Cestná doprava

V Česku chcú vo verejnom záujme účinnejšie vyvlastňovať pozemky

České ministerstvo pre miestny rozvoj koncom marca dokončilo novelu zákona, podľa ktorej by štát mohol zabrať pozemky skôr, než súd rozhodne o náhradnej cene.

Preto je dosť reálne, že pri vyvlastňovaní vo verejnom záujme sa v Česku po schválení novely bude postupovať razantnejšie. Zmena postupu ministerstva súvisí s prípadmi, keď súkromné osoby bránia dokončeniu niektorých veľkých dopravných projektov. Známy je prípad statkárky Ludmily Havránkovej. Štát s ňou už roky rokuje o jej pozemkoch, cez ktoré chce viesť diaľnicu do Hradca Králového, ale dodnes nedospeli k dohode. Iný prípad je z Plzne. Tam kúpil istý špekulant ornú pôdu, cez ktorú má viesť železničná trať do Rokycian, a teraz si diktuje podmienky.
      
Odborníci zámer kritizujú a označujú ho za výrazný zásah do súkromných práv majiteľov. Ministerstvo plánuje, že oddelí samotné vyvlastňovanie od rokovania o cene pozemkov. To znamená, že majiteľovi ich najprv vyvlastnia a až potom sa s ním bude rokovať o cene. Zo súčasnej praxe vyplýva, že ak majiteľ pôdy odmietne výkupnú cenu ponúkanú štátom, spor ide na súd. Novela obsahuje zmenu. Už počas súdneho sporu by sa na pozemku mohli začať stavebné práce.
      
Návrh ministerstva vyvolal veľkú kritiku, a to nielen majiteľov pozemkov. Právnici argumentujú, že podobný zákon sa pred časom prijal aj na Slovensku, ale Ústavný súd SR ho zrušil. „Toto riziko u nás hrozí takisto, najmä v prípade, ak nebude presne definovaný ten verejný záujem,“ povedal agrárny analytik Petr Havel. Novela zákona o vyvlastňovaní súvisí s dopravnou superkoncepciou ministra dopravy Víta Bártu. Generálny plán určuje rozvoj cestnej a dopravnej siete na nasledujúcich 15 rokov.
      
Hovorkyňa ministerstva pre miestny rozvoj Jana Jabůrková uviedla, že pokiaľ by mal prísť človek o majetok, dostane aj v budúcnosti náhradu. Nezhody však nemôžu brzdiť stavebnú činnosť. Minister Bárta však pred časom argumentoval, že ak sa nebude rozhodnejšie môcť vyvlastňovať vo verejnom záujme, Česko sa v najbližších rokoch nedočká 346 kilometrov najdôležitejších diaľnic, ktoré chce ministerstvo stavať spolu so súkromníkmi.
 

Prečítajte si aj

Back to top button