Cestná doprava

Sú cesty pripravené na inteligentnú dopravu?

Sú cesty pripravené na inteligentnú dopravu? FIIT STU otestuje pre rezort dopravy pripravenosť ciest na inteligentnú dopravu.

Fakulta informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity (FIIT STU) v Bratislave bude v rámci pilotného projektu pre Ministerstvo dopravy a výstavby SR testovať pripravenosť slovenských ciest na nasadzovanie inteligentnej a prepojenej dopravy. V tomto zmysle podpísala fakulta s rezortom dopravy zmluvu. Informoval o tom hovorca STU Juraj Rybanský.

Výskumníci FIIT STU otestujú senzorickú čitateľnosť vodorovného aj zvislého dopravného značenia na vytypovaných úsekoch ciest na území hlavného mesta SR, diaľnic, ciest prvej, druhej a tretej triedy. Merania urobia na dohodnutých cestných úsekoch opakovane, aby pokryli rôzne svetelné a poveternostné podmienky.

Podľa Rybanského všetkým meraným údajom priradia značku polohy zo satelitnej navigácie s informáciou o presnosti merania. Tiež informácie o rýchlosti, akou meracie vozidlo okolo značenia prechádzalo. A ďalej intenzita signálu dátovej linky zvolenej prístupovej technológie 4G alebo 5G.

Sú cesty pripravené na inteligentnú dopravu?

Výstupom projektu bude analýza zistených skutočností. Zameraná bude na spoľahlivosť detekcie rôzneho druhu dopravného značenia na slovenských cestách senzormi a metódami, ktoré sa štandardne používajú v moderných autách. Podľa zmluvy získa štát okrem analýzy aj kompletný súbor dát na ďalší prípadný výskum či inak koncipovanú analýzu.

„V posledných rokoch nám na cestách pribúdajú nové autá, schopné čítať niektoré dopravné značky. Zatiaľ je to však len doplnková informácia pre vodiča, ktorý je následne zodpovedný za to, aby prispôsobil riadenie vozidla. Onedlho sa však automatizovaným čítaním značiek začnú viac a viac riadiť adaptívne tempomaty. A tiež autá, ktoré sľubujú schopnosť autonómnej jazdy na tretej úrovni,“ povedal odborný garant projektu za FIIT STU Marek Galinski. Aby sme sa mohli stopercentne spoliehať na strojové čítanie značiek pri autonómnych autách, musíme vedieť, v akom stave je toto značenie na našich cestách. A akú majú moderné autá schopnosť alebo neschopnosť prečítať ho a porozumieť mu.

„Kvalita značiek a ich kompatibilita so senzormi je niečo, čo štát zatiaľ nemá podrobne zmapované. Preto vítam tento projekt a očakávam, že nám prinesie veľmi zaujímavé dáta,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Dekan FIIT STU Ivan Kotuliak dodal, že „rozvíjanie projektov v oblasti autonómnej dopravy je nevyhnutnosť, ak sa chceme ako krajina posúvať smerom k nasadzovaniu inteligentných dopravných prostriedkov na naše cesty vo veľkom.“

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button