Elektromobilita

Elektrická ofenzíva PSA: ë-Jumpy, e-Expert aj Vivaro-e

Koncern PSA chce do konca roku 2021 elektrifikovať celý rad svojich úžitkových vozidiel. V rámci tejto snahy predstavil nedávno čisto elektrické vany Citroën ë-Jumpy, PEUGEOT e-Expert a Opel Vivaro-e.  

Každá značka je jedinečná a má svoju identity, ktorá sa prejavila aj v predstavených modeloch, vozidlá však zdieľajú spoločné technické parametre. Všetky tri modely sú postavené na platforme EMP2, ponúknu tri rôzne dĺžky (4,6 m; 4,95 m a 5,3 m), užitočné zaťaženie do 1 275 kg a dve úrovne elektrického dojazdu: 230 km podľa cyklu WLTP s batériou s kapacitou 50 kWh, ktorá pozostáva z 18 modulov a 330 km podľa cyklu WLTP s batériou s kapacitou 75 kWh, pozostávajúcou z 27 modulov. Koncern pri určovaní optimálneho dojazdu vychádzal z potrieb zákazníkov. Až 80 % úžitkových vozidiel totiž denne najazdí v priemere menej než 200 km, zhruba 44 % zákazníkov so svojimi úžitkovými vozidlami nikdy neprejde denne viac ako 300 km.

Prečítajte si aj
Peugeot e-Expert (FOTO: PSA)

Bez kompromisov v úžitkových vlastnostiach

Nákladový priestor ponúkne objem od 4,6 m3 do 6,6 m3, využiteľná šírka medzi vnútornými blatníkmi je 1,25 m; čo umožňuje naloženie europalety. Okrem maximálnej užitočnej hmotnosti 1 275 kg zostala zachovaná aj maximálna ťažná kapacita 1 000 kg a výška zadnej nakladacej hrany. Viac ako 50 % zákazníkov smeruje so svojimi úžitkovými vozidlami 2 až 3 krát týždenne aj do podzemných garáží, väčšina verzií má preto celkovú výšku do 1,9 metra, aby sa do nich bez problémov dostali. Praktickým a pre mnohých profesionálov dôležitým pomocníkom je možnosť otvárania bočných dverí pomocou pohybu nohy, ako to poznáme z niektorých osobných vozidiel.

Úžitkové vlastnosti elektrických verzií sú rovnaké ako pri štandardných verziách so spaľovacími motormi (FOTO: PSA)

Batérie, pripojené k vnútornému vyhrievaciemu okruhu majú tepelnú reguláciu, ktorá umožňuje rýchle dobíjanie, pozitívne vplýva na ich životnosť a optimalizuje dojazd. Dostupné sú dva druhy palubných nabíjačiek: štandardom je 7.4 kW jednofázová nabíjačka, voliteľným príslušenstvom je 11 kW trojfázová nabíjačka. Z wallboxu s výkonom 7.4 kW sa vozidlá z nuly úplne dobijú za 7,5 hod. (50 kWh batéria) resp.  11 hod. a 20 min. (75 kWh batéria). Tepelná regulácia batérie umožňuje využívanie 100 kW nabíjačiek, v ktorých sa batéria na 80 % kapacity nabije za 30 min. (50 kWh batéria) resp. 45 min. (75 kWh batéria).

Do nákladnej verzie sa zmestia 2 europalety, užitočné zaťaženie dosahuje 1 275 kg (FOTO: PSA)

Všetky tri modely poskytujú veľkú variabilitu, napríklad prispôsobenie vozidiel pre konkrétne pracovné úlohy v stavebníctve alebo diaľkovej preprave. Automatická prevodovka sa ovláda pomocou ovládača e-Toggle (ë-Toggle v prípade značky Citroën) a vozidlá ponúknu tri jazdné režimy: Eco (60 kW, 180 Nm), Normal (80 kW, 210 Nm) a Power (100 kW, 260 Nm). Rovnako sú k dispozícii dva režimy brzdenia: štandardný, pocitovo blízky brzdeniu v autách so spaľovacím motorom a rozšírený (dostupný pomocou tlačidla B – Brzdenie – umiestnený na ovládači automatickej prevodovky), pre intenzívnejšie spomaľovanie po uvoľnení plynového pedálu. Všetky verzie sú vybavené elektrickou parkovacou brzdou.

Nechýbajú aplikácie

Vozidlá budú tak ako ich súrodenci so spaľovacími motormi disponovať aj množstvom bezpečnostných systémov a asistentov ako sú bezkľúčový prístup a štartovanie, Active Safety Brake, parkovacia kamera so systémom Top Rear Vision, spomínané bezdotykové otváranie a zatváranie bočných dverí a mnohé ďalšie. Celkovo je ich až 15. Zákazníci budú mať o svojich vozidlách prehľad aj vďaka mobilným aplikáciám MyPeugeot®, My Citroën resp. OpelConnect, vďaka ktorým si okrem iného môžu prispôsobiť možnosti nabíjania, jeho začiatok či koniec ale aj predhriatie alebo vychladenie kabíny.

Interiér sa zameriava na pohodlie vodiča, nechýba 15 asistenčných systémov (FOTO: PSA)

Elektrické modely sa budú dať objednať od polovice júla 2020. Najskôr budú k dispozícii nákladné verzie L2 a L3 s 50 kWh batériou, od septembra bude možné objednať aj osobné verzie. Dodávky prvých vozidiel zákazníkom sa očakávajú koncom roka. PSA ide smerom čistej elektromobility, ani jeden z trojičky nedostane hybridný pohon, koncern sa však smerom do budúcnosti zaoberá výskumom možnosti využitia vodíka. Nateraz však ďalšie bližšie informácie neposkytol. Elektrické verzie neponúknu ani pohon 4×4.

Aby sa zákazníkom lepšie orientovalo a rozhodovalo v oblasti elektromobility, koncern upraví aj svoje webové stránky. Zákazníkom na nich poskytne simulácie aj interaktívnu formu odpovedí na najčastejšie otázky ohľadom kúpy, prevádzky či údržby elektrických úžitkových vozidiel. Predaj elektrických verzií by mal v prvom roku tvoriť asi 5 % z celkového počtu predaných vozidiel. V nasledujúcich 5 rokoch chce PSA zvýšiť tento podiel na 15 %. Predaj elektrických verzií by mal v prvom roku tvoriť asi 5 % z celkového počtu predaných vozidiel. V nasledujúcich 5 rokoch chce PSA zvýšiť tento podiel na 15 %.

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button