Setra MultiClass – od základu nová
Setra MultiClass – od základu nová. Setra predstavila úplne novú generáciu čiastočne nízkopodlažného autobusu radu 500 MultiClass LE a my sme spolu s ďalšími porotcami ankety Bus of the Year nechýbali pri predpremiére priamo v centrále v Ulme. Že neuhádnete, o čom sa medzi novinármi najviac diskutovalo?
Predchodcu, rad 400, aj u nás dobre poznáme, podobné je možné vidieť vo farbách Slovak Lines. Populárny je najmä v Čechách, kde spoločnosť ICOM patrí k najväčším odberateľom v Európe. Od roku 2015 ich do dnešných dní odobrala niekoľko stoviek a dodnes patrí k najväčším vlastníkom tohto autobusu typu LE (Low Entry). Po ôsmich rokoch však na scénu prichádza úplne nová generácia, ktorá po poschodovom S 531 DT a nedávno modernizovanej dvojici ComfortClass a TopClass 500 uzatvára veľkú obmenu ponuky autobusov Setra.
Širšie použitie
Zatiaľ čo rad 400 zacielil primárne na medzimestskú dopravu (trieda II), nástupca sa netají ambíciami uspieť aj v mestskej, resp. prímestskej premávke (trieda I). Zatiaľ čo predchodca bol k dispozícii v troch dĺžkach, nástupca k typom S 515 LE (12,21 m/51 sedadiel), S 516 LE (12,92 m/55 sedadiel) a S 518 LE (14,52 m/63 sedadiel) pridáva štvrtú, najkratšiu verziu S 510 LE (10,51 m/39 sedadiel).
Spolu s rozšírením záberu Setra ponúka aj väčšiu voľnosť vo výbere typu dverí, a to podľa spôsobu otvárania, tak aj šírky. Predné dvere môžu mať 900 alebo 1150 mm a v novej verzii je možné objednať aj dvojkrídlové so šírkou 1300 mm. Tiež prostredné môžu byť jedno- alebo dvojkrídlové (1150/1380 mm), zadné dvere majú 900 mm. Zaujímavosťou je mechanická rampa aj pri predných dverách.
Nástupná výška sa v prednej časti podľa typu obutia pohybuje medzi 311 a 314 mm pri mestskej. Resp. medzi 355 a 358 mm pri medzimestskom variante. Podesty v prednej časti sú vysoké 210 mm. Zákazník si môže vybrať, či budú na oboch, alebo na jednej strane. Prechod medzi nízkopodlažnou a vyvýšenou časťou prekonáva trojica schodíkov s premenlivou výškou od 159 do 170 mm.
Setra MultiClass – od základu nová
Vysoká flexibilita
Interiér dostal kompletné LED osvetlenie, nové farby a tri varianty sedadiel. Základ predstavuje typ Transit, za príplatok je k dispozícii model Route. Oba je možné na prianie vybaviť bezpečnostnými pásmi. Pre čisto mestskú prevádzku sú určené sedadlá Passage s bočným uchytením ako v mestských nízkopodlažných autobusoch. Všetky sedadlá si Setra vyrába sama a sú k dispozícii v mnohých dizajnoch a typoch čalúnenia. Na prianie je možné interiér vybaviť perforovanými stropnými košmi.
Tepelnú pohodu zaisťujú klimatizácia EvoCool light Basic s výkonom 2× 12 kW (pre mierne podnebie) alebo EvoCool Basic s výkonom 32 až 39 kW. Vzduch je do interiéru vyvádzaný vzduchovými kanálmi pozdĺž strechy. Teraz ale aj na prianie cez servisné „zájazdové“ sety s individuálnymi výdychmi a osvetlením.
Ďalšiu zásadnú inováciu predstavujú tri rôzne prístrojové dosky. Štandard tvorí typ Basic, určený pre medzimestskú prevádzku, doplnený Basic City, prispôsobeným pre dvojité predné dvere, a typom City, pri ktorom sa volant pohybuje s horným dielom prístrojovej dosky (pochádza z modelu Citaro). Volant pochádza z predfaceliftovej verzie coache ComfortClass S 500.
Setra MultiClass – od základu nová
Teraz aj ako hybrid
Na pohon slúžia dva vznetové šesťvalce. Typ OM 936 s objemom 7,7 l je ponúkaný vo variantoch s 220 kW (299 k)/1200 Nm alebo s 260 kW (354 k)/1400 Nm. Pre trojosové verzie S 518 LE je určený OM 470 s 10,7 l a 290 kW (394 k)/1900 Nm. Pre motory je pripravená manuálna prevodovka GO 190 alebo automatizovaná GO 250-8 PowerShift. Na prianie je možné zvoliť šesťstupňový automat ZF Ecolife 2 alebo sedemstupňový Voith Diwa NXT.
Výrobca pri motoroch sľubuje nižšiu spotrebu, a to vďaka nižšej hmotnosti autobusu. Pri motore OM 936 ju môže znižovať aj hybridný modul s malým pomocným elektromotorom, zapojeným medzi motorom a prevodovkou s výkonom 14 kW. Elektrinu čerpá z dvoch superkondenzátorov, umiestnených na streche, ktoré sa nabíjajú rekuperáciou pri brzdení.
Veľká diskusia
Na záver sme si nechali kapitolu dizajnu. Spredu aj zozadu autobus vyzerá moderne a esteticky, zboku ale dosť zaujme netradičné riešenie okien v oblasti zvýšenej podlahy. Celok totiž pôsobí nesúrodo, ako by k sebe pripojili dva rôzne autobusy. Ale to je vec vkusu, a to je snáď jediná pripomienka, ktorá prebehla aj debatou novinárov.