Letecká doprava

Konečne otvorené: Berlín má nové letisko

Po 30 rokoch výstavby a siedmich neuspéšných pokusoch o otvorenie má nemecké hlavné mesto Berlín konečne nové letisko. Po vládnej letke, ktorá tu pristála ako prvá vo štvrtok 21. októbra, začalo v sobotu 1. novembra letisko vybavovať aj prvé komerčné lety. Namiesto symbolu nemeckej precíznosti a technologickej vyspelosti však zrejme zostane symbolom škandálov a zlyhaní.

Letisko Berlin-Brandenburg Airport (BER) situované na juhovýchodnom okraji hlavného mesta začali stavať v roku 2006 a malo byť otvorené v roku 2011. Neúspešných pokusov o otvorenie bolo viacero, navýraznejšie sa však zrejme do histórie zapísalo neúspešné otvorenie plánované na 3. júna 2012. Malo byť veľkolepé a tomu zodpovedali aj prípravy. Tesne pred otvorením však inšpektori našli 120 000 chýb ako problémy s požiarnou bezpečnosťou, zatekajúce strechy alebo nefungujúce automatické dvere. Chybných a potenciálne nebezpečných bolo 170 000 km káblov položených priamo na letisku a v jeho okolí. Niektoré svetlá sa nedali zapnúť, niektoré zase nešli vypnúť.

Livestream z príletov prvých komerčných liniek na BER

Trvalo ďalších 9 rokov, kým boli vyriešené všetky problémy na letisku, ktoré nesie meno Willyho Brandta, lídra západného Berlína a záapadného Nemecka. V istom zmysle prenasleduje toto letisko smola aj dnes – jeho otvorenie prichádza v čase, kedy pandémia ochorenia COVID-19 zrazila leteckú dopravu v Berlíne v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 70 %. „Musíme byť realisti. Bude to trvať minimálne do polovice dekády, kým sa znovu dostaneme na úroveň roku 2019,“ povedal na tlačovej konferencii generálny riaditeľ Lufthansy Carsten Spohr.

Nedostatky môžu letisko sprevádzať aj po otvorení. Železničná spoločnosť Deutsche Bahn napríklad neplánuje na toto letisko spojenie vysokorýchlostnými vlakmi, ako je tomu v prípade iných veľkých letísk v Nemecku. Na ďalšie cestovanie po krajine sa budú musieť z letiska dostať na hlavnú železničnú stanicu alebo využiť vnútroštátne letecké spojenia, ktoré sú však neekologické a Európa proti nim čoraz viac bojuje. Súčasťou BER je aj staršie letisko Berlin-Schönefeld, ktoré bolo do neho včlenené ako Terminál 5.

Pristávanie lietadla spoločnosti Easyjet na letisku BER 31.10.2020 (FOTO: BER)

Diskomfort aj pre vládnych predstaviteľov

Už 21. októbra otvorili na letisku BER vládny terminál, ktorý bude slúžiť pre lety prezidenta, kancelárky a ministrov. Zároveň pôjde o novú vstupnú bránu Berlína pre návštevy zahraničných štátnikov. Počas uplynulých 26 rokov využívali nemecké vládne lietadlá Letisko Berlín-Tegel, ležiace severozápadne od centra mesta. Toto letisko zatvoria 8. novembra. Na nové letisko sa však nezmestí kompletná vládna tňletka, ktorá pozostáva z 19 lietadiel. Na BER teda bude umiestnených iba sedem vládnych lietadiel, zvyšok bude na BER lietať prázdnych z opačného konca krajiny – z letiska Kolín/Bonn. Z letiska Tegel sa na BER sťahujú okrem vládnych lietadiel aj komerčné aerolínie. Po Easyjete, Turkish Airlines a Qatar Airways sa ako posledná na BER presunie Lufthansa. Náklady na výstavu BER sa oproti pôvodnému plánu strojnásobili a dosiahli výšku 4,96 mld. eur.

Zábery exteriéru a interiéru letiska BER

Protesty aktivistov

Otvorenie letiska sprevádzali aj protesty desiatok klimatických aktivistov z iniciatívy Am Boden bleiben (Zostaňme na zemi). Aktivisti sa vydali z Námestia Willyho Brandta k vstupu k novému Terminálu 1. Časť z nich zablokovala schodisko v termináli, pričom si ľahli alebo sadli na zem. Niekoľko aktivistov vyliezlo na strechu vstupnej budovy, odkiaľ sa zlanilo a jeden z nich rozvinul transparent s nápisom „Flieger stoppen statt Klima schrotten“ (voľne preložené Namiesto ničenia podnebia radšej zastavte lietadlá). Polícia voči nim zasiahla približne po hodine. „Naším cieľom je paralyzovať letisko a masívne narušiť jeho otvorenie. Je nemysliteľné, aby sa v čase klimatickej krízy otváralo nové obrovské letisko,“ cituje DPA jednu z hovorkýň iniciatívy Zostaňme na zemi.

Zdroj
transport.sk
Editor
DPA, DW, TASR

Prečítajte si aj

Back to top button