DAF – veľká elektrická premiéra
DAF – veľká elektrická premiéra. DAF mal v Hannoveri suverénne najviac noviniek zo všetkých vystavovateľov. Popri „zlatej záplave“ konvenčných modelov XD a XF tu boli aj ich „biele“ varianty Electric s dojazdom 200 až 500 kilometrov.
Svoj prvý elektrický model DAF predstavil už v roku 2018, konkrétne distribučný rad CF. Odvtedy boli po celej Európe uvedené do prevádzky desiatky ťahačov a vozidiel s podvozkom CF Electric. DAF ale elektrifikoval aj najmenší distribučný rad LF, ktorý disponuje dojazdom 200, resp. 280 kilometrov. Teraz prichádza s elektrickým variantom ťahača XF a distribučným radom XD.
Ťahač aj podvozok
Modely XD a XF Electric sú k dispozícii vo verzii ťahača 4×2 a tiež v konfiguráciách 4×2 a 6×2 ako podvozok pre súpravy s celkovou hmotnosťou jazdnej súpravy až 50 ton (v závislosti od národných predpisov). Nové elektrické vozidlá sú ponúkané s priestrannými kabínami Day Cab, Sleeper Cab a Sleeper High Cab.
DAF – veľká elektrická premiéra
Dva elektrické motory, päť variantov
Pohon vozidiel zaistia elektrické motory PACCAR EX-D1 a PACCAR EX-D2 s permanentným magnetom s výkonom od 170 kW (230 k) do 350 kW (480 k). Elektrina pre ne je uložená v novej generácii batérií, ktorú je možné široko konfigurovať podľa potrieb na dojazd (pozri tabuľku). DAF ponúka dva až päť modulov, ktoré sú schopné poskytnúť bezemisný dojazd viac ako 500 kilometrov na jedno nabitie. To umožňuje dopravcom pri optimálnom plánovaní jázd a nabíjaní v praxi dosiahnuť 1000 plne elektrických kilometrov denne.
Typ vozidla | Elektrický motor | Výkon motora | Krútiaci moment | Počet modulov | Kapacita akumulátorov |
DAF XD Electric | PACCAR EX-D1 | 170 kW (230 k) | 1200 Nm | 2 až 5 | 210 kWh až 525 kWh |
DAF XD Electric | PACCAR EX-D1 | 220 kW (300 k) | 1200 Nm | 3 až 5 | 315 kWh až 525 kWh |
DAF XD Electric | PACCAR EX-D1 | 270 kW (370 k) | 1200 Nm | 3 až 5 | 315 kWh až 525 kWh |
DAF XD Electric DAF XF Electric | PACCAR EX-D2 | 270 kW (370 k) | 1975 Nm | 2 až 5 | 315 kWh až 525 kWh |
DAF XD Electric DAF XF Electric | PACCAR EX-D2 | 310 kW (420 k) | 1975 Nm | 4 alebo 5 | 420 kWh alebo 525 kWh |
DAF XD Electric DAF XF Electric | PACCAR EX-D2 | 350 kW (480 k) | 1975 Nm | 4 alebo 5 | 420 kWh alebo 525 kWh |
DAF – veľká elektrická premiéra
Až 325 kW
Vozidlá XD Electric a XF Electric sú štandardne vybavené rýchlym dobíjaním s výkonom až 325 kW, čo umožňuje zvýšiť nabitie akumulátora s tromi modulmi z 0 na 80 % iba za 45 minút. Dokonca aj najväčší akumulátor možno plne nabiť z vybitého stavu na 100 % za menej ako dve hodiny. Voliteľne je k dispozícii vstavaná nabíjačka s možnosťou nabíjania striedavým prúdom (AC) až do 22 kW, čo poskytuje najvyššiu flexibilitu umožňujúcu prevádzkovanie vozidla aj v prípade nedostupnosti rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom (DC).
Pripravené na nadstavby
Vďaka flexibilnému a modulárnemu akumulátoru ponúkajú modely DAF XD a XF Electric rovnakú ústretovosť voči výrobcom nadstavieb ako existujúce konvenčné modely radu DAF novej generácie. Akumulátory je možné optimálne umiestniť podľa spôsobu využitia vozidla, takže napríklad zostane dostatok priestoru pre nadstavby bočných nakladačov a podpier žeriava. Systém e-PTO 650 V je k dispozícii ako voliteľné vybavenie na napájanie prídavných zariadení, ako je elektrické chladiace zariadenie na prepravu s regulovanou teplotou alebo elektrohydraulický žeriav. Tým sa eliminuje potreba samostatného generátora.
DAF – veľká elektrická premiéra
Modrá je dobrá
Pre elektrické modely DAF je typický modrý nádych niektorých detailov, ktorý nájdeme na novej generácii. Nenápadné modré prvky v mriežke a vo svetlometoch krásne odlišujú kompletne akumulátorové elektrické verzie. Ďalšou odlišnosťou je špeciálny displej na prístrojovej doske, ktorý zobrazuje stav elektrickej hnacej sústavy (vrátane stavu nabíjania a dostupného výkonu). Voliteľný navigačný systém ukazuje, kde sú rozmiestnené verejné nabíjacie stanice. Vozidlo je vybavené automatickým vykurovaním alebo chladením interiéru kabíny.
Už v predaji
Predaj vozidiel DAF XD Electric a XF Electric novej generácie už začal, ich výroba však bude zahájená v novom výrobnom závode v Eindhovene v prvej polovici roku 2023.