Motorizmus

Hyundai predstavuje milovníka zákrut: Nový model i20 N

Spoločnosť Hyundai predstavila svoj najnovší vysoko výkonný model i20 N – hatchback vhodný pre jazdu po pretekárskom okruhu a inšpirovaný súťažným špeciálom i20 WRC. Rovnako ako ostatné modely Hyundai N, aj i20 N poskytuje vysokú mieru pôžitku z jazdy vďaka svojmu výkonnému motoru a technologickým inováciám, ktoré zvyšujú jazdnú dynamiku. Najnovší model radu i20 sa v Európe pripája k úspešným ostrým modelom i30 N a i30 Fastback N a oslovuje automobilových nadšencov, orientovaných na výkon.

Nový Hyundai i20 N má svoje korene v automobilovom športe. Je inšpirovaný špeciálom i20 Coupe WRC, súťažným automobilom, vychádzajúcim z cestného modelu Hyundai i20, a preto má rovnakú pohotovostnú hmotnosť, aká je predpísaná (ako minimálna) v majstrovstvách sveta FIA World Rally Championship (WRC). Tento model priniesol značke Hyundai úspech – v roku 2019 vybojoval Hyundai titul majstra sveta WRC v hodnotení výrobcov po tom, ako počas sezóny dosiahol štyri víťazstvá. Dodnes si Hyundai pripísal na svoje konto celkovo 17 víťazstiev v najvyššej kategórii svetového šampionátu v automobilových súťažiach.

FOTO: Hyundai Europe

„Naša vysoko výkonná línia N je veľmi úspešná odkedy sme v roku 2017 uviedli i30 N. Teraz sme sa rozhodli vyvinúť model inšpirovaný i20 Coupe WRC, ktorý nám v minulom roku vybojoval víťazstvo v majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach,“ hovorí Thomas Schemera, člen predstavenstva Hyundai Motor Company pre výrobu. „Novým i20 N rozširujeme vysoko výkonnú líniu N, aby sme oslovili ešte viac zákazníkov, ktorí chcú zažiť vzrušenie z pretekárskej trate v každodennom živote.“

Interiér so špecifickými športovými prvkami

V interiéri nový model i20 N obsahuje špecifické prvky modelov N a high-tech funkcie, ktoré reprezentujú vysoko výkonný automobil. Patria k nim športové predné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, vyvinuté špeciálne pre i20 N, športový multifunkčný volant N a rukoväť radiacej páky N, ako aj kovové pedále N. Čierny interiér obsahuj akcenty v modrej farbe Performance Blue a čierny strop kabíny. Digitálny združený prístroj má zobrazenie otáčkomera s variabilnou červenou zónou, ktorá sa mení podľa teploty motorového oleja, ako aj indikátor optimálneho preradenia z radu farebných svetiel na hornom okraji displeja.

Turbodúchadlom prepĺňaný benzínový motor pre pôžitok z jazdy

Nový Hyundai i20 N poháňa turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra s priamym vstrekovaním paliva (1.6 T-GDi), ktorý sa montuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Motor je prvým agregátom novej generácie použitým v európskom modelovom rade značky Hyundai. Dosahuje maximálny výkon 150 kW (204 k). S pohotovostnou hmotnosťou 1 190 kg, rovnakou ako súťažný špeciál i20 Coupe WRC, má nový i20 N jednu z najlepších hodnôt výkonovej hmotnosti vo svojej triede. Hyundai i20 N dosahuje maximálnu rýchlosť 230 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.

Pretože motor 1.6 T-GDi poskytuje svoj maximálny krútiaci moment 275 Nm už pri nízkych otáčkach 1 750 min-1 a udržiava ho až do otáčok 4.500 min-1, je veľmi pružný. Táto priaznivá charakteristika zabezpečuje spontánnu reakciu a energickú akceleráciu, ktorá je predpokladom dynamickej jazdy po ceste alebo pretekárskej trati. Kvôli vysokej pružnosti motora je i20 N súčasne bez kompromisov vhodný aj na každodenné jazdenie. Svoj maximálny výkon 150 kW (204 k) motor dosahuje pri otáčkach 5 500 až 6 000 min-1, čo zlepšuje akceleráciu v oblasti stredných a vysokých otáčok a prispieva k vysokej výkonnosti i20 N v širokom spektre jazdných situácií.

FOTO: Hyundai Europe

Za tieto vlastnosti motor 1.6 T-GDi vďačí inovatívnej konštrukcii. Ventilový rozvod využíva nový systém variabilného časovania značky Hyundai CVVD (Continuously Variable Valve Duration), ktorý reguluje dobu otvorenia ventilov podľa jazdnej situácie a prispieva tak k zvýšeniu výkonu a zníženiu spotreby paliva o 3 percentá. Prepĺňanie zabezpečuje turbodúchadlo s kvapalinovým chladičom komprimovaného vzduchu. Na prípravu zmesi slúži vysokotlakové priame vstrekovanie s tlakom 350 barov, zaručujúce optimálne rozptýlenie paliva pre efektívne spaľovanie.

Pre Hyundai i20 N bola zosilnená a modifikovaná 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorá znáša väčší krútiaci moment a vysoké otáčky. Rovnako ako v modeloch i30 N má prevodové ústrojenstvo špecifické funkcie pre zvlášť dynamickú jazdu. Funkcia automatického prispôsobenia otáčok pri preraďovaní (Rev Matching), ktorá sa aktivuje osobitným tlačidlom na multifunkčnom športovom volante N, synchronizujúca otáčky motora s otáčkami prevodovky. To umožňuje mäkšie alebo športovejšie preradenie smerom nadol – podľa nastaveného jazdného režimu. Rozjazdová automatika Launch Control umožňuje maximálne efektívnu akceleráciu z miesta, akoby vozidlo riadil skúsený pretekár. Nový Hyundai i20 N môže byť na želanie vybavený aj samosvorným diferenciálom N Corner Carving Differential. Mechanický samosvorný diferenciál zlepšuje prenos krútiaceho momentu na predné kolesá pri rýchlom prejazde zákrut, pretože zabraňuje prešmykovaniu odľahčeného vnútorného kolesa, čím zlepšuje trakciu a zvyšuje dynamickú stabilitu. 

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button