Letecká doprava

Čo prinesie otvorené nebo?

Advertisement

Britsko-americká monopolná štvorkoalícia dostala na londýnskom letisku Heathrow konkurenciu v troch amerických a jednom európskom dopravcovi. To je prvý konkrétny výsledok dohody Európskej únie a USA o otvorenom nebi (open sky).

Začala sa nová konkurencia pri letoch do USA. Americký Northwest začal od 30. marca denne lietať do Seattlu, Detroitu a do Minneapolisu (sú to aj spoločné linky pre holandskú KLM). Ďalší americký dopravca Continental dvakrát denne na newyorské letisko Newark a raz denne do Houstonu, Delta lieta dvakrát denne (ako spoločná linka s Air France) na letisko J. F. Kennedyho a raz denne do Atlanty a Air France (aj pre Deltu) do Los Angeles.
Dohoda open sky je obdobou lietania v Európskej únii, kde môže každý dopravca únie lietať z ktorejkoľvek krajiny EÚ kamkoľvek do krajín EÚ (preto slovenské SkyEurope lietajú z Viedne i z Prahy do západnej Európy a írsky Ryanair z Bratislavy okrem Írska do štyroch ďalších krajín). Tak ako v EÚ už niekoľko rokov netreba osobitné bilaterálne dohody medzi jednotlivými vládami, 30. marca skončili bilaterálne dohody s určenými dopravcami a letiskami aj pre lety medzi USA a krajinami EÚ.
 
Koniec výsad
 
Dohodou o otvorenom nebi stratili na Heathrowe výsadné práva na lety do USA British Airways a ďalšia britská spoločnosť Virgin Atlantic a americký United a American Airlines. Od 30. marca lietajú štyri ďalšie aerolinky a možno pribudnú aj ďalšie. Aj tie, ktoré mohli doteraz len na druhé veľké londýnske letisko Gatwick. Navyše na letisko Heathrow sťahujú z Gatwicku niektoré linky aj American Airlines a British Airways. Open sky je teda o neobmedzenej konkurencii a voľnom prístupe k trhu. Kam sa lieta, nelimitujú už vlády, ale iba cestujúci. Ak sa ich nájde dosť (od 250 do 450 na let, čo je kapacita transatlantických lietadiel A330, A340, B-767, 777 a 747), pribudnú určite aj linky, ktoré sa doteraz nelietali alebo lietali s presadaním. Dostatok cestujúcich je dôležitý. Vyťaženosť transatlantických liniek je 90 percent a ak Európa i Amerika od open sky čakajú väčšiu konkurenciu a nižšie ceny leteniek, tak iba pri výbornom obsadení každej novej linky. Preto sa otvorené nebo začína vo Veľkej Británii, odkiaľ sa už doteraz lietalo do USA najviac. Pretože tam je najsilnejší trh a obmedzenia boli najväčšie.
 
Len čo sa vyplatí
 
Vznik nových liniek však obmedzujú pristávacie a odletové časy a voľných je iba minimálne, ak niektorý dopravca svoju linku zruší a svoj čas predá, alebo ak chce so svojimi nepotrebnými, ale kúpenými časmi obchodovať. To je veľmi zaujímavý biznis – za zaujímavý čas na jedinú novú linku treba majiteľovi času zaplatiť 25 až 30 miliónov britských libier. British Airways síce dostali na Heathrow veľkú konkurenciu, vlastnia však 42 percent vzácnych časov. Na open sky môže zarobiť aj iná britská spoločnosť BMI, ktorej patrí na Heathrowe dvanásť percent časov. Ak nijaké veľké zmeny zatiaľ nevidno v Amsterdame či na nemeckých letiskách, je to preto, že tam boli už doteraz spojenia optimálne a v Nemecku rozložené na viacero iných letísk. Ak bude dosť cestujúcich, určite pribudnú aj nové lety z Paríža, Ríma, z Madridu či zo škandinávskych letísk. Dopravcovia budú však pri rozhodovaní o nových linkách značne opatrní, pretože rapídne rastú ceny paliva. Ceny leteniek preto sotva viditeľne poklesnú a navyše mnohí Američania kvôli zlému kurzu dolára a eura do Európy cestovať nechcú. Reakciou na to sú úsporné opatrenia a fúzie.  
 
Na východe nič nové
 
Postkomunistické krajiny prevratné novinky nečakajú. Jadro dopravy bude naďalej v existujúcich linkách do New Yorku, Atlanty či Chicaga. Open sky je náročnejší na letenkové agentúry, ktoré musia zisťovať, či a z ktorého letiska vedie do cieľa v USA pravidelný spoj a ako sa tam dostať. Slovák zrejme neušetrí veľa na letenke, ale na letiskových poplatkoch, ak sa mu cesta zredukuje na jeden prestup. Open sky bude mať aj inakšiu podobu. British Airways založili dcéru Open Sky, ktorá má od júna denne lietať B-757 z Paríža alebo Bruselu do New Yorku. Na destináciu, ktorá nebude prvá, dostane na jeseň druhý B-757. Budúci rok pribudnú štyri ďalšie lietadlá. Na palube, kde sa pomestí vyše dvesto ľudí, bude miesto iba pre 92 cestujúcich. Všetci budú sedieť v maximálnom pohodlí, ktoré treba  zaplatiť. Podnikanie v leteckej doprave je však riskantné. V decembri prestala lietať z Los Angeles, Las Vegas a New Yorku do Londýna americká spoločnosť MaxJet, ktorá mala na palube iba business class.

Advertisement

Prečítajte si aj

Back to top button