Letecká doprava

Kríza rozprášila veľké plány stredoeurópskych aerolínií

Ctižiadostivé rozvojové zámery stredoeurópskych leteckých spoločností kríza rozprášila na márne kúsky. Teraz sa pomstí to, že sa početné štátne spoločnosti regiónu už pred poklesom preli o strategické rozhodnutia.

Nemecký denník Financial Times Deutschland dnes uviedol, že práve spory o ďalšom podnikaní Českých aerolínií (ČSA) teraz nútia vládu, aby spoločnosť predala pod pôvodne ohlásenú cenu. Premiér Miroslav Topolánek je už spokojný aj s 5 miliardami Kč (188,52 milióna eur); hoci pred rokom sa hovorilo, že štát za 91,5-% podiel v aerolíniách chce dvojnásobnú sumu. Vzhľadom na krízu by mala byť vláda vlastne rada, že vôbec pre ne nájde kupca. Do budúceho pondelka sa majú prihlásiť záujemcovia o ČSA. Zatiaľ sa vie o Air France-KLM a štátnej ruskej spoločnosti Aeroflot. Maďarská letecká spoločnosť Málev vo februári vyplatila mzdy zamestnancom len na niekoľko etáp. Z vedenia poľského LOT-u odstúpil jeho šéf Dariusz Nowak, lebo sa so spolupracovníkmi nedokázal dohodnúť, ako ozdraviť podnik. Nowak chcel LOT predať Lufthanse, ale tá oň nejavila záujem. Súkromná slovenská nízkonákladová spoločnosť SkyEurope je znovu a znovu už mesiace závislá od prísunu peňazí od veľkoakcionára. V uplynulom hospodárskom roku vzrástla jej strata takmer o 150 % na 59,4 milióna eur (1,79 miliardy Sk). Rozhovory o fúzii s rivalmi stroskotali. Lufthansa sa získaním Austrian Airlines (AUA), hoci schvaľovacie konanie nie je ešte skončené, dostala v regióne do najvýhodnejšej pozície. Získaním viedenskej spoločnosti bude mať v regióne strategicky najlepšie umiestnenie, z ktorého bude môcť tak ako doteraz AUA poskytovať hustú sieť leteckých spojení. Spomedzi ostatných leteckých spoločností v regióne môže niečo podobné ponúkať len Aeroflot, a to vďaka dostatočne silnej finančnej podpore vlády. Šéf Aeroflotu Valerij Okulov už ohlásil agresívnu expanznú politiku. Chce mať nielen viac liniek z Ruska do západnej Európy, "ale aj väčší podiel na vnútroeurópskej leteckej preprave". Aeroflot sa rýchlo vzdal zápasu o získanie AUA ale aj Alitalie. O ČSA zatiaľ Okulov bojuje v prípravnej fáze ostro. "Keď vyhráme tender," povedal nemenovaný hovorca Aeroflotu, "zachováme značku, identitu a tradíciu ČSA." Rusi sa chcú zrejme uchádzať o ČSA v tandeme s českým partnerom.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button