Motorizmus

Goodyear má nový rad pneumatík pre nákladné vozidlá

Spoločnosť Goodyear uvádza na trh nový rad úsporných a všestranných pneumatík FUELMAX ENDURANCE. Nový rad pneumatík pre riadené a hnané nápravy nákladných vozidiel ponúka inovatívne riešenie pre dopravné a logistické spoločnosti, ktoré prevádzkujú dopravu ako na diaľniciach, tak i na bežných alebo vedľajších cestách, teda v nadregionálnej prevádzke.

Nový rad pomôže tisícom európskych dopravcov a výrobcom nákladných vozidiel v ich snahe o znižovanie uhlíkovej stopy, pretože spája úroveň palivovej účinnosti obvyklej v diaľkovej doprave s odolnosťou, trakciami a kilometrovým výkonom nevyhnutným pre jazdy na bežných a vedľajších cestách. Goodyear uvádza, že nový produktový rad predstavuje doposiaľ najuniverzálnejšie pneumatiky značky a zdôrazňuje, že nesie vo všetkých rozmeroch štítky palivovej účinnosti triedy B1, ale zároveň ponúka špičkový výkon pri použití v nadregionálnej doprave.

Dilema udržateľnosti

Trvalá udržateľnosť je dnes v centre pozornosti aktérov vo všetkých rôznych odvetviach. Európska komisia predstavila v decembri roku 2019 Zelenú dohodu pre Európu (Zelená dohoda pre Európu), v ktorej si kladie za cieľ, aby sa Európa stala do roku 2050 prvým klimaticky neutrálnym svetadielom. Dohoda obsahuje ambiciózny plán na zníženie čistých emisií skleníkových plynov z úrovne roku 1990 do roku 2030 najmenej o 55 percent.

„Výrobcovia vozidiel, správcovia vozových parkov a ich prevádzkovatelia sú pod stále väčším tlakom, aby plnili ciele trvalej udržateľnosti a zároveň vykazovali nízke marže. Regulačné orgány, investori a koncoví zákazníci požadujú „čisté“ výrobky prepravované čo najudržateľnejším spôsobom. Skutočný posun smerom ku klimaticky neutrálnej budúcnosti v tak vysoko zložitom systéme, akým je doprava, bude možný len ak pôjde ekológia a efektívnosť ruka v ruke, a to bez ďalšieho zvyšovania jeho zložitosti,“ povedal Grégory Boucharlat, viceprezident pre nákladné pneumatiky Goodyear v Európe.

„S novými pneumatikami FUELMAX ENDURANCE prenášame palivovú účinnosť známu z diaľničnej dopravy i na prevádzku na bežných a vedľajších cestách. Sú efektívne a odolné a vyznačujú sa ako nízkymi emisiami a vynikajúcou priľnavosťou, tak i dlhodobou výkonnosťou a vysokým kilometrovým výkonom. Novým produktovým radom sme tak chceli preklenúť priepasť medzi trvalou udržateľnosťou a realitou v každodennej prevádzke.“

Goodyear svojím rozhodnutím uviesť na trh nový rad, ktorý smeruje ako na úspornosť, tak aj na výdrž, anticipuje prechod na trvalo udržateľnejšiu dopravu a na novovznikajúci dopyt dopravných spoločností i výrobcov nákladných vozidiel po čo najuniverzálnejšie pneumatiky.

Efektívnosť a dlhotrvajúca výkonnosť

Ako nová štandardná výbava pre nákladné vozidlá z výroby pokrýva nový rad veľmi širokú škálu rôzneho nasadenia vozidiel a zároveň pomáha výrobcom pri ďalšom znižovaní emisií nových ťažkých nákladných vozidiel; v porovnaní s pneumatikami so štítkom palivovej účinnosti C ide o zníženie v priemere o 2 %. Aby mohla Európa udržať svoj záväzok, bude nevyhnutné znižovať od roku 2025 emisie CO2 na nových sériovo vyrábaných úžitkových vozidlách o 15 % a od roku 2030 dokonca ešte dvakrát viac, teda o 30 % v porovnaní s východiskovým rokom 2019 – 20.

Doposiaľ dopravcovia museli pri výbere pneumatík často voliť medzi životnosťou, vysokým kilometrovým výkonom alebo dobrou palivovou účinnosťou. Pneumatiky FUELMAX ENDURANCE boli navrhnuté tak, aby správcom vozových parkov usilujúcim sa o úspory nákladov a paliva takú voľbu uľahčili, pretože už pri výbere pneumatík nebudú obmedzení typom vozoviek, po ktorých ich vozidlá jazdia. „Rad FUELMAX ENDURANCE skutočne mení pravidlá hry v odvetví výroby pneumatík a dopravy, pretože popri tom, že sú účinné a odolné proti opotrebovaniu, ponúkajú nízku úroveň emisií, tak i vynikajúci kilometrový výkon a trakciu,“ povedal Maciej Szymanski, marketingový riaditeľ obchodnej jednotky nákladných pneumatík Goodyear v Európe.

„Zníženie valivého odporu o 2 % predstavuje ročnú úsporu približne jednej tony emisií CO2 a 400 litrov paliva na jediné nákladné vozidlo. Pokiaľ by teda flotila so stovkou vozidiel prešla z pneumatík s označením C na úsporné pneumatiky s označením B, ako sú FUELMAX ENDURANCE, bola by potenciálna úspora 100 ton emisií CO2 a 40 tisíc litrov paliva ročne. Viete si iste predstaviť celkový potenciál, keby sme začali počet vozidiel a vozových parkov ďalej znásobovať?“

Kľúčové úlohy pri vývoji nového radu

Odborníci spoločnosti Goodyear sa pri návrhu pneumatík s novými parametrami zamerali na to, ako prekonať vplyv troch protichodných efektov a zabezpečiť palivovú účinnosť a nízke emisie i pri dobrom kilometrovom výkone, trakcii a univerzálnosti pneumatík. Východiskovým bodom sa pri vývoji nového produktového radu ako základ stali osvedčené technológie Goodyear. K tomu potom pristúpili inovácie prispôsobené polohe na riadenej a hnanej náprave, ktoré rozširujú známu palivovú účinnosť pneumatík Goodyear na širšiu škálu rôznych trás a zároveň zabezpečujú vďaka robustnej a univerzálnej konštrukcii trakcií priľnavosť a kilometrový výkon.

Pneumatiky FUELMAX S ENDURANCE na riadenú nápravu spájajú osvedčenú technológiu rebier IntelliMax spoločnosti Goodyear s piatimi alebo šiestimi rebrami a s vynaliezavým novým riešením rozloženia rebier a geometrie drážok. Výstužné niple v ramenných drážkach sa pri odvaľovaní pneumatiky prepájajú, čo zvyšuje robustnosť pneumatík a obmedzuje ich opotrebovávanie pri náročnejších jazdách mimo diaľnice, kde sa pneumatiky kvôli častejšiemu zastavovaniu a rozbiehaniu, nárazom do obrubníka, väčšiemu počtu zákrut a manévrov a častejšiemu brzdeniu viac zaťažujú.

Prehĺbený behúň vo vybraných rozmeroch pneumatík na riadenú nápravu zvyšuje objem opotrebovateľnej gumy, čo zabezpečuje lepšiu priľnavosť v neskorších fázach životnosti pneumatík. Inovatívna zmes behúňa s nízkymi energetickými stratami kompenzuje vývin tepla v dôsledku vysokých síl pôsobiacich na kolesá na riadiacej náprave. V početných pneumatikách na riadenú nápravu je v bočniciach použitá aj zdokonalená zmes, ktorá tak isto prispieva k znižovaniu objemu emisií a spotreby paliva, pretože obmedzuje ohýbanie a deformácie bočníc pri prevádzke mimo diaľnice.

Pneumatiky pre hnacie nápravy ťažia popri inovatívnej behúňovej zmesi aj zo špeciálne upraveného procesu vulkanizácie, ktorý ďalej zlepšuje hodnotu ich valivého odporu. Smerová konštrukcia behúňa zahŕňa vysoký počet hlbokých priečnych drážok, hlboké dezénové drážky v strede pneumatík a väčší počet záberových hrán, ktoré zlepšujú trakciu a účinnejšie odvádzajú vodu.

Vďaka kombinácie osvedčených a nových technológií ponúkajú pneumatiky celého radu FuelMax ENDURANCE vysokú palivovú účinnosť (nálepková trieda B), sú robustnejšie a vykazujú dobrú priľnavosť a trakciu v neskorých fázach svojej
životnosti. Pneumatiky na riadenej i hnanej náprave majú certifikáciu 3PMSF a obsahujú technológiu RFID, ktorá umožňuje napojenie na spravovanie pneuhospodárstva.

Trvalejšia udržateľnosť vďaka dlhšej životnosti s protektormi a s inteligentným riešením

Spoločnosť Goodyear sa hlási k zásadám cirkulárnej ekonomiky a nový rad pneumatík FuelMax ENDURANCE to potvrdzuje; je plne kompatibilný s programom protektorov pneumatík Goodyear. Pre pneumatiky na hnanú nápravu bude v predaji prémiový teplý protektor TreadMax, ktorý predlžuje kilometrový výkon a pritom ponúka úplne rovnaké vlastnosti a výhody ako nové pneumatiky s inovatívnym behúňom a vo výsledku znižuje náklady na pneumatiky až o 30 %. V kombinácii s inteligentnými riešeniami spoločnosti Goodyear pre monitorovanie pneumatík, vrátane systémov Goodyear TPMS, Drive-Over-Reader a najnovšie uvedeného DrivePoint, možno výrazne zvyšovať životnosť a palivovú účinnosť. To všetko dopravcom pomáha v ich úsilí o zabezpečenie trvalo udržateľnej budúcnosti.

Zdroj
transport.sk
Editor
TS

Prečítajte si aj

Back to top button