Letecká doprava

Na bratislavskom letisku sa cestujúci pri vybavení nezdržia

Na bratislavskom letisku sa cestujúci pri vybavení nezdržia. Hoci tie zahraničné majú v súčasnosti viaceré problémy, informovala hovorkyňa Veronika Demovičová. Zároveň však pripustila, že im chýba personál.

„Na Letisku M. R. Štefánika nedochádza k zdržaniu cestujúcich pri vybavení, ale v čase viacerých odletov nie je vylúčené zdržanie pri registrácii, na kontrole či po prílete, pri výdaji batožín. Radi by sme verejnosť požiadali o trpezlivosť,“ upozornil generálny riaditeľ letiska Dušan Keketi. „Nedostatok personálu napriek tomu pociťujeme. Počas leta sme prijali zhruba 120 brigádnikov a súčasní zamestnanci pracujú aj nadčasy, aby sa zdržania eliminovali, čo si ceníme a ďakujeme im,“ dodal.

Na zahraničných letiskách zažívajú v súčasnosti cestujúci diskomfort kvôli dlhším čakacím dobám pre nedostatok personálu, štrajky, pribúdajúce meškania a rušenie letov, priblížila Demovičová. „Nedostatok personálu pociťuje celé letectvo, keďže počas zákazu príletov niektorí zamestnanci zmenili povolanie bez návratu po kríze,“ doplnila.

Práca v leteckom priemysle si vyžaduje aj previerky, zamestnanci absolvujú posudok pre prácu v civilnom letectve. „Posúdenie vykonáva Dopravný úrad a získanie previerky môže trvať niekoľko mesiacov,“ upozornila hovorkyňa. Treba tiež absolvovať mnohé školenia. Zaučenie kvalifikovaného personálu je tak dlhší proces a môže trvať mesiace.

Bratislavské letisko ani počas obmedzení letov a zákazu príletov kvôli covidu nepristúpilo k hromadnému prepúšťaniu, ale čerpalo príspevky zo štátneho programu Prvá pomoc. V období redukcie letov nepredĺžili niektoré pracovné zmluvy na dobu určitú a v skúšobnej dobe. Zároveň v súvislosti s nedávnou zmenou organizačnej štruktúry niektoré pracovné pozície zanikli.

Na bratislavskom letisku sa cestujúci pri vybavení nezdržia

Letisko teraz zamestnáva 518 zamestnancov, čo je o 20 % menej ako pred krízou. V roku 2019, keď zaznamenali historicky najvyššie počty cestujúcich, tam pracovalo 631 osôb. Počet cestujúcich je v tomto roku nižší o 60 %, z vtedajšieho 2,3 milióna klesol na približne milión. Vzhľadom na zvýšenie počut letov v porovnaní s pandémiou bolo počas aktuálnej sezóny treba obsadiť niektoré pracovné pozície, letisko preto využíva aj pomoc približne 120 študentských brigádnikov.

Hľadajú napríklad zamestnancov bezpečnostnej kontroly, ochrany letiska, check-in agentov, nakladačov batožiny, mechanikov, hasičov či dispečerov. Kým v zime vybavovalo bratislavské letisko 20 pravidelných letov týždenne, v lete je ich 35 a nepravidelných 30. Zatiaľ čo v zimnej sezóne na pravidelných linkách väčšina cestujúcich má len príručnú batožinou, dovolenkári majú často aj batožiny v podpalubí. To si vyžaduje viac zamestnancov nakladania batožín, ale len sezónne, čo komplikuje hľadanie zamestnancov.

„Aktuálne občasné meškania letov na letisku BTS sú hlavne z dôvodu rotácie lietadiel počas dňa a ich zdržaniu na letiskách, najmä v Dubline a Veľkej Británii, ale už aj v Európe. Vyloženie batožiny jedného charterového lietadla sa fyzicky nedá do polhodiny,“
vysvetlila hovorkyňa. Prosia preto cestujúcich, aby po prílete počítali minimálne s takýmto časom pri batožinových pásoch.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button