Za štvrťstoročie sa NAD-RESS stal jedným z lídrov trhu
Za štvrťstoročie sa NAD-RESS stal jedným z lídrov trhu. Názvy sa menia, tradícia zostáva. „Len nedávno sme odmeňovali zamestnancov, ktorí u nás pracujú už 40 rokov, jeden vodič dokonca už 45 rokov. V podstate celý život, aj keď firma v súčasnej podobe vznikla len pred necelými troma desaťročiami,“ hovorí Pavol Kosík, generálny riaditeľ senickej dopravnej firmy NAD-RESS. Tá v rámci regiónu i celého Slovenska patrí medzi stálice a je jedným z hlavných lídrov v odvetví dopravy.
Korene senického dopravcu siahajú ešte do čias ČSAD – podniku Československej štátnej automobilovej dopravy. Po zmene režimu nasledovala privatizácia spoločnosti. Podnik sa následne pretransformoval cez niekoľko spoločností, až v roku 1997 vznikol NAD-RESS Senica. „Samozrejme, začali sme s menším počtom vozidiel a s väčšími problémami, ktoré boli pre vtedajšiu dobu typické – dlhy, nepríjemnosti s technikou a prispôsobovanie sa trhu,“ spomína súčasný generálny riaditeľ.
V senickom podniku vtedy pracovala približne stovka zamestnancov a dopravu zabezpečovalo 54 vozidiel. Trvalo tri roky, kým prišlo k prvej väčšej investícii: dvanásť chladiarenských vozidiel na rozvoz mlieka a mliečnych výrobkov. Ďalšou väčšou investíciou bolo dvadsať nových ťahačov, čím sa začala dlhoročná spolupráca s významným partnerom, ktorá trvá dodnes.
V súčasnej podobe a na súčasnej úrovni funguje spoločnosť už viac ako 20 rokov.
Špecialista na potraviny
Nákladné vozidlá NAD-RESSu možno nájsť na cestách po celej Európe. Prevážajú stavebný materiál, plechy, či ďalšie tovary. Generálny riaditeľ však pripúšťa, že gro príjmov pochádza zo Slovenska.
„Vnímame sami seba viac ako vnútroštátneho prepravcu,“ hovorí. „Hoci všeobecne je na Slovensku v preprave dominantná elektronika či dodávky pre automobilový priemysel, my sa špecializujeme na dopravu potravín. Tá tvorí asi 60 percent našich tržieb,“ popisuje, kde si firma našla svoj priestor na rast.
Aj táto špecializácia má korene v minulosti. „Keď sa ČSAD transformovalo na NAD, tak jedným zo zákazníkov bola senická mliekareň. Dvanásť našich vozidiel vtedy rozvážalo mliečne výrobky v rámci Západoslovenského kraja. Aj prvá investícia do vozového parku sa prispôsobovala tomuto segmentu,“ hovorí.
Keď na Slovensko prichádzal rakúsky reťazec obchodov s potravinami Billa, hľadal dopravcu, ktorý by mu rozvážal suchý tovar. Senický NAD-RESS bol aj vďaka svojim skúsenostiam logickou voľbou.
„Po niekoľkých rokoch sa naša spolupráca rozšírila o chladený tovar a ešte neskôr sme začali pre reťazec zabezpečovať kompletné zásobovanie,“ vysvetľuje riaditeľ.
Lídri v chladenom tovare
Senický dopravca preváža tovar z centrálnych skladov do filiálok reťazca BILLA už dve desaťročia. „Aj to je vysvetlenie, prečo dnes máme napríklad viac chladiarenských vozidiel ako ostatní,“ objasňuje.
Neznamená to však, že nie sú otvorení aj ďalším možnostiam. „Hoci sa napríklad nešpecializujeme na sypké materiály či cisterny, žiadnemu zákazníkovi nepovieme, že nevieme, nechceme, nedá sa,“ hovorí generálny riaditeľ. Všetko podľa neho závisí od nájdenia kompromisu, ktorý by vyhovoval obom stranám – nielen finančne. „Potom sa dá zabezpečiť všetko.“
Orientácia na potraviny sa ukázala ako šťastná voľba počas globálnej pandémie koronavírusu. Hoci sa svet zastavil a nechodilo sa do škôl ani do práce, jesť sa muselo. Rozvoz potravín tak pokračoval, zásobovanie reťazcov fungovalo tak ako dovtedy. „Ten polrok bol aj tak veľmi ťažký, medzinárodná doprava vtedy klesla na minimum. Prežili sme, ale určite na to obdobie nebudeme spomínať v dobrom,“ hovorí.
Veľký vozový park
Dnes NAD-RESS prevádzkuje 210 vozidiel, väčšinu z nich tvoria ťahače návesov. Vo vozovom parku možno nájsť približne 60 chladiarenských návesov a asi rovnaký počet chladiarenských valníkov. Alternatívu poskytujú plachtové valníky a plachtové návesy. K dispozícii sú aj dve dodávky.
Všetky vozidlá spĺňajú normu EURO 5. „Snažíme sa, aby autá neboli staršie ako sedem rokov,“ hovorí riaditeľ. Pri autách, ktoré rozvážajú na menšie vzdialenosti, sa pri obmene riadia skôr počtom najazdených kilometrov ako fyzickým vekom vozidiel.

Pri budovaní vozového parku senická firma víta inovácie. Ako jeden z mála dopravcov vo svojej kategórii prevádzkuje napríklad elektrický kamión.
„Nemáme problém ísť do inovácií a hľadať spôsoby, ako sa posúvať,“ vysvetľuje Kosík. Firma už i dnes prevádzkuje päť kamiónov na LNG. „Mali sme v pláne nakúpiť 75 LNG vozidiel. Žiaľ, pre turbulencie na trhu s plynom, sme ho museli pozastaviť,“ dodáva.
Emisie treba znižovať
Nad alternatívami bežných fosílnych palív však v Senici nelámu palicu – práve naopak. Dopravca sa aktívne pripravuje na nízkouhlíkovú dopravu. „Z našich skúseností vyplýva, že z alternatívnych palív sú pre nás najrozumnejšou voľbou práve plyn a možno ešte HVO.“
Základom je však dopyt od zákazníkov. Všetky „zelené“ projekty NAD-RESS chystá s víziou ponúknuť ich klientom a predstaviť im všetky výhody.
„Teraz sa už niet o čom baviť. Jednoducho emisie treba znižovať,“ vysvetľuje šéf spoločnosti, prečo sa firma obzerá po ekologickejších riešeniach. „Budeme sa tým musieť zaoberať všetci, tí väčší veľmi rýchlo, tí menší pomalšie, ale predsa,“ hovorí.
Napokon sa budú musieť novej realite prispôsobiť všetci. A hoci sa vždy nájdu firmy, ktoré sa budú snažiť prechod na nízkouhlíkové riešenia oddialiť, začať treba už teraz. „My nemáme veľké oči, nejdeme teraz hneď meniť polovicu vozového parku. Chceme však byť pripravení, mať odskúšané, čo to obnáša, čo sa dá a čo sa nedá,“ tvrdí generálny riaditeľ spoločnosti NAD-RESS. Určite by však privítal, ak by sa na jednotnom smerovaní podarilo zhodnúť v rámci celého odvetvia a nastaviť rozumný systém. „Dnes každý preferuje niečo iné, no bolo by fajn, ak by sa doprava držala nejakých štandardov,“ hovorí.
Firma však pri inováciách neexperimentuje len v oblasti palív. Skúša napríklad aj riešenia s umelou inteligenciou a rozmýšľa, v akej oblasti by ju vedela najlepšie využiť.
Výhodné partnerstvo
V najbližšom období začne platiť povinnosť ESG reportov pre väčší okruh spoločnosti. NAD-RESS je už na rozšírenie povinností pripravený. „Už teraz vieme kvantifikovať uhlíkovú stopu pre každého zákazníka,“ hovorí riaditeľ spoločnosti. Firma momentálne implementuje softvérové riešenie, ktoré umožní vyčísliť uhlíkovú stopu na každej faktúre.
Samotný NAD-RESS zatiaľ ESG report vydávať nemusí, väčšina zákazníkov spoločnosti však áno, takže dopravca s tým už počíta.
Pri každodennej prevádzke sa senická firma spolieha aj na pomoc partnerov. Jedným z nich je aj Eurowag.
„Sme s nimi od ich úplného začiatku. Hoci tu v tom čase fungovali iné kartové spoločnosti, ktoré boli dominantnejšie, nevyhovovali nám. Skúsili sme preto spoluprácu s Eurowagom a akúkoľvek počiatočnú skepsu vystriedala spokojnosť. Spoluprácu sme si dobre nastavili a dnes sú vlastne v tejto oblasti naším najväčším partnerom,“ hovorí Kosík.
Spoločnosť využíva palivové karty i platbu mýta. S rozširovaním portfólia riešení Eurowagu sa rozširuje i spolupráca a dnes už NAD-RESS používa aj monitorovací systém a dispečing od tejto spoločnosti.
Chýba príprava vodičov
Odhadovať situáciu na trhu dopravy na Slovensku si generálny riaditeľ NAD-RESSu netrúfa. Posledné roky sú podľa neho príliš turbulentné a okolnosti sa veľmi rýchlo menia. Za veľkú boľačku považuje nedostatok vodičov. „Samozrejme, spoločnosť, ktorá má štyri autá, má menší problém ako tá, ktorá má kamiónov vyše dvesto. A nie je to problém len odvetvia dopravy,“ hovorí a pripúšťa, že bez zahraničných pracovníkov si ďalší rast nevie predstaviť.
Možným riešením by podľa neho bolo, ak by sme si na Slovensku vodičov vychovávali. „Nároky, ktoré sa dnes na vodičov kladú, sú už na stredoškolské štúdium. Vedel by som si teda predstaviť, ak by existoval stredoškolský odbor vodič, tak ako je napríklad murár, či sústružník,“ uzatvára.