V Trnave postavili nový vyslobodzovací špeciál na podvozku MAN
Firma Peter Klas vznikla roku 1991 a odvtedy robí servis motorových vozidiel. Roku 1997 sa začala venovať aj odťahovej službe a postupne sa vypracovala na špičkovú úroveň. V posledných rokoch vo vlastných dielňach stavia klasické odťahovacie vozidlá i ťažkotonážne špeciály na vyslobodzovanie havarovaných kamiónov a ťažkej techniky. Prakticky všetky sú postavené na podvozkoch mníchovskej značky. V máji 2021 spoločnosť dokončila nový odťahovací špeciál ťažkého kalibru na báze trojnápravového podvozka MAN.
„Šasi TGX sme zvolili preto, že má veľmi dobrú nosnosť tandemovej zadnej nápravy – dvakrát 13 ton. Pre vyslobodzovacie vozidlá je tento parameter veľmi dôležitý, aby pri zdvíhaní bremien hydraulickými vidlami nedochádzalo k preťažovaniu zadnej nápravy. Celkove môžem povedať, že konštrukcia podvozkov MAN strednej i ťažkej triedy sa nám osvedčila. Celé portfólio nadstavieb na vyprosťovacie vozidlá od INT-5 po INT-60 a rotátory RTR-16 až RTR-70 dovážame z Kanady od výrobcu Metro Tow Trucks. Táto technológia má veľký potenciál, lebo aj s relatívne malým dvojnápravovým vozidlom MAN TGM s výbavou INT-16 dokážeme urobiť to, na čo iní používajú štvornápravové vyslobodzovacie špeciály. Ťažisko nadstavby je uprostred vozidla, takže ani nemusíme montovať závažie, aby sa nám pri zaťažení zadných vidiel nedvíhal predok. Na rozdiel od našej konkurencie, ktorá dáva dopredu štyri-päť ton závaží,“ vysvetľuje Peter Klas, riaditeľ a majiteľ Odťahovej služby Klas, ktorá má základňu v Trnave a externé strediská v Bratislave, Kútoch a Dunajskej Strede.
V nadstavbe najnovšieho vyslobodzovacieho vozidla na podvozku MAN TGX 33.430 je dômyselne integrované zariadenie INT-35 s bočným ťahom, tzv. Side-Pullerom, ktoré v štandardnej zostave obsahuje výsuvné rameno s nosnosťou 35 ton, na vysunutom ramene 17,5 ton a s vysunutím ramena dlhším o 1,5 metra v porovnaní s európskou konkurenciou. Výsuvná vidla má nosnosť v zasunutom stave 15,8 t, vysunutá na 4 metre 7,2 t. Vozidlo je vybavené tromi 20-tonovými navijakmi – dva sa nachádzajú na hlavnom ramene, jeden na bočnom ťahu. Pomocný predný navijak má ťažnú silu 10 t. Pohon všetkých hydraulických zariadení zabezpečuje tandemové čerpadlo na klasickom výstupe a plne vyhovuje sériovému vyhotoveniu PTO.
Karoséria nadstavby je zmontovaná z profilov a hliníkových plechov vyrobených na mieru v kooperácii s Metro Tow Trucks. „Samozrejme, my robíme všetky potrebné úpravy na samotnom vozidle, ako pomocné rámy či posunutie palivovej nádrže, aby sme na šasi získali čo najviac úžitkového priestoru. Pretože vo vyslobodzovacom vozidle potrebujete strašne veľa vecí a tie musia byť rozumne uložené,“ pokračuje v prezentácii šéf firmy. Podstatnou súčasťou karosérie sú skrine pre špecifické komponenty, prípravky, masívne reťaze, háky a spojky, elektrické i ručné náradie, výstražné kužele, dva panely pre obojstranné ovládanie nadstavby plus diaľkové ovládanie. Konštruktéri nezabudli ani na mini-umyváreň. Vozidlo je vybavené až troma vonkajšími kamerami. Stavali ho tri mesiace.
Vyslobodzovací špeciál tejto triedy s takýmto vybavením u konkurenčných značiek stojí od 330 000 eur, najnovšie vozidlo z produkcie firmy Petra Klasa je postavené pre zákazníka za 265 000 eur. „Vo flotile máme momentálne 15 vozidiel. Všetky sú MAN – tri veľké odťahovky, tri plošiny na podvozkoch TGM – jedna 18-tonová, dve 12-tonové, štyrikrát TGE a zvyšok sú ťahače. Veľký podiel na tom, že som „MAN pozitív“, má predajca Bruno Biscontini, ktorý vždy dokáže perfektne zabezpečiť všetky naše špecifické technické požiadavky,“ zdôraznil v rozhovore Peter Klas.
Špecialista na odťahovanie a transporty vozidiel akéhokoľvek druhu, rovnako na asistenčné aj havarijné služby, priebežne zdokonaľuje vozidlový park a technické vybavenie. Jeho cieľom je poskytnúť klientom maximálne promptné a kvalitné služby. Vďaka spoľahlivej technológii chce byť vždy o krok pred konkurenciou. Mimochodom, Peter Klas je autorizovaný importér produktov Metro Tow Trucks pre Európu.
Technické parametre vozidla
Podvozok: rázvor , odpruženie vpredu listovými pružinami, vzadu vzduchové. Uzávierka diferenciálu na zadnej náprave. . Kabína XL (Multifunkčný volant, pneumaticky odpružené komfortné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou a vyhrievaním, lakťové opierky. Prídavné teplovzdušné kúrenie, automatická klimatizácia. Pohotovostná hmotnosť vozidla je 22 ton.
Šasi | MAN TGX 33.430 6×4 BL |
Motor | D2676 |
Max. výkon motora | 316 kW/430 k |
Max. krútiaci moment motora | 2100 Nm pri 930 – 1 350 min-1 |
Prevodovka | automatizovaná MAN TipMatic® 12 28 OD so softvérom Profi |
Rázvor | 5 100 mm |
Technicky prípustné zaťaženie náprav | predná 9,0 ton, zadná 12,6 ton, 2. zadná 12,6 ton, |
Stály prevod | i = 3,70 |
Rozmery kabíny (d x š) | 2 440 x 2 280 mm |
Pohotovostná hmotnosť vozidla | 22 ton |
Ďalšia výbava | multifunkčný volant, pneumaticky odpružené komfortné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou a vyhrievaním, lakťové opierky, prídavné teplovzdušné kúrenie, automatická klimatizácia |