Správy | Aktuality | Témy

Komentár: Nezabúdajme, že premiér nie je žiadny hrdina

Pod tlakom štrajkujúcich autodopravcov si napokon za rokovací stôl s nimi sadol okrem ministrov aj samotný premiér Pellegrini. Po stretnutí s predstaviteľmi Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) a združením ČESMAD veľkolepo oznámil, že on a jeho vláda sa idú zaoberať alternatívami zníženia daní z motorových vozidiel, aby sme sa ako krajina vrátili naspäť k sadzbám, ktoré budú môcť byť konkurencieschopné v rámci krajín V4. Niečo tu ale nesedí.

Je zarážajúce, že ešte v nedeľu (12.1.) premiér tvrdil, že štrajkujúci autodopravcovia si robia z občanov rukojemníkov a nerozumie o čo im ide, veď sadzba dane z motorových vozidiel sa tri roky nezvyšovala a už v pondelok (13.1.) ohlási, že sa idú zaoberať zmenami sadzieb daní z motorových vozidiel, „aby sme sa ako krajina vrátili naspäť k sadzbám, ktoré budú môcť byť konkurencieschopné v rámci krajín V4.“ Týmto výrokom sám potvrdil, že doteraz také neboli. Tak prečo sa mu ešte včera zdali v poriadku?

Ďalším smutným faktom je, že ak by na neudržateľnú situáciu neupozornili UNAS a autodopravcovia, ktorí vyšli do ulíc, je asi márne dúfať, že by sa ich zlou situáciou niekto vo vláde zaoberal len tak sám od seba, lebo mu na nich záleží. Kým včera Pellegrini tvrdil, že mýto sa autodopravcov netýka, dnes ich volá do pracovnej skupiny, ktorá začína pripravovať podmienky nového tendra na poskytovanie výberu elektronického mýta.

Pellegrini v relácii V politike na TA3 povedal, že „Mýto sa netýka ich, aby oni (dopravcovia, pozn. red.) s tým niečo riešili, mýto musí vyriešiť pán minister dopravy. Spoplatnené úseky ciest sú tu, tak ako sú spoplatnené v Česku, Rakúsku a v iných krajinách a Slovensko takisto toto mýto vyberá. Akým spôsobom ten systém funguje, to nemá čo trápiť dopravcov, ale to má trápiť ministra dopravy a minister dopravy má za úlohu konať.“ Je to niečo podobné, ako keby vám niekto povedal, že dane síce platiť musíte, no nemá vás čo zaujímať kam smerujú a na čo budú použité. Ostáva teda veriť, že náhly obrat v zmýšľaní premiéra nastal po tom, čo si uvedomil nezmyselnosť svojho výroku.

Kto napokon politikárči?
Ministri Érsék aj Kamenický a po nich aj samotný premiér obviňovali štrajkujúcich, že ich konanie je niekoľko desiatok dní pred parlamentnými voľbami nelogické a politicky motivované. Vzhľadom na bleskurýchle zmeny postojov však vzniká podozrenie, že politický marketing si tu robí niekto iný a nie autodopravcovia, ktorí už roky upozorňujú na zhoršujúcu sa situáciu a žiadajú zmeny.

Absolútne zle nastavený mýtny systém z ktorého takmer polovica odteká súkromnej spoločnosti potvrdil Najvyšší kontrolný úrad, nevymysleli si ho autodopravcovia. Rovnako ako autodopravcovia nestanovili daň z motorových vozidiel, ktorá je na Slovensku druhá najvyššia v celej Európskej únii.

Nebojte sa pán premiér, my nezabudneme
To, že sa vláda danými problémami začala zaoberať, je bezpochyby dobrá správa. No ak sa chce ktokoľvek z vlády tváriť ako záchranca, ktorý ide zlepšovať situáciu autodopravcov, treba mu zdvorilo pripomenúť, že kým v uliciach a na hraničných prechodoch nestáli desiatky kamiónov, nikoho z kompetentných situácia autodopravcov netrápila.

A nielen to. Riešenie situácie sa začalo tým, že najskôr autodopravcov odmietli ministri dopravy a financií s tým, že zmeny nie sú možné a po nich prišli vyhrážky od premiéra, keď okrem iného povedal, že poškodeným firmám poskytne údaje o tom, ktorí autodopravcovia štrajkovali, aby si firmy mohli uplatniť spôsobené škody. Asi myslel tie spôsobené pri tunelovaní štátnych zdrojov? Takto líder úprimne ochotný riešiť problémy rozhovory nezačína. 

Politicky sa možno premiérovi podaril šikovný ťah, po ktorom bude vyzerať ako záchranca, ktorý dostal kamióny z ulíc a ešte aj pomohol autodopravcom. No my sme nezabudli, ako to celé začalo a najmä, my nikam nejdeme, pán premiér. My tu zostávame a budeme sa pozerať na to, akým spôsobom si plníte sľuby, ktoré ste dnes autodopravcom dali. 

Skutoční hrdinovia stáli na uliciach
Jedinými hrdinami v tomto celom sú autodopravcovia, vodiči a vodičky, ktorí v chladnom počasí, napriek vyhrážkam premiéra, aj napriek zastrašovaniu policajného prezidenta neustúpili a stáli si za svojim. Ľudia, ktorí obetovali svoj čas aj svoje peniaze na to, aby upozornili na to, čo sa v doprave deje a aká je situácia alarmujúca a ktorí si vynútili zmeny. Tí si zaslúžia rešpekt a uznanie.

Prečítajte si aj

Back to top button