slovensku výdavky súvisiace so škodovosťou svojich vodičov. Sledovať parameter škodovosti, teda pomer poistného plnenia a platenia poistného, je preto dôležité, no firmy hoci si myslia, že to majú pod kontrolou, často na to nemajú ani čas, ani možnosti a prehliadajú práve drobné škody, ktoré ich však stoja najviac.

„Ako ukazujú štatistiky, najviac škôd vo firemnom fleete vzniká pri parkovaní vozidiel a cúvaní. Najväčšie škody má zas na svedomí stále slabá snaha mnohých firiem vybaviť autá prvkami bezpečnosti na ochranu vodičov a školiť ich,“ podotýka Lucia Čišková. Pri profesionálnej správe máte prehľad o „hriešnikoch“, počte najazdených kilometroch, ale aj využiteľnosti vozidla. „Ak počet škôd rastie, odporúčame vhodné riešenia. Či už kurzy defenzívnej jazdy pre vodičov, alebo prípadné pripoistenia,“ dodáva.

Je to pod kontrolou

Pre firmy je častým problémom nájsť dobrý servis či pneuservis, kde sa na oprávnenosť nákladov môžete spoľahnúť a nie je desiatky kilometrov vzdialený od firmy, kde riskuje aj prestoj zamestnanca. „Najväčšou pridanou hodnotou profesionálnej správy vozidlového parku je pre firmu to, že sa nemusí starať o oprávnenosť servisného úkonu a adekvátnosť výšky nákladov,“ vysvetľuje Lucia Čišková.

V prípade poistnej udalosti zabezpečuje lízingová spoločnosť aj kompletné riešenie poistnej udalosti, cestnú asistenciu, odtiahnutie vozidla a náhradné vozidlo v rámci celej Európy a nonstop. „Základom je, aby ste mali mobilitu 24 hodín,“ hovorí Lucia Čišková. Všetky náklady prevádzkové, administratívne či servisné sú pri operatívnom lízingu zahrnuté v mesačnej platbe.

„Postaráme sa o každú poistnú udalosť a vďaka našim partnerom bude vybavená dokonca skôr, než keby ju firma riešila vo vlastnej réžii. Navyše, mnohé položky, ktoré sa s mobilitou spájajú, nevie vopred odhadnúť a môžu ju nepríjemne prekvapiť. Vďaka fixnej mesačnej platbe operatívneho lízingu má, naopak, istotu, že bez ohľadu na okolnosti budete platiť stále rovnako.“, dodáva Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease.

Prečítajte si aj

Back to top button