Elektromobilita

Požiarna bezpečnosť v elektromobilite

Požiarna bezpečnosť v elektromobilite. Ak by všetky osobné autá na cestách boli elektrické,
až štyri z piatich požiarov by nikdy nevznikli.

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) predstavuje komplexný report o protipožiarnej ochrane, prevencii a bezpečnosti stavieb v súvislosti s elektromobilitou a jej rozvojom na Slovensku. Rozsiahla analýza čerpá dáta z overených štatistík, odborných štúdií a testov. Vychádza nielen zo skúseností krajín s vysokým počtom elektromobilov na cestách, ale aj z výsledkov práce členov SEVA. Spoločnosti 3mon a emeo prinášajú do odbornej diskusie o požiarnej ochrane na Slovensku cenné praktické aj teoretické vstupy, ktoré prvýkrát verejne prezentujú práve v reporte Požiarna bezpečnosť v elektromobilite.

„Požiarne incidenty elektromobilov sú vďačnou mediálnou témou a mnoho ľudí môže mať na základe toho obavu presadnúť do bezemisného vozidla. Fakty však hovoria jasne – batériové elektrické vozidlá nevykazujú vyššiu pravdepodobnosť vzniku požiaru ako vozidlá so spaľovacími motormi. Riziko požiaru elektromobilu je dokonca 5,3-krát nižšie než pri konvenčných autách,“ hovorí riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
„V súčasnosti vieme na základe dát jednoznačne potvrdiť, že elektromobily ani v ojedinelých prípadoch vzniku požiaru nepredstavujú vyššie riziko ako spaľovacie vozidlá. Hlavným problémom však zostáva spôsob hasenia a manipulácie s elektromobilom, resp. jeho batériou po požiari,“ vysvetľuje ďalej Križanský.

Report SEVA prináša napríklad detailnú analýzu príčin požiarov elektrifikovaných vozidiel. Podľa dát zo zahraničných výskumov je potvrdená pravdepodobnosť požiaru trakčnej batérie extrémne nízka – iba 0,00093 %. To znamená, že väčšina incidentov súvisiacich s elektromobilmi sa netýka požiaru batérie, ale iných častí vozidla, podobne ako pri spaľovacích autách. V Nórsku, kde už viac ako tretina osobných áut jazdí na batérie, tvoria požiarne incidenty elektromobilov iba 13,7 %.

Nové výzvy pre hasičov aj legislatívu

Aby sa mohla odborná diskusia s Hasičským a záchranným zborom, ktoré má túto tému vrátane prevencie a povoľovania vo svojej gescii a s ktorým SEVA uzavrela Memorandum o porozumení a spolupráci, oprieť aj o konkrétne praktické skúsenosti priamo zo Slovenska, zorganizovala spoločnosť 3MON, člen SEVA, v apríli 2024 FIRE TEST v cvičnom a výcvikovom stredisku ministerstva vnútra v Lešti. Bol tu vykonaný prvý simulovaný požiar elektromobilu v uzavretom priestore na Slovensku. Počas experimentu bol zapálený osobný elektromobil Peugeot e-208 s batériou 50 kWh v betónovej garáži, čím sa podarilo priblížiť k reálnym podmienkam, v ktorých by požiar mohol vzniknúť.

Dôležité je pripomenúť, že batériu sa nepodarilo zapáliť skratom ani prepätím a jej požiar bol iniciovaný až po vypnutí vnútorných bezpečnostných systémov, odstránení ochranných krytov a vyrezaní otvoru do plášťa batérie. Aj v takýchto extrémnych podmienkach trvalo viac ako 10 minút, kým sa plameňmi vysokoteplotného plynového horáka, smerovanými priamo na články, podarilo batériu konečne zapáliť.

„Naše testy ukázali, že včasná detekcia a moderné stabilné hasiace systémy môžu zásadne znížiť riziko šírenia požiaru v uzavretých priestoroch. Vodná hmla sa ukázala ako mimoriadne účinná metóda, ktorá ochladzuje priestor a minimalizuje poškodenie infraštruktúry, zatiaľ čo detektory dymu a teploty dokázali pohotovo a presne identifikovať vznik požiaru a automaticky spustiť požiarny poplach,“ uviedla Simona Kalinovská, konateľka spoločnosti 3MON, ktorá test realizovala spolu s HaZZ a ďalšími partnermi.

Dodáva, že hasiči mali v priestoroch výcvikového strediska jedinečnú príležitosť nielen overiť si v praxi dohodnuté postupy zásahu, ale aj moderné technológie, ktoré môžu pri hasení významne pomôcť – napríklad systém chladného rezania vodným lúčom Cobra, či robota Colossus, pomocou ktorého pri teste ochladzovali priestor a chránili hasičov pred sálavým teplom. Robotom First Mover bolo čiastočne uhasené auto presunuté na voľné priestranstvo, aby mohlo ísť do kontajnera na karanténu.

Požiarna bezpečnosť v elektromobilite

Kalinovská aktuálne vedie v rámci SEVA pracovnú skupinu Protipožiarna ochrana a bola aj súčasťou diskusií o novom, aktualizovanom znení Usmernenia Prezídia HaZZ k parkovaniu a nabíjaniu elektromobilov v stavbách – teda hromadných či individuálnych garážach, ktoré hasiči zverejnili práve v týchto dňoch.

„Aktualizácia usmernenia HaZZ predstavuje krok vpred. Kým pôvodné znenie z roku 2021 vyvolávalo obavy, že môže znamenať aj úplný zákaz vjazdu elektromobilov do podzemných parkovísk, nové usmernenie prináša viac jednoznačnosti a v niektorých bodoch podmienky zmierňuje,“ vysvetľuje Kalinovská a dodáva: „Stále je na prvom mieste ochrana zdravia a majetku, no najnovšie vedecké poznatky a skúsenosti zo zahraničia sú aspoň čiastočne reflektované.“

Usmernenie je pre rozvoj elektromobility veľmi dôležité. Namiesto striktných obmedzení odporúča bezpečnostné opatrenia, ktoré umožnia prevádzkovateľom garáží a operátorom nabíjacích služieb nastaviť systémy tak, aby boli bezpečné a zároveň funkčné. „Je povzbudivé vidieť, že sa nehovorí o absolútnych zákazoch, ale o konkrétnych riešeniach, ako parkovanie a nabíjanie elektromobilov bezpečne umožniť. To je prístup vedenia HaZZ, ktorý musím jednoznačne vyzdvihnúť. Prezident hasičov Adrián Mifkovič vstúpil do procesu s potrebnou dynamikou,“ komentuje riaditeľ SEVA.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button