Cestná doprava

Zmeny mýta v Európe v roku 2025

Zmeny mýta v Európe v roku 2025. V roku 2025 dochádza k významným zmenám v systéme mýta v celej Európe, ktoré sú dôsledkom rastúcej potreby prispôsobiť dopravnú politiku environmentálnym cieľom a ekonomickým podmienkam. Pokračuje aj rozširovanie počtu krajín, kde je možné používať jednotky EETS.

Hlavným faktorom pre zmeny je tlak na znižovanie emisií skleníkových plynov, najmä CO2, ktorý vedie k zavádzaniu nových poplatkov spojených s emisnou náročnosťou vozidiel. „Mnoho krajín zvyšuje sadzby mýta nielen kvôli inflácii a vyšším nákladom na infraštruktúru, ale aj preto, aby motivovali dopravcov k prechodu na ekologickejšie vozidlá,“ vysvetľuje Ivana Lang zo spoločnosti Eurowag.

Zároveň dochádza k harmonizácii mýtnych systémov medzi jednotlivými štátmi, keď krajiny, ktoré doteraz nevymeriavali poplatok za emisie CO2, túto zložku zavádzajú, aby dorovnali krok s ostatnými. Tieto zmeny majú nielen environmentálny, ale aj ekonomický rozmer – mýtne systémy stále viac zohľadňujú technologickú vyspelosť vozidiel, ich emisnú triedu a počet najazdených kilometrov.

Rozširovanie počtu krajín s EETS

Rovnako ako vlani sa medzinárodní provideri chystajú na rozširovanie počtu krajín, kde je možné mýto hradiť univerzálnou mýtnou jednotkou v rámci EETS (European Electronic Toll Service alebo Európska služba elektronického výberu mýta). „K Česku, Slovensku, Poľsku a tamojším súkromným diaľniciam A1 a A4, Maďarsku, Rakúsku, Nemecku, Belgicku, Španielsku, Portugalsku a mostom cez Öresund a Storbælt tento rok v druhom štvrťroku pridáme Bulharsko a Švajčiarsko,“ prezrádza Ivana Lang. „Pre krajiny, ktoré EETS ešte neimplementovali, zákazníkom ponúkame národné riešenia, a to buď jednotku, alebo vinetu . Pre Francúzsko a Taliansko ponúkame partnerskú jednotku.“

Zmeny mýta v Európe v roku 2025

Slovensko

Na Slovensku dôjde v roku 2025 k významným zmenám v systéme mýta. Pôvodný návrh na zvýšenie sadzieb o 80 % od 1. januára 2025 bol po intenzívnych rokovaniach zamietnutý. Namiesto toho vláda schválila zvýšenie mýtnych sadzieb približne o 40 %, ktoré nadobudne účinnosť od 1. júla 2025. Toto zvýšenie zahŕňa tak kompenzáciu za nevykonané inflačné úpravy z predchádzajúcich rokov, ako aj zavedenie nových poplatkov za emisie CO2 a ďalšie externality v súlade s európskou smernicou o eurovinete.

Okrem toho od 1. januára 2025 došlo k technickým zmenám v sieti spoplatnených úsekov. „Pribudlo 140 nových vymeraných úsekov, 64 existujúcich úsekov bolo upravených a 46 zrušených. Medzi kľúčové zmeny patrí zaradenie 21 kilometrov diaľnice na obchvate Bratislavy medzi spoplatnené úseky,“ vypočítava novinky u našich susedov Ivana Lang z Eurowagu.

Poslanci slovenského parlamentu tiež schválili v treťom čítaní novelu zákona o dani z motorových vozidiel a novelu zákona o výbere mýta. Sadzby dane pre ťažké úžitkové vozidlá budú upravené na minimum povolené smernicou EÚ. Pre najčastejšie používanú súpravu s návesom to bude v praxi znamenať úsporu približne 330 eur. Nové sadzby sa po prvýkrát uplatňujú na zdaňovacie obdobie 2025.

Česká republika

Od 1. januára 2025 sa pre nákladné vozidlá nad 3,5 t zvýšilo mýto za jazdu po spoplatnených úsekoch v Českej republike približne o 5 %. Cieľom tohto zvýšenia je zabezpečiť dodatočné finančné prostriedky na údržbu a rozvoj cestnej infraštruktúry. Sadzby mýta pre autobusy zostávajú bez zmeny. Portál českého elektronického mýtneho systému bude navyše prístupný na novej adrese: myto.gov.cz.

Zmeny mýta v Európe v roku 2025

Maďarsko

Vzhľadom na mieru inflácie v Maďarsku sa od 1. januára 2025 zvýšila infraštruktúrna zložka tunajšej sadzby mýta pre nákladné vozidlá nad 3,5 t o 3,4 %. Ostatné zložky zostávajú bez zmeny. Od 4. novembra 2024 do 1. marca 2025 sú nákladné vozidlá spĺňajúce emisné normy Euro 3, 4, 5, 6 tradične oslobodené od zákazov jazdy v medzinárodnej doprave. Platí iba zákaz jazdy v sobotu od 22.00 hod. alebo predvečera sviatku do nedele, resp. sviatku 22.00 hodín alebo do 22.00 hodín vo sviatok.

Belgicko

Vláda oznámila úpravu svojich taríf, podľa ktorej sa poplatok za najazdený kilometer vzťahuje na všetky kategórie vozidiel. Aktualizované tarify platia pre všetky ťažké nákladné vozidlá (HGV) a ťahače v kategórii N1 a s kódom karosérie BC, či už s belgickou, alebo zahraničnou registráciou, s hrubou hmotnosťou vozidla cez 3,5 tony. Tarify sú diferencované pre rôzne kategórie nákladných vozidiel – v hmotnostnej kategórii od 3,5 do 12 ton, od 12 do 32 ton a cez 32 ton – a sú definované pre sedem emisných noriem Euro, od Euro 0 (najviac znečisťujúce) po Euro 6 (najmenej znečisťujúce).

Švajčiarsko

V tejto alpskej krajine sa mýto zvýšilo o 5 %. Švajčiarsko zároveň plánuje do konca roku 2025 svoj systém mýta pre nákladné vozidlá modernizovať. Dopravcovia budú mať možnosť využívať na švajčiarskom území buď Národnú službu elektronického výberu mýta (NETS), alebo Európsku službu elektronického výberu mýta (EETS). Sadzby sa násobia celkovou prípustnou hmotnosťou vozidla alebo jazdnej súpravy a počtom najazdených kilometrov.

Zmeny mýta v Európe v roku 2025

Dánsko

Od Nového roka Dánsko nahradilo eurovinetu systémom cestnej dane pre ťažké vozidlá, odvíjajúce sa od počtu najazdených kilometrov. Tú bude možné platiť pomocou niekoľkých interoperabilných zariadení (Telepass, ØresundPay a Brobizz). „Naši zákazníci môžu platiť za mýto pomocou mobilnej aplikácie,“ dopĺňa Ivana Lang z Eurowagu. Celková sadzba bude závisieť od hmotnostnej kategórie vozidla a bude sa líšiť v závislosti od emisií CO2, v nízkoemisných zónach budú sadzby mýta o 50 % vyššie. Do 1. januára 2027 plánuje Dánsko spoplatniť zatiaľ vozidlá s maximálnou prípustnou hmotnosťou nad 12 ton, potom by mali byť spoplatnené všetky vozidlá nad 3,5 tony. Od 1. januára 2028 sa bude mýto vzťahovať na všetky verejné komunikácie v Dánsku.

Nemecko

Nemecko zaviedlo významné zmeny vlani v decembri. Vozidlá s nulovými emisiami, ako sú elektromobily alebo vozidlá na vodíkový pohon, budú oslobodené od poplatku za CO2 až do konca tohto roka. Zároveň bude posilnená elektronická kontrola mýta prostredníctvom satelitných systémov, čo zjednoduší evidenciu a minimalizuje priestor pre obchádzanie povinností.

Rakúsko

Mýto v Rakúsku sa pre nákladné vozidlá zvýši od 1. januára 2025 o 7,3 % až 12,6 % v závislosti od počtu náprav a triedy CO2. Samostatné sadzby budú stanovené pre autobusy, ktorých zložka CO2 bude o 25 % nižšia.

Zmeny mýta v Európe v roku 2025

Poľsko

Od 1. januára 2025 budú musieť dopravcovia z krajín EÚ a Európskeho združenia voľného obchodu (EZVO) registrovať v systéme SENT tiež tovar prepravovaný do Poľska z krajiny mimo EÚ alebo z Poľska do krajiny mimo EÚ.

Luxembursko, Holandsko, Švédsko

V týchto krajinách bude aj naďalej povinná pre ťažké vozidlá eurovineta. Od Nového roka sa ale sadzby mýta v týchto krajinách zvýšia o 1,9 %. Od 1. januára do 24. marca 2025 si budú môcť účastníci cestnej premávky v Luxembursku, Holandsku a Švédsku zakúpiť eurovinetu na rôzne dlhé obdobie, od jedného dňa až do konca tohto obdobia. Ročné eurovinety však v tomto období nebudú k dispozícii, preto je dôležité si ich obstaranie náležite naplánovať.

Portugalsko

Od 1. januára 2025 Portugalsko zrušilo mýto na niekoľkých hlavných diaľniciach, vrátane A22, A4 a A25, s cieľom zlepšiť plynulosť dopravy a znížiť náklady pre motoristov. Mýto však zostáva v platnosti v oblasti Porta a na niektorých úsekoch, ako sú A28, A41 a A42. Táto zmena politiky zvýši náklady na partnerstvo verejného a súkromného sektora o 1,106 miliardy eur, ktoré budú financované z príspevkov daňových poplatníkov.

Zmeny mýta v Európe v roku 2025

Francúzsko

Počas prvého štvrťroka roku 2025 sa očakáva zvýšenie sadzieb mýta pre nákladné vozidlá, no nové tarify ešte neboli oficiálne zverejnené. Od 1. januára 2025 Francúzsko sprísnilo podmienky pre vjazd do nízkoemisných zón (ZFE). Novo sú vyžadované vyššie emisné štandardy pre vozidlá vstupujúce do týchto oblastí, čo môže ovplyvniť ako nákladnú, tak osobnú dopravu.

Taliansko

V Miláne došlo k sprísneniu požiadaviek na vozidlá pre vjazd do oblasti označovanej ako area B. Tieto opatrenia ovplyvňujú ako nákladné vozidlá, tak autobusy a sú zamerané na zníženie emisií a zlepšenie kvality ovzdušia v meste.

Pokuty za „nevýmenu“ tachografov môžu byť zničujúce

Zmeny mýta v Európe v roku 2025

Najprv mala byť výmena analógových a digitálnych tachografov pri vozidlách používaných v zahraničí splnená do 31. decembra 2024, avšak dopravcovia na ňu dostali ešte ďalšie dva mesiace. Po tomto dátume nebudú môcť vozidlá s analógovým či digitálnym tachografom prekročiť hranice. Výška pokuty sa v jednotlivých krajinách líši – vo Francúzsku hrozí rok väzenia alebo pokuta až 30 000 eur, v Rakúsku až 5 000 eur, v Nemecku 1 500 eur, v Poľsku pokuta 2 278 eur a v Taliansku až 3 464 eur. Kontrolné orgány môžu dodržiavanie povinnosti zisťovať aj na diaľku bez toho, aby museli vozidlo zastaviť.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button