Motorizmus

O aliancii s Opelom uvažuje aj najväčšia ruská automobilka AvtoVAZ

Najväčší ruský výrobca áut AvtoVAZ možno vstúpi do aliancie s nemeckou automobilkou Opel a kanadským dodávateľom autodielcov Magna. Mohol by to byť jeden zo spôsobom ako pomôcť pri realizácii plánu zdvojnásobiť produkciu Opela v priebehu 5 rokov, ako dnes uviedol šéf Sberbank German Gref.

Sberbank je ruským partnerom Magny v skupine, ktorá má prevziať Opel. Podľa doterajších plánov na záchranu nemeckej automobilky by Magna mala v Opeli vlastniť 20 %, Sberbank 35 %, GM si má ponechať 35 % a zvyšných 10 % by malo pripadnúť zamestnancom spoločnosti. Podľa Grefa sú technológie AvtoVAZ-u výrazne zastarané v porovnaní so svojimi konkurentmi, a v priebehu 6 mesiacov by ruská spoločnosť mala vstúpiť do aliancie s nejakou automobilkou, čo by jej pomohlo pri riešení tohto problému. Dodal, že AvtoVAZ môže v stúpiť do aliancie s Opelom a Magnou alebo s francúzskym koncernom Renault, ktorý už v ruskej firme vlastní 25 %. Gref tvrdí, že AvtoVAZ musí urýchlene konať. Buď sa dostane pod správu Renaultu alebo bude musieť hľadať inú alternatívu, ako je spojenectvo s Magnou a Opelom, povedal Gref v ruskej televízii. "To sa bude musieť stať počas najbližšieho polroka." Cieľom Sberbank je pretvoriť Opel na konglomerát, ktorý dokáže ročne vyrobiť až 3 milióny áut, tvrdí Gref. "Dnes Opel vyrába asi 1,5 milióna áut ročne. Cieľom je zvýšiť výrobu počas najbližších 5 rokoch prinajmenšom na 3 milióny prostredníctvom fúzií a akvizícií alebo prostredníctvom výrazného zvýšenia kapacity."
 Analytici predpokladajú, že Sberbank prevedie svoj podiel v Opeli na štátny holding Russian Technologies, ktorý ho spojí s inými aktívami z automobilového priemyslu a vytvorí nový, vládou kontrolovaný gigant. Holding Russian Technologies už vlastní 25 % v AvtoVAZ-e. Súčasťou skupiny, ktorá má prevziať Opel, je aj druhý najväčší ruský výrobca áut GAZ Group. To sa vo všeobecnosti chápe tak, že GAZ začne v niektorých svojich závodoch vyrábať vozidlá značky Opel. Automobilka nedokáže na ruskom trhu vlastnými autami Volga konkurovať zahraničným značkám. Gref, ktorého banka sa dohodla s Magnou, že dá Opelu hotovostnú injekciu vo výške 500 miliónov eur (15,06 miliardy Sk), zopakoval, že Sberbank nebude dlho držať akcie Opela. Naznačil, že motivácia banky pri tomto kontrakte bola viac politická než ekonomická. Zdôraznil, že akvizícia Opela je komplikovaná a riskantná a jej cieľom nie je zisk ale pomoc pri reštrukturalizácii domáceho automobilového priemyslu, ktorý je slabý a nekonkurenčný. "Nevidím žiadnu inú cestu ako zostať v hre, než že budeme vstupovať do podobných aliancií s najmodernejšími firmami."

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button