Cestná doprava

Talian pre najdrsnejšiu prácu – T-WAY

IVECO predstavilo nástupcu Trakkera, model T-WAY, určený pre najnáročnejšie offroadové aplikácie. Prichádza s atraktívnejšou kabínou, novými automatizovanými prevodovkami HI-TRONIX, hydrostatickým pohonom, nižšou hmotnosťou a plnou konektivitou.

História nákladných vozidiel značiek FIAT a IVECO určených pre najnáročnejšie podmienky siaha do roku 1970, keď bol uvedený rad FIAT OM 300 PC. Jeho nástupcom sa o desať rokov neskôr stal FIAT/IVECO 330. Už pod značkou IVECO ho v roku 1993 vystriedal Eurotrakker a o jedenásť rokov neskôr Trakker. Teraz prichádza T-WAY, pričom písmeno T znamená tough, čiže drsný. Pokojne ale môže evokovať aj nadväznosť na svojho predchodcu (Trakker).

Prečítajte si aj

Tretí do partie

T-WAY prichádza ako posledný v rámci kompletnej obmeny ťažkých nákladných vozidiel, nazvanej IVECO WAY, ktorú v júli 2019 odštartoval ťahač S-WAY. O rok neskôr ho potom nasledoval stavebný rad X-WAY. Podobne ako to bolo pri nich, je najviditeľnejšou zmenou dizajn kabíny. Tá je navrhnutá v rovnako atraktívnom dizajnovom štýle ako S-WAY a X-WAY. K dispozícii budú dve verzie – krátka AD a dlhá kabína AT so štandardnou alebo vysokou strechou.

Prístrojová doska čiastočne vychádza z predchodcu, je však upravená. Nový je napríklad multifunkčný volant zaisťujúci podľa značky pohodlnejšiu pozíciu a ľahšie nastupovanie. Kabína ponúka vysokú úroveň pasívnej bezpečnosti, ktorú dopĺňa balík aktívnych systémov ADAS (Advanced Driving Assistance System), známy z ťahačov. Modely 6×4 môžu byť teraz vybavené kotúčovými brzdami.

Tuhý základ

Kým pre stavebný rad X-WAY predstavuje terén asi 10 % pracovného času na stavbe a zvyšok „života“ trávia väčšinou na ceste, T-WAY je skonštruovaný pre prácu v tých najtvrdších podmienkach, ako sú lomy, povrchové bane či pieskovne. Základom robustnosti vozidla je tuhý rám z vysokopevnostnej ocele s hrúbkou 10 mm a tuhosťou v ohybe 177 kNm, čo podľa výrobcu predstavuje absolútnu špičku v tomto segmente.

Pre „ľahké“ aplikácie sa používa rám s hrúbkou 7,7 mm. Predná náprava má maximálne zaťaženie 9 ton. Zadné kolesá sú štandardne osadené nápravovými redukciami, čo násobí silu a výkon motora. T-WAY dostal úplne nové pérovanie zadnej tandemovej nápravy (typ Heavy-duty), ktoré je teraz odliate z jedného kusa, a vďaka tomu váži o 325 kg menej ako u predchodcu. Na želanie je k dispozícii vzduchové pruženie, ktoré vďaka zvýšeniu svetlej výšky a zadnému nájazdovému uhlu zlepšuje terénne schopnosti T-WAY.

Hydrostatický pohon

IVECO T-WAY je v ponuke ako ťahač, aj ako podvozok pre nadstavby v konfiguráciách 4×4, 6×4, 6×6, prevedenia 8×4 a 8×8 sú výhradne určené pre nadstavby. Plne poháňané vozidlá ponúkajú tri rázvory: 4; 4,2 a 4,5 m. Novinku v ponuke verzie 6×4 predstavuje systém HI-TRACTION, hydrostatický pohon prednej nápravy. Ten sa automaticky pripája v prípade potreby do rýchlosti 25 km/h.

Oproti klasickému mechanickému pohonu 6×6 prináša toto riešenie úsporu hmotnosti a znižuje aj spotrebu. Zvyšuje ale servisné náklady. T-WAY dostal aj novú elektrickú a elektronickú architektúru HI-MUX, uľahčujúcu pripojenie nadstavieb, a tiež novú generáciu pomocného pohonu PTO s výstupom až 2300 Nm.

Nové automaty

Základom pohonu modelu T-WAY zostáva osvedčený 13-litrový šesťvalec Cursor 13 s výkonom 510 k, čo je o 10 k viac než v prípade Trakkera. Pre „ľahké“ aplikácie je pripravený deväťlitrový Cursor 9. Namiesto skôr automatizovanej prevodovky Eurotronic dostal T-WAY dve nové skrine HI-TRONIX s dvanástimi alebo so šestnástimi rýchlosťami a novými funkciami do terénu.

Hill Holder uľahčí rozjazdy do kopca, Rocking Mode zase zlepšuje trakciu pri rozjazde na klzkom povrchu a Creep Mode zaisťuje „plazivú“ rýchlosť na voľnobežné otáčky motora. Na ceste nájde uplatnenie systém HI-CRUISE obsahujúci prediktívny tempomat a funkciu voľnobežky Ecoroll, známu z cestných ťahačov. V ponuke naďalej zostáva aj manuálna prevodovka.

Kabíne sa nedá uprieť modernejší vzhľad, k dispozícii budú dve verzie kabín

Nová konektivita

IVECO T-WAY je štandardne vybavené telematickou jednotkou Connectivity Box, zaisťujúcou plnú on-line správu a využívanie služieb IVECO ON. Na diaľku je možné overiť okamžitý stav každého vozidla, systém hlási aj poruchy a ďalšie informácie, čím možno predchádzať nečakaným poruchám.

V Európe už v predaji

Iveco T-WAY sa bude predávať po celom svete. Ako prvý sa začal predaj v Európe, kde je k dispozícii v emisnej norme Euro 6. Ku koncu roka sa do predaja dostanú aj verzie Euro 3 a 5 určené pre menej náročné trhy, ako Afrika, Blízky východ či Južná Amerika.

Zdroj
transport.sk
Back to top button