Veľké premiéry a jeden návrat
Veľké premiéry a jeden návrat. V Hannoveri nechýbali ani výrobcovia ľahkých úžitkových vozidiel. Odohrali sa tu dve veľké svetové premiéry – jedna očakávaná, druhá už menej, no o to prekvapivejšia. A do tretice bol zaznamenaný comeback jednej značky na pole LCV.
Kategória úžitkových vozidiel má v Hannoveri nezastupiteľné miesto a s výnimkou Mercedesu-Benz tu žiadny z veľkých výrobcov nechýbal. Aj v tomto segmente sa to elektrickými variantmi hmýrilo a nechýbal ani vodík. Napríklad čínske značky iné ako elektrické modely nepriviezli. Im sa ale budeme venovať v samostatnom článku. Začnime tými najväčšími premiérami.
VOLKSWAGEN
Nemecký výrobca priviezol veľa noviniek, najviac priestoru dostala siedma generácia modelov Transporter, resp. Caravelle. Tie sú na rozdiel od Multivanu a Californie postavené na technike značky Ford. Popri klasickej skrini bude Transporter k dispozícii ako kombi, dvojkabína s valníkovou nadstavbou a chýbať nebude ani osobná Caravelle. Skriňové vozidlo s normálnym rázvorom a štandardnou strechou ponúka nákladový priestor s objemom 5,8 m³, verzia s dlhým rázvorom a vysokou strechou až 9,0 m³. Maximálna užitočná hmotnosť je až 1,33 tony.
Pohonné systémy zahŕňajú benzínové aj naftové motory, TDI sa dodávajú vo variantoch 81 kW (110 k), 110 kW (150 k) a 125 kW (170 k). Najsilnejší TDI je kombinovaný s osemstupňovým automatom, vo verzii s výkonom 110 kW je to alternatíva k manuálu. K dispozícii bude aj plug-in hybrid s celkovými 171 kW (232 k), aj čisto elektrický Transporter. Ten je vybavený elektromotorom s výkonom 100 kW (136 k), 160 kW (218 k) alebo 210 kW (286 k) a využiteľnou kapacitou batérie až 64 kWh.
Multivan dostal ako prvé vozidlo na platforme MQB novú PHEV verziu eHybrid 4Motion. Druhá generácia plug-in hybridného pohonu používa 1.5 TSI evo2, pohon všetkých kolies zaisťuje druhý elektromotor, batéria má kapacitu 19,7 kWh. Celkový výkon je 180 kW (245 k). Na veľtrhu IAA mali premiéry ďalšie verzie ID Buzz: nová základná s motorom so 125 kW a batériou s 59 kWh, nová vrcholná GTX s 250 kW a variant s maximalizovaným dojazdom s batériou s 86 kWh.
Modernizáciou prešiel aj Crafter, zvonku ju ale nespoznáte. Až vo vnútri ju prezrádza digitálna prístrojová doska. V spolupráci s výrobcom nadstavieb AMF-Bruns konečne vznikol aj továrenský variant kombi na prepravu osôb. Caddy dostalo druhú generáciu PHEV pohonu (eHybrid) a variant Flexible s trojmiestnou lavicou
IVECO
Talianska značka, známa predovšetkým svojou dodávkou Daily, vstupuje vďaka spolupráci so značkou Hyundai aj do kategórie 2,5 – 3,5 t. Model eMoovy technicky vychádza z modelu Hyundai Staria a využíva 800 V elektrickú architektúru koncernu Hyundai, vďaka ktorej zvláda nabíjanie výkonom až 350 kW. Model eMoovy bude k dispozícii s dvoma batériami – 63 a 76 kWh, a s dojazdom až 320 km.
Pohon zaisťuje motor s výkonom 160 kW. Vozidlo bolo navrhnuté s nízkoprofilovou platformou, ktorá maximalizuje nákladový priestor a poskytuje ložnú kapacitu až 10 m3. Nízka platforma taktiež umožňuje rýchle, jednoduché a ergonomické nakladanie a vykladanie. Samozrejmosťou bolo aj nepreberné množstvo rôznych verzií Daily, a to vrátane elektrických s rôznymi nadstavbami.
Veľké premiéry a jeden návrat
KIA
Kórejská značka sa vracia do segmentu LCV konceptom úžitkových vozidiel PBV – platform beyond vehicle. Ide o rad účelových elektromobilov (BEV) na prepravu nákladu i osôb. Vo svojom stánku Kia predstavila hneď niekoľko typov: PV5 People Mover na prepravu osôb, úžitkovú PV5 High Roof so zvýšenou strechou a PV7. Na všetky vozidlá PBV sa bude vzťahovať sedemročná záruka s obmedzením na 150 000 km a vďaka 800 V architektúre budú navyše schopné dobiť sa z 10 na 80 % kapacity batérie len za 30 minút.
Kia tiež v spolupráci s firmou Petit Forestier Group pripraví aj špeciálnu chladiarenskú verziu.
Na zaistenie výroby vozidiel PBV začala Kia výstavbu špeciálneho závodu v Kórei, ktorý predstavuje investíciu presahujúcu 3 mld. eur. Počiatočná výrobná kapacita je 150 000 vozidiel ročne s cieľom postupného navýšenia až na 300 000 kusov. Prvé sériovo vyrábané vozidlá by mali byť k dispozícii v lete roku 2025.
Veľké premiéry a jeden návrat
RENAULT
Hoci najviac exponátov tvorili rôzne varianty tohto roku uvedeného modelu Master (v Hannoveri získal titul Van of the Year 2025), a to vrátane vodíkovej verzie, hlavnou hviezdou bol koncept Estafette. Ide o víziu elektrického úžitkového vozidla pre mestskú logistiku. Koncept nadväzujúci na inovatívnu tradíciu pôvodnej Estafette z roku 1959 vznikol v spolupráci s Volvo Group a CMA CGM Group.
Estafette predstavuje kompaktnú a priestrannú elektrickú dodávku, ktorá kombinuje dĺžku vozidla Kangoo L2, obratnosť Clia a nákladový priestor Traficu L1H2. Navrhnutá s ohľadom na potreby profesionálnych vodičov ponúka moderné technológie, ako SDV (software-defined vehicle) na platforme FlexEVan, čo umožňuje pokročilé funkcie vrátane aktualizácií v reálnom čase a prediktívnej údržby. Prechod do sériovej výroby je plánovaný o dva roky.
Veľké premiéry a jeden návrat
FORD
Ford zaujal hneď pri hlavnom vchode do výstaviska, kde mal obrovskú reklamu na model Transit Custom so sloganom Der Transporter. Pikantné na tom je, že rovnako sa volá aj model od Volkswagenu, ktorý mal navyše v Hannoveri svetovú premiéru a je postavený na technike tohto modelu…
Popri kompletnom portfóliu čisto úžitkových vozidiel, do ktorých Ford nainštaloval ako plne elektrický, tak aj PHEV pohon, dostal plug-in hybridný variant aj najpredávanejší pick-up Ranger. Pohon kombinuje motor 2.3 Ecoboost s elektromotorom, systémový výkon dosahuje 205 kW (279 k)/690 Nm a čisto na elektrinu prejde vyše 45 km.
TOYOTA
Japonská značka mala väčšiu expozíciu než koncern Stellantis, od ktorého prevzala kompletnú techniku pre svoje LUV. Hlavnou hviezdou expozície bol model Proace Maxi, ktorý tu bol vystavený aj s mnohými nadstavbami. Vôbec po prvýkrát sme tiež mali možnosť vidieť Proace Electric vo verzii platforma s valníkovou nadstavbou.
STELLANTIS
Koncern, zastupujúci hneď štyri značky naraz (Citroën, Fiat, Opel a Peugeot), mal pomerne skromný stánok, s výnimkou Opela každá z nich vystavovala po jednom aute. A neprekvapí, že väčšina bola elektrická.
Veľké premiéry a jeden návrat
DANGEL
Francúzsky špecialista na dodatočné prestavby na pohon 4×4 mal honosnejšiu expozíciu ako koncern Stellantis, pre ktorý je dvorným dodávateľom. Vzhľadom na súčasnú dobu asi nie je prekvapením, že mnoho vozidiel bolo elektrických. Pre najmenší rad dodávok ponúka konverziu označenú Trek, ktorá kombinuje predný diferenciál s obmedzenou svornosťou s väčšou svetlou výškou. Na vozidle Citroën Berlingo však predstavil aj koncept s klasickou mechanickou štvorkolkou.