Značka DAF dnes počas online prenosu odhalila nový rad nákladných vozidiel. Nové modely nesú označenie XF, XG a XG+ a podľa značky ponúkajú najvyššiu kvalitu, o 10% lepšiu palivovú účinnosť, kompletný balík prvkov pasívnej a aktívnej bezpečnosti a ďalšiu úroveň luxusu v dizajne nákladných vozidiel. Výroba novej generácie sa začne v októbri.
Prvú generáciu odhalil DAF v roku 1997 je modelom DAF XF. Ten sa stal ikonickým stelesnením značky – tešili sa z neho zákazníci aj vodiči. Celkovo sa predalo 650 000 vozidiel radu XF vo viac ako 50 krajinách. Rôzne generácie modelu XF získali ocenenie „Medzinárodné nákladné vozidlo roka“ (International Truck of the Year).
Model XF novej generácie
Teraz prichádza nová generácia XF. Má úplne novú konštrukciu kabíny s predĺžením o 160 mm vpredu, zmaeranú na čo najlepšiu aerodynamiku, najvyššiu energetickú účinnosť a najnižšie emisie CO2. Nová generácia modelu XF má oproti svojmu predchodcovi o 75 mm nižšiu základňu kabíny v porovnaní so stále dostupnými kabínami XF Super Space Cab a Space Cab.
V kombinácii s veľkým čelným sklom a veľmi nízko posadenou líniou tesnenia okien má poskytnúť bezkonkurenčný priamy výhľad a prispieť tak k špičkovej bezpečnosti, najmä pokiaľ ide o zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Výška pre státie v novom modeli XF sa v závislosti na polohe v kabíne pohybuje medzi 1 900 mm a 2 075 mm.
Modely XG a XG+ novej generácie
Okrem modelu XF DAF predstavuil aj modely XG a XG+, ktoré majú vytvoriť nový prémiový segment trhu, ktorý maximálne využíva výhody nových predpisov týkajúcich sa hmotností a rozmerov. Okrem predného dielu predĺženého o 160 mm sú obidva vlajkové modely vybavené zadnou časťou kabíny dlhšou o celých 330 mm, čo zaisťuje kráľovský priestor pre prácu, pobyt a spánok. Základňa kabíny modelov XG a XG+ je o 125 mm vyššie ako pri modeli XF novej generácie. Poloplochá podlaha poskytuje ľahký prístup s iba 3 schodíkmi a skvelú polohu na sedenie pre vynikajúci priamy výhľad. Interiér kabíny DAF XG ponúka výšku pre státie od 1 980 mm do 2 105 mm a vďaka predĺženiu vzadu je k dispozícii obrovský vnútorný priestor. Nový model XG+ má väčšiu výšku strechy, čo umožňuje ponúknuť plnú výšku až do 2 220 mm.
Atraktívny a praktický dizajn
Nové generácie XF, XG a XG+ majú pútavý vonkajší dizajn, ktorý sa vyznačuje atraktívnym dopredu sa zužujúcim tvarom kabíny s hladko „padajúcimi“ panelmi karosérie a elegantne namontovaným čelným sklom a dverami pre vynikajúcu aerodynamickú účinnosť. Predná časť kombinuje dizajn s požiadavkami danými predpismi. Výsledkom je aerodynamický tvar a vyššia bezpečnosť pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Maska chladiča má chrómované prvky a je zakončená výraznou lištou s logom s lesklým motívom, ktorá zdôrazňuje triedu vozidiel. Prívod vzduchu je integrovaný do prednej časti.
Elegantne navrhnutý a pekne integrovaný oceľový nárazník má kompozitný povrch a pozostáva z troch prvkov, ktoré kombinujú najnižšiu zraniteľnosť s nízkymi nákladmi na opravu v prípade poškodenia. Kľúčovým dizajnovým prvkom sú štýlové full LED svetlomety, korunované charakteristickými svetlami pre denné svietenie a integrovanými svetlami do zákrut, ktoré vytvárajú rázny podpis a v noci majú poskytovať aj výbornú viditeľnosť. Skvelý vzhľad nákladného vozidla podporujú strešné svetlomety LED Skylights. Pri modeloch XG a XG+ sú štandardom – so zvláštnym dizajnom pre každý model. Bočné strany kabíny sú rovnako elegantné ako predná časť.Stúpajúce línie vozidlu prepožičiavajú dynamický vzhľad.
Dizajnová kvalita
DAF v novej generácii zdôraznil použitie iba tých najkvalitnejších materiálov. Konštrukcia kabíny sa vyrába z ľahkej a vysoko pevnej ocele a v interiéri sú vo veľkom používané prvotriedne mäkké materiály a koža. Nová generácia DAF bola navrhnutá so zameraním na kvalitu Six Sigma a vozidlá prešli viac ako 20 miliónmi kilometrov testov funkčnosti, životnosti, spoľahlivosti aj testovaním zákazníkmi, aby sa zabezpečilo, že nové nákladné vozidlá spĺňajú náročné štandardy kvality spoločnosti DAF.
Nové, vysoko efektívne hnacie sústavy
Na dosiahnutie ďalšej úrovne efektívnosti sú modely DAF novej generácie XF, XG a XG+ vybavené novými pohonnými jednotkami, ktoré zahŕňajú nové technológie motorov a prevodoviek a inovácie zadnej nápravy. Spaľovanie motorov PACCAR MX-11 s objemom 10,8 litra a PACCAR MX-13 s objemom 12,9 litra bolo optimalizované pomocou nových vstrekovačov, nové sú hlavy valcov a blok valcov, čo umožňuje využívať vyššie tlaky valcov a nové konštrukcie piestov a vložiek.
Uplatňuje sa nová generácia efektívnych turbodúchadiel pre najlepšie riadenie vzduchu a nové vzduchové kompresory, olejové čerpadlá a alternátory zaisťujú zníženie parazitických strát na minimum. Systém dodatočnej úpravy výfukových plynov je prepracovaný pre dosiahnutie najkratšej trasy z výstupu motora do vstupu systému EAS, čo zaisťuje minimálnu stratu teploty výfukových plynov a najvyššiu možnú účinnosť.
Výsledkom je mimoriadne účinný motor s vynikajúcim výkonom pri jazde a brzdení, nižšie emisie CO2, ročný servisný interval a nižšia hmotnosť o 10 až 15 kilogramov, čo prispieva k celkovej produktivite vozidla. Vodítka prietoku zaručujú vynikajúcu aerodynamiku pod kabínou alebo motorovým priestorom a najvyššiu účinnosť chladiaceho modulu pre absolútne minimálne zapojenie ventilátora.
Vzduchové chladiče s plnou čelnou stranou zase slúžia k efektívnejšiemu riadeniu teploty a prevádzky motora. Nové technológie motora a dodatočné úpravy výfukových plynov, rovnako ako sofistikovaná tepelná regulácia, vedú k úspore paliva vyššej o 3% (podiel na celkovom 10 % zlepšení).
Doteraz najväčšie zlepšenie úspory spotreby paliva
Nízke hmotnosti vozidiel (pohotovostná hmotnosť ťahača XF 4×2 novej generácie v najreprezentatívnejšej špecifikácii je 6 912 kilogramov) a vylepšené asistenčné systémy vodiča (prediktívny tempomat 3 s rozšírenými funkciami EcoRoll a náhľadom funkcie ovládania rýchlosti pri jazde zo svahu) prinášajú podľa výrobcu celkové zvýšenie efektivity až o 10 %.
Bezdrôtová aktualizácia prostredníctvom technológie OTA
Spolu s novou generáciou modelov XF, XG a XG+ zavádza spoločnosť DAF aktualizácie motora a systémov, dodatočné úpravy, jednotky ECU vozidla, centrálne brány zabezpečenia (CSG) a služby DAF Connect. Špičková prevádzkyschopnosť je tiež podporovaná servisnými intervalmi až 200 000 kilometrov. Pre diaľkovú prepravu je k dispozícii možnosť dlhého servisného intervalu. To znamená, že pre všetky cestné aplikácie je servisný interval raz ročne, čo je v odvetví novinkou. Systém DAF MultiSupport ponúka zmluvy na opravy a údržbu platné v celej Európe a vďaka novému plánovaču opráv a údržby sú zákazníci aktívne kontaktovaní, keď je potrebné vykonať údržbu – čo tiež podporuje špičkovú efektivitu vozidla.
Môžete ho mať aj s kamerami
Novou voliteľnou funkciou je digitálny kamerový systém DAF Digital Vision, ktorý nahrádza hlavné a širokouhlé zrkadlá. Kamery podľa značky tiež zlepšujú priamy výhľad a zvyšujú aerodynamický výkon, čo prispieva k úspore paliva. Medzi ďalšie funkcie patrí automatické sledovanie pohybujúceho sa objektu (sledovanie zadnej časti prívesu pri zatáčaní) a prekrytie zobrazenia, ktoré poskytuje ďalšie informácie o dĺžke vozidla, čo je užitočné napríklad pri manévrovaní a predbiehaní. Kamery sú vyhrievané a elektricky sklopné.
LED osvetlenie v kabíne
Pre optimálny výhľad a viditeľnosť bola spoločnosť DAF prvou spoločnosťou v oblasti nákladných vozidiel, ktorá v roku 2013 predstavila svetlomety LED. Pri modeloch XF, XG a XG+ novej generácie sa latka ešte zvýšila – nové modely majú kompletné osvetlenie LED: svetlá pre denné svietenie, diaľkové svetlá, svetlá pre zatáčanie a manévrovanie, svetlomety Skylight, bočné obrysové svetlá a voliteľná predné hmlové svetla. Diódy LED poskytujú vynikajúcu kvalitu svetla a súčasne vďaka nízkej spotrebe energie a nekonečnej životnosti prispievajú aj k nižším prevádzkovým nákladom. Automatická voľba osvetlenia automaticky aktivuje diaľkové svetlá v tme a v daždi.
Chytré funkcie pre aktívnu bezpečnosť
Pri modeloch XF, XG a XG+ je k dispozícii kompletný rad aktívnych bezpečnostných zariadení. Patrí medzi ne brzdový asistent, systém varovania pred opustením jazdného pruhu a svetlá núdzového brzdenia. Najnovšia verzia pokročilého núdzového brzdového systému (AEBS-3) je schopná zabezpečiť autonómne núdzové brzdenie, ktoré pomôže zabrániť zrážke so stojacimi aj pohybujúcimi sa vozidlami z rýchlosti až 80 km/h. Systém asistenta odbočovania City Turn Assist detekuje ostatných účastníkov cestnej premávky alebo objekty na strane spolujazdca.
Medzi ďalšie voliteľné systémy patria nová elektronická parkovacia brzda DAF, ktorá sa automaticky aktivuje pri vypnutí motora. Nízkorýchlostná brzda prívesu nezávisle aktivuje brzdy prívesu pre bezpečné pripojenie a odpojenie prívesu. Asistent parkovacej brzdy aktivuje všetky brzdy spoločne s parkovacou brzdou, aby sa vozidlo pri nakladaní alebo vykladaní pomocou žeriavu alebo pri použití sklápacej nadstavby nehýbalo.
Veľký úložný priestor
Vďaka priestranným kabínam poskytuje vozidlo DAF novej generácie veľký úložný priestor v strešných konzolách a na hornej strane prístrojovej dosky, vo vreckách na dverách a pod lôžkom. Nové modely XF, XG a XG+ navyše ponúkajú veľa miesta pre dokumenty a ďalšie predmety.
Prístrojová doska obsahuje dva držiaky na šálky, hrnčeky a malé fľaše a je tu samozrejme tiež preslávený výsuvný stolík DAF na prístrojovú dosku, ktorý poslúži pre stravovanie alebo prácu. Teraz je ešte väčší než predtým. Modely XG a XG+ majú navyše praktickú zásuvku v spodnej časti prístrojovej dosky, do ktorej možno ľahko uložiť dokumenty alebo notebook.
Dôkladne vyskúšané a testované
Postupy vývoja novej generácie vozidiel DAF sú založené na princípoch dizajnu pre systém Six Sigma a tiež na modeli hodnotenia Automotive Spice, pre ktoré boli posledné audity vykonané na úrovni 2 a 3, čo je u výroby nákladných vozidiel veľmi pôsobivé.
Vo fáze testovania sa vykonávali rozsiahle testy konceptu, spolu s celým radom testov funkčnosti, odolnosti a spoľahlivosti, a to v najmodernejšom technickom centre spoločnosti DAF aj na ceste. U zákazníkov po celej Európe bolo v každodennej prevádzke testovaných viac ako 150 vozidiel. Ešte než spoločnosť DAF začala s výrobu modelov XF, XG a XG+ novej generácie, získala údaje z približne 20 miliónov najazdených kilometrov v diaľkovej preprave.
Nová generácia od značky DAF predstavuje úplne novú a mimoriadne energeticky úspornú platformu vozidiel, ktorá je plne pripravená pre budúce nosiče energie, ako sú akumulátory a vodík, a budúce hnacie sústavy vrátane elektrických motorov, plug-in hybridov, palivových článkov a spaľovacích motorov na vodík.
Vznetové motory vozidiel holandského výrobcu sú ekologicky šetrné a účinné, a sú pripravené na najnovšie generácie biopalív (vrátane zmesí GTL (Gas-to-Liquid čiže plyn-kvapalina) a HVO (hydrogenované rastlinné oleje) aj pre obnoviteľné e-palivá, ktoré umožnia ďalšie znižovanie uhlíkovej stopy cestnej dopravy. DAF zaháji sériovú výrobu ťahačov 4×2 a 6×2 a podvozkov úplne novej generácie vozidiel XF, XG a XG+ v poslednom štvrťroku 2021.