Motorizmus

Krst ohňom: Ford Transit, sedem týždňov a sedem kuriérov

V spolupráci so spoločnosťou Summit Motors, výhradným zástupcom značky Ford na Slovensku, a doručovateľskou spoločnosťou Slovak Parcel Service (SPS) sme zorganizovali unikátny test Fordu Transit. Testovala ho naša redakcia a po nej sedem kuriérov, ktorí na ňom počas siedmich týždňov doručovali zásielky.

Naším spoločným cieľom bolo preveriť nový Transit nielen v redakčnom novinárskom teste, ale aj v prostredí, do ktorého je určený, teda do náročnej každodennej prevádzky. Každý zo siedmich kuriérov mal Transit k dispozícii celý týždeň, aby mal možnosť vyskúšať a objektívne zhodnotiť jeho vlastnosti.

Krátko po spustení testu naplno prepukla pandémia nového koronavírusu, čo ovplyvnilo aj náš test. Okrem prísnych bezpečnostných opatrení sa pandémia prejavila aj na väčšom počte zásielok. Extrémny nárast online objednávok niekoľkonásobne zvýšil aj objem doručovaných zásielok.

Počas 7 týždňov vozidlo otestovalo 7 kuriérov

Najpopulárnejšia verzia

Na test priniesol Ford kuriérom najpopulárnejšiu verziu modelu Transit – L3H2. Poháňal ju 2.0-litrový dieselový motor TDCi s výkonom 130 k a manuálnou 6-rýchlostnou prevodovkou. Práci kuriéra zodpovedala aj výbava vozidla – obsahovala prvky a systémy, ktoré kuriérovi pomôžu a uľahčia každodenný život, no zároveň berú ohľad na konečnú cenu vozidla, ktorá je pri nákupe nových vozidiel pre mnohých veľmi podstatným faktorom.

Ford Transit vo verzii L3H2

L3H2 v meste ako doma

Verzia L3H2 má rázvor 3 750 mm a na jej ovládateľnosti je to cítiť – má výborný ride aj v úzkych priestoroch. Všetkých sedem kuriérov doručuje zásielky v lokalite hlavného mesta, parkovanie, otáčanie sa a cúvanie v úzkych priestoroch ako sú areály firiem alebo sídliská, sú preto súčasťou ich každodennej práce. „Moja trasa zahŕňa dosť úzke uličky a parkoviská, kde je málo miesta. Aj keď je Transit dlhší ako moja vlastná dodávka, jazdilo sa mi s ním dobre, aj v úzkych priestoroch bolo auto obratné a veľkým pomocníkom je aj cúvacia kamera a senzory, najmä pri cúvaní do priestoru, kde dobre podľa spätných zrkadiel nevidíte,“ konštatuje svoju skúsenosť kuriér Miroslav Mikletič. Jeho slová potvrdzuje aj kolega Róbert Kováč: „Kamera je v meste veľkým pomocníkom, nielen kvôli manévrovaniu s autom, ale aj z hľadiska bezpečnosti, vďaka nej vodič presne vidí, či poza auto nejde chodec alebo cyklista.“

O pohon sa staral 2.0-litrový dieselový motor TDCi s výkonom 130k

Skvelé osvetlenie, klzká podlaha

Transit v tejto verzii ponúka objem nákladového priestoru 11,5 m3, dĺžka korby je 3 494 mm a naložíte na ňu 4 europalety. Kuriérov príjemne prekvapilo LED osvetlenie, ktoré si veľmi pochvaľovali. Steny obložené plastovou výplňou sú takisto praktickejšie ako holý plech. Mínusom nákladového priestoru však je šmykľavá plastová podlaha. „Ak by sme vozili celé palety, bola by podlaha vhodná, pre kusové zásielky, ktoré vozíme my, je príliš šmykľavá, zvlášť, keď je vonku mokro,“ konštatuje Roman Samo, ďalší z kuriérov, a jeho skúsenosť potvrdzujú aj ostatní. „Nákladový priestor je dostatočne veľký, LED osvetlenie je výborné, podlaha sa však dosť šmýka, praktickejší by bol iný povrch,“ dodáva Róbert Kováč. Ide však o pomerne ľahko riešiteľný problém. Povrch podlahy sa dá pri objednaní vozidla nahradiť iným, podľa výberu zákazníka. Rozdielne názory panovali na výšku zadnej nakladacej hrany. Kým niektorým vyhovovala, iní by privítali, ak by bola položená nižšie.

Každý deň sa začína nakládkou v depe

Pohodlie a prvky z osobných vozidiel

Interiér nového modelu Transit je vytvorený tak, aby spájal všetky podstatné prvky, ktoré uľahčujú a spríjemňujú každodennú prácu. Sedadlá sú potiahnuté odolným, ľahko udržiavateľným textilom, majú ergonomický tvar a aj skúsenosť kuriérov potvrdzuje, že ani po dlhom dni z nich vodič nie je unavený. „Kabína je výborná, sedadlá majú vynikajúci tvar, dobre sa v nich sedí a oceňujem aj ľahké nastupovanie a vystupovanie, ako kuriéri nastupujeme a vystupujeme z a do kabíny niekoľkokrát denne,“ opisuje kuriér Dominik Bukovčák. Jeho slová potvrdzuje aj kolega Otto Tóth: „Sedenie je veľmi ergonomické, vodič si za volantom ľahko nájde pre seba ideálnu polohu.“

Kuriéri si jazdu s novým Transitom pochvaľovali

Interiér plní svoj účel

Sympatie si získalo aj spracovanie prvkov a rozloženie odkladacích priestorov v interiéri. „Je tu množstvo veľmi praktických vecí – odkladacie priestory, držiaky, napríklad opierka vyklápajúca sa zo stredného sedadla má gumičku, ktorou si prichytíte dokumenty, aby vám v zákrute nelietali po celom aute. Je vidieť, že pri tvorbe interiéru brali do úvahy praktické veci, ktoré človek pracujúci väčšinu dňa v aute rieši,“ hovorí Otto Tóth.

Testované vozidlo malo vo výbave multimediálny systém Ford SYNC 3 s 8-palcovým dotykovým displejom, ktorý poskytuje celú škálu možností, napríklad prepojenie smartfónu pomocou funkcie AppLink (pre Apple CarPlay aj Android Auto) alebo čítanie textových správ. „Multimediálny systém som aktívne využíval, možnosť prepojenia smartfónu cez Apple CarPlay je veľkým pomocníkom a všetko to funguje úplne jednoducho, len pripojíte telefón,“ oceňuje technologické výhody ďalší z kuriérov Maroš Šebo.

Zástupcovia značky Ford pozorne počúvali spätnú väzbu od kuriérov

Sila aj na dlhé trate

Výkon 96 kW (130 k) a krútiaci moment 385 Nm sú pre mesto viac ako postačujúce parametre. „V meste sa s týmto autom jazdí veľmi dobre, niekedy chce motor viac otáčok, je to však iba sila zvyku,“ hovorí Roman Samo. Skúsenosť Miroslava Mikletiča potvrdzuje, že táto motorizácia je vhodná aj na trasy mimo mesta: „Jazdím aj mimo Bratislavy, smerom na Vojku. Na okresných cestách si vedel Transit pekne potiahnuť, s výkonom 130 koní sa s ním aj mimo mesta jazdilo výborne.“

Podobne rozdielne ako výšku nakladacej hrany vnímali kuriéri aj systém Start-Stop. „Priznám sa, že som systém Start-Stop v úžitkovom vozidle vyskúšal po prvýkrát. Chvíľu som si naň zvykal, ale potom som mu prišiel na chuť. Jednoducho zastavíte, zatiahnete ručnú brzdu, vybavíte, čo potrebujete, stlačíte spojku a pokračujete ďalej. Veľmi praktické riešenie,“ pochvaľuje si Maroš Šebo. Roman Samo si ho naopak radšej vypína. „Ja som si na Start-Stop nezvykol, nevyhovuje mi, preto som ho radšej deaktivoval.“

Test postavil nový Transit pred krst ohňom. Kuriéri auto preverili po všetkých stránkach. Vo väčšine hodnotení dominovala pozitívna skúsenosť a za kľúčové aspekty, ako sú ergonómia či jazdné vlastnosti, dostal Transit od kuriérov vysoké hodnotenia. Niektoré prvky, ako multimediálny systém alebo spomínaný systém Start-Stop, sú vecou osobnej preferencie. S výnimkou šmykľavej podlahy však kuriéri počas siedmich týždňov nenašli v novom Trans ite žiadne ďalšie závažné nedostatky. Ford tak môže byť spokojný. Jeho vlajková loď veľmi dobre obstála u tých, pre ktorých je určená – u profesionálov, ktorí na jeho autách jazdia každý deň.

Nový Transit obstál v dlhom a náročnom teste veľmi dobre

V spolupráci
transport.sk
Back to top button