Čínsky útok na Európu pokračuje
Čínsky útok na Európu pokračuje. Už pred dvoma rokmi začali čínske značky na veľtrhu IAA vystrkovať „nákladné“ rožky. Tento rok už do Hannoveru priviezli poriadnu nálož nákladných áut, dodávok, ale aj autobusov. Väčšinou elektrických. Číňania sa ale neboja ani plynu či hybridov. A svoje schopnosti ukázali tiež vo vývoji agregátov a príslušenstva.
O sile a trúfalosti čínskych výrobcov svedčí napríklad aj to, že si prenajali druhú polovicu haly č. 19/20, kde vystavoval aj Daimler Truck. Ostatní výrobcovia, hlavne príslušenstvo, batérie či nápravy, boli rôzne roztrúsení po ďalších halách. Okrem známych značiek, ako BYD, Maxus, JAC, King Long, sme sa museli učiť aj úplne nové čínske mená, ako Sinotruk, Zhongtong či Weichai. Začnime ale tými známejšími a niektorými aj v Česku dostupnými.
MAXUS
Značka patriaca do SAIC Motors, ktorá u nás oficiálne zastupuje Auto Palace, predstavila tri novinky – dve elektrické dodávky a pick-up. Model eDeliver 5 je kompaktná dodávka, ponúkaná v dvoch dĺžkach s maximálnou kapacitou až 7,7 m3 a nosnosťou 1190 kg. Pohon zaisťuje motor so 120 kW (163 k) a 64 kWh batérie, dojazd je až 489 km.
Väčší dovozný potenciál do Česka má však eDeliver 7, ponúkajúci rôzne dĺžky, objem až 6,7 m3 a dojazd 542 km v mestskej premávke. Motor má výkon 150 kW (204 koní). Veľký záujem budil predovšetkým elektrický pick-up eTerron 9 s výkonom 325 kW (442 k), so stálym pohonom všetkých kolies a s dojazdom až 430 km vďaka 102 kWh batérii, so vzduchovým podvozkom, s užitočným zaťažením 625 kg a so schopnosťou ťahať brzdený 3,5 t.
BYD
Čínsky útok na Európu pokračuje
Čínsky gigant, ktorého na Slovensku zastupuje firma Delta Trucks zo Senca, predstavil štyri modely. Dva z nich, nákladné vozidlá ETM6 a ETH8, sme už testovali (pozri TL 6 – 7/2024), zvyšné dva sú novinkami. E-Vali, elektrická dodávka, ponúka nákladový priestor od 13,9 do 17,9 m3, v závislosti od dĺžky (5995 a 6995 mm). Platforma umožňuje inštaláciu dvoch motorov, vpredu so 100 kW, vzadu so 150 kW, v základe ide o zadokolku, môže ale byť aj ako štvorkolka (AWD). Dojazd je v rozmedzí 220 až 250 km a z 10 na 80 % sa nabije približne za 30 minút. Užitočné zaťaženie sa pohybuje od 700 do 1450 kg.
EYT 2.0 je elektrický ťahač, dosahujúci kombinovanú hmotnosť až 75 000 kg, čo ho robí ideálnym na prepravu ťažkých nákladov napríklad v prístavoch. Vybavený je motorom s 260 kW a batériou typu LiFePO4 s kapacitou 216,7 kWh, ktorá umožňuje prevádzku až po dobu 16 hodín.
DONGFENG
U nás nie tak neznáma značka vystavila ucelený rad elektrických dodávok E-Star V, zahŕňajúci modely V5, V7 a V9. Prvé dva menované mali v Hannoveri svetovú premiéru. Oba majú rovnakú dĺžku, a to 5,27 m, líšia sa ale šírkou (1,73 a 1,9 m), výškou (1,98 a 1,995 m), kapacitou batérie (42 a 54 kWh), užitočným zaťažením (1475 a 1640 kg ) a veľkosťou nákladového priestoru (6,6 a 7,3 m3). Výrobca sľubuje dojazd 260, resp. 310 km.
JAC
Automobilka Jianghuai Automobile Company, oficiálne známa ako Anhui Jianghuai Automobile Group Corp., Ltd., v Hannoveri predstavila svoj plán pre Európu. V prvej fáze uvedie tri elektrické úžitkové modely. Ľahký nákladný automobil N42 EV, vybavený batériou s kapacitou 77,28 kWh, ktorý ponúkne dojazd viac ako 220 km a pokročilé schopnosti autonómnej jazdy na úrovni L2. N75 EV je jeho väčší súrodenec, ktorý môže niesť až 100 kWh elektrickej energie. Model T9 EV je čisto elektrický pick-up s pohonom všetkých kolies a s batériou 88,02 kWh, umožňujúci dojazd vyše 340 km.
KING LONG
Čínsky útok na Európu pokračuje
Značka, známa najmä výrobou autobusov, v Hannoveri vystavila tri elektrické koncepty pod označením Merry. Combo je plne elektrický coach s dojazdom skoro 520 km. Haul označuje ťahač 6×2 s palivovými článkami, zásobníkmi na 80 kg vodíka a dojazdom vyše 1000 km. Van predstavuje dodávku ponúkanú s dvoma dĺžkami a výškami, nákladovým priestorom s kapacitou 7,3 až 9,7 m3, 42 kWh batériou a dojazdom 210 km.
SINOTRUK
Hneď päť modelov priviezla do Hannoveru spoločnosť Sinotruk, ktorej mottom bolo Zero to Hero a špecializácia na vodík. Asi najväčší rozruch budila aerodynamická súprava Yellow River HICEV, zložená z vodíkového ťahača s ultranízkym súčiniteľom odporu vzduchu cx 0,286, poháňaná 15-litrovým ICE motorom na vodík s výkonom 395 kW a dojazdom vyše 800 km. Ťahač vychádza z modelu Huanghe X7, ktorý v roku 2023 vytvoril Guinnessov svetový rekord v prejdení najdlhšej vzdialenosti na jednu nádrž (4871,18 km).
Ťahač Sitrak FCEV 6×4 – táto značka patriaca do Sinotruku je výsledkom spolupráce s automobilkou MAN, má palivové články s výkonom 300 kW. Energiu dodávajú dvom elektromotorom s celkovým výkonom 1080 kW, nádrže na 112 kg vodíka zaistia pri spotrebe 9,5 kg/100 km dojazd viac ako 1250 km. Ďalším exponátom bol čisto elektrický ťahač Sitrak HD EV 6×2 s dojazdom 450 km a tromi elektromotormi s celkovým výkonom 825 kW. Model Howo LD EV (tiež patrí pod Sinotruk) je ľahký distribučný nákladiak s elektrickou zadnou nápravou (140 kW), so 100 kWh batériou a s dojazdom cca 300 kW.
Poslednými vystavenými modelmi boli pick-upy Sinotruk Bolden S7 a S9 s naftovým dvojlitrom 140 kW, osemstupňovým automatom a voliteľným pohonom 4×4. Oba modely sa od seba líšia charakterom, jeden je určený viac na cesty, druhý do terénu. Spolu so značkou Sinotruk mala svoj stánok aj spoločnosť Weichai, ktorá je jedným z najväčších výrobcov motorov všetkého druhu na svete, ako aj dodávateľom Sinotruku a firme Shacman, a spoločne s nimi tiež zdieľala halu 19/20.
SHACMAN
Čínsky útok na Európu pokračuje
Táto značka čínskeho výrobcu nákladných vozidiel Shaanxi Automobile Group priviezla hneď niekoľko variantov ťahača X6000. Nechýbala ani naftová verzia z roku 2023 s motorom Weichai s objemom 16,6 litra, ktorý medzi sériovými ťahačmi poskytuje rekordných 840 koní (617 kW). Spolu s ním tu bol ťahač 4×2 na LNG s motorom s výkonom 630 k (463 kW), X6000E s palivovými článkami alebo hybridný X6000 hybrid. Ďalším vystaveným exemplárom bol L6000E, stredne ťažký distribučný model s elektrickou hnacou nápravou a uhlom natáčania predných kolies až 44 stupňov.