Elektromobilita

Elektrická revolúcia pokračuje aj na Slovensku

Renault Kangoo Z.E., ktorý sa prvýkrát predstavil v roku 2010 v Hannoveri a jeho verzia Maxi v roku 2011 v Ženeve, sa blíži aj na Slovensko. Prvé automobily začnú v našich končinách jazdiť už koncom tohto roka. Jeho cieľovou skupinou sú firemní zákazníci, ktorí hľadajú úsporný a ekologický van.

Vizuálna charakteristika “Z.E.”
Renault Kangoo Z.E. má celkovo rovnaký dizajn ako verzia so spaľovacím motorom. Zreteľnú “100-percentne elektrickú” identitu signalizuje absencia výfuku a chrómové označenie “Z.E” v zadnej časti. Kryt nabíjacieho zariadenia sa nachádza vpredu pri monograme “Z.E” umiestnenom pri pravom prednom svetlomete. Logo predstavujúce elektronický okruh sa nachádza na nárazníku, na pravých predných dverách nákladného priestoru a na dverách vodiča a spolujazdca.
 
Elektrický, no predovšetkým skutočný van
Vďaka centrálnemu umiestneniu akumulátorov pod podlahou má Kangoo Z.E. rovnaké rozmery a prepravnú kapacitu ako model so spaľovacím motorom. Celková dĺžka 4,21 m znamená prepravnú kapacitu 3 až 3,5 m3 a užitočnú hmotnosť 650kg. Rovná podlaha umožňuje prepravu nákladov s maximálnou dĺžkou 2,5 m (pri sklopení sedadiel), čo zodpovedá možnostiam verzie so spaľovacím motorom. Šírka medzi blatníkmi je 1,21 m, čo umožňuje naloženie euro paliet. Asymetrické zadné dvere spolu s posuvnými bočnými dverami poskytujú jednoduchý prístup do nákladného priestoru.
 
Kangoo Z.E. je všestranný model, dostupný v dvojmiestnej a päťmiestnej verzii Maxi, ktorá má predĺžený rázvor o 40 cm a celkovú dĺžku 4,6 m.
Dvojmiestna verzia je určená na prepravu tovarov a predné sedadlá môžu byť na požiadanie oddelené od nákladného priestoru. V tejto konfigurácii Kangoo Z.E. ponúka optimálnu prepravnú kapacitu:
  • Prepravnú kapacitu až 4,6 m3, čo Kangoo Z.E. presahuje o 1,1 m3.
  • Maximálnu dĺžku nákladu 2,9 m.
 
Päťmiestna konfigurácia Kangoo Maxi Z.E. ponúka delenú zadnú lavicu v pomere 60/40, môže prepraviť až päť osôb a disponuje batožinovým priestorom s objemom 2,4 m3. Sedenie v tomto všestrannom vozidle je možné usporiadať štyrmi rôznymi spôsobmi podľa počtu prepravovaných osôb. Zadnú lavicu je možné sklopiť do podlahy, vďaka čomu vznikne rovný povrch a dodatočný priestor s prepravnou kapacitou 3,6 m3. Renault Kangoo Z.E. sa predáva v deviatich štandardných farbách karosérie, hoci zákazníci budú môcť zvoliť aj prevedenie vo farbách svojej firmy.
 
Dojazd pokryje každodenné potreby
Elektrický motor poháňa lítium-iónový akumulátor s kapacitou 22 kWh, ktorý zabezpečí kombinovaný dojazd 170 km podľa NEDC* (NEDC: New European Driving Cycle). Tento dojazd pokrýva každodenné potreby väčšiny firemných zákazníkov. Výskum Renaultu navyše naznačuje, že 70 percent vodičov vanov denne prejazdí vzdialenosť menej než 100 kilometrov. V reálnych podmienkach sa prevádzkový dojazd elektricky poháňaných vozidiel mení viac než v prípade spaľovacích verzií a závisí od viacerých faktorov, ako sú rýchlosť, konfigurácia terénu, používanie klimatizácie alebo kúrenia, vonkajšia teplota, štýl jazdy (športový, normálny alebo úsporný), a podobne.
 
Elektricky poháňané vozidlá na rozdiel od spaľovacích verzií sú najefektívnejšie v zastavaných oblastiach s hustou premávkou, kde dojazd môže dosiahnuť až 200 km. Keď vozidlo stojí (na červenej, zápcha, atď.), elektrický motor nespotrebúva energiu a navyše systém, ktorý získava energiu zo spomaľovania a brzdenia, pre opakované zastavovanie a brzdenie častejšie pracuje pri jazde v mestách. Na druhej strane výrazne nepriaznivé poveternostné podmienky, športová jazda či prudké stúpania môžu znížiť dojazd vozidla približne na 80 km. Vodiči môžu v oveľa väčšej miere ovplyvňovať dojazd v než v prípade vozidiel so spaľovacím motorom. Napríklad, dodržiavaním zásad úspornej jazdy sa môže dojazd predĺžiť až o 18 percent. Renault vyvinul celý rad inteligentných systémov, ktorých úlohou je optimalizovať dojazd:
 
  • Nabíjanie batérie pri spomalení: keď vodič uvoľní plynový pedál, motor spracuje kinetickú energiu vozidla, premení ju na elektrickú energiu a nabíja tým batériu. Systém umožňuje účinnejšie brzdenie motorom, pri ktorom sa automaticky zapínajú brzdové svetlá. Po krátkom čase si vodič uvedomí, že len zriedka používa brzdy.
  • Funkcia Eco Mode je v modeli Kangoo Z.E. už v štandardnej výbave. Stlačením tlačidla sa obmedzí výkon motora (krútiaci moment a rýchlosť), čo umožní zvýšenie dojazdu až o 10 percent.
  •  Vozidlo je vybavené tzv. predštartovacím systémom. Keď je vozidlo pripojené k nabíjaciemu zariadeniu, vodič môže naprogramovať predhrievanie alebo ochladenie kabíny. Táto funkcia ponúkne vodičovi príjemnú teplotu v kabíne, keď si sadá za volant a systém neovplyvňuje dojazd vozidla.
  •  Renault ako opciu ponúka doplnkové kúrenie s výkonom 5 kW,ktoré ohrieva kabínu bez spotreby energie z akumulátora. Kúrenie využíva palivo B30 alebo naftu a vyžaduje dodatočnú 13-litrovú nádrž. Tankovací otvor sa nachádza na rovnakom mieste ako vo vozidlách so spaľovacím motorom. Táto opcia je k dispozícii predovšetkým v krajinách s extrémne chladným počasím.
 
Kontrola dojazdu na diaľku
Renault ponúka balík “My Z.E. Connect” ako opciu špeciálne pre Kangoo Z.E. a umožňuje majiteľom pomocou mobilného telefónu alebo počítača na diaľku skontrolovať stav nabitia batérie a dojazd. Keď sa cez myrenault.com alebo priamo na www.services.renault-ze.com prvýkrát pripojíte na portál “my Z.E. Connect” a zaregistrujete vozidlo, v reálnom čase získate informácie o stave a nabití batérie, dojazde a stave nabíjania (nabíja/hotovo/problém), ako aj varovanie o nedostatočnej kapacite batérie a informácie o histórii nabíjania.
 
Aktívne a pasívne bezpečnostné prvky prevzaté z Kangoo
Renault Kangoo Z.E. má rovnaké aktívne a pasívne bezpečnostné prvky ako spaľovacia verzia. Model je vybavený najnovšou generáciou ABS a brzdového asistenta, ako aj automatickou aktiváciou brzdových svetiel pri núdzovom brzdení. Podobne ako vo verzii so spaľovacím motorom je poloha sedadiel upravená tak, aby chránila všetkých cestujúcich. Patrí sem airbag spolujazdca, predpínače bezpečnostných pásov a protinárazová ochrana v sedadlách (mimo sklopných sedadiel). Ako opciu Renault ponúka airbagy cestujúcich a postranný airbag vodiča.
 
Renault Kangoo Z.E. je vybavený množstvom pomôcok, z ktorých väčšina pochádza zo sveta osobných vozidiel. Zoznam obsahuje tempomat s obmedzovačom rýchlosti, automatické zapínanie predných svetlometov, dažďový senzor a zadný parkovací senzor. Ako opcia bude dostupný aj zvukový systém, ktorý bude pri nízkej rýchlosti upozorňovať chodcov, cyklistov a vodičov motocyklov na prítomnosť vozidla.
 
Kúpna cena je porovnateľná s verziou so spaľovacím motorom
Základná cena (bez úľav) je 20 000 € (bez DPH) a platí pre všetky európske trhy. Napríklad, Francúzsko poskytuje dotáciu 5 000 €, čím sa cena Renaultu Kangoo Z.E. zníži na 15 000 € (bez DPH). Podobne ako v prípade verzie so spaľovacím motorom bude dvoj- a päťdverová verzia Maxi dostupná za príplatok 1 200 € resp. 2 000 € (bez DPH).
Renault oddelil vlastníctvo vozidla a akumulátora. Zákazníci kúpia van priamo alebo na leasing a batériu si budú prenajímať za mesačný poplatok od 75 € (bez DPH, na vzdialenosť 15 000 km počas 48 mesiacov). Cena na dobu platnosti kontraktu obsahuje:
  • dodávanie akumulátorov, ktoré sú vždy v dobrom prevádzkovom stave,
  • zaručenú nabíjaciu kapacitu, ktorá nikdy neklesne pod 75 percent pôvodnej kapacity,
  • komplexný servis, vrátane prípadov nedostatočnej kapacity
 
Tento inovatívny predajný proces je jednoduchý:
  • Nevyžaduje zmluvu o prenájme batérie s treťou stranou. Renault ponúka túto službu prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti RCI.
  • Zmluva zaručuje úplnú funkčnosť a dobrý stav batérie. Zákazník neponesie žiadne finančné riziko spojené s prípadnou poruchou batérie.
  • V prípade predaja vozidla ponúka prenájom batérie jasnú výhodu, nakoľko nebude mať žiadny vplyv na celkovú zostatkovú hodnotu vozidla.
 
Elektricky poháňané vozidlo je úsporné
Elektrický motor ponúka mimoriadne vysokú, až 90-percentnú energetickú účinnosť, čo výrazne presahuje účinnosť spaľovacieho motora (25 percent v prípade benzínového agregátu). To znamená, že pri spotrebovaní 10 kWh energie sa 9 kWh prenáša na cestu (2,5 kWh v prípade spaľovacieho pohonu). Energetickú účinnosť zvyšujú aj pneumatiky s nízkym valivým odporom.
 
 

Prevádzkové náklady pod kontrolou
Energetické náklady sa výrazne líšia podľa trhu, no v prípade elektrickej energie sú vždy nižšie než u fosílnych palív. Náklady na elektrickú energiu v prepočte na kilometer sú päť- až desaťnásobne nižšie než v prípade benzínu. Čím väčšia vzdialenosť, tým viac ekonomických výhod elektrické vozidlo prinesie. Náklady na údržbu elektricky poháňaného vozidla sú v porovnaní so spaľovacou verziou o 20 percent nižšie. Motor nemá rozvodový remeň, vzduchový ani palivový filter, ktoré je potrebné vymieňať, a prevádzka nevyžaduje ani výmeny oleja.
 
Renault vypracoval dynamický systém správy vozových parkov Fleet Asset Management, ktorý umožňuje leasingovým firmám a fleetovým operátorom optimalizovať parky aj náklady. Ako dodatočnú opciu ponúka až 60 dát týkajúcich sa používania vozidla: celkovú vzdialenosť, vzdialenosť počas jednej jazdy, vzdialenosť do ďalšej servisnej prehliadky, dobu státia, spotrebu energie, stav nabitia batérie, problémy, používanie bŕzd, atď. Táto služba stojí od 5 € mesačne (bez DPH) pre jedno vozidlo. Servis systému bude vykonávať predajná sieť značky Renault.
 

Prečítajte si aj

Back to top button