Cestná doprava

Rozsiahle inovácie IVECO S-Way priniesli úspech!

Rozsiahle inovácie IVECO S-Way priniesli úspech! IVECO získalo ďalšie prestížne ocenenie – nový model S-Way MY24 bol ocenený cenou iF DESIGN AWARD 2024 v kategórii dizajnu vozidiel/automobilov. A to nie je všetko, hlavné zmeny sú v tele tohto krásavca.

Aké je nové IVECO S-Way? Štýlové a inovované vo všetkých smeroch.
Nové logo IVECO je dostupné v chrómovej alebo matnej povrchovej úprave. Na výber je osem možností mriežky. Patria medzi ne lesklé povrchy, kovové prvky alebo dokonca farby karosérie, ktoré operátorom umožňujú prispôsobiť svoje vozidlo IVECO S-Way tak, aby odrážalo ich firemnú značku. Nová bezzrkadlová kamera poskytuje vodičovi lepšiu viditeľnosť a zlepšuje aerodynamiku, čím prispieva k nižšej spotrebe paliva.

Rozsiahle inovácie IVECO S-Way priniesli úspech!

Na prednej strane kabíny sú nové svetlomety s LED dennými svetlami v štandardnej výbave, k dispozícii sú LED svetlomety, radar pre funkcie ADAS, schodíky a držadlá pre prístup k čelnému sklu a bočné usmerňovače vzduchu navrhnuté tak, aby dvere a zrkadlá zostali čisté aj za nepriaznivých poveternostných podmienok. Nárazník ponúka výber plastových a hybridných riešení s možnosťou rôznych farieb, ktoré zodpovedajú požiadavkám konkrétnej misie každého autodopravcu.

Úplne nová prístrojová doska vyzerá moderne a je aj praktická

Zmeny hľadaj hlavne vo vnútri

Ťahač IVECO S-Way MY24 prichádza s celým radom vylepšení, z ktorých možno najviac na prvý pohľad vidieť v interiéri. Vodič sa môže tešiť na novú modernú digitálnu prístrojovú dosku aj prerobený infotainment a na dva displeje kamerového systému. Aj tie prispievajú k 10 % zníženiu spotreby.
Svetová premiéra modernizovaného ťahača IVECO S-Way (MY24) sa odohrala vlani, teraz tento model vstupuje na jednotlivé európske trhy. My sme využili príležitosť, keď jeden z tuzemských dílerov, Iveco Truck Centrum (ITC) Lodenice, pripravil pre svojich zákazníkov predvádzaciu akciu na letisku v Hořoviciach, a zviezli sme sa na demoverzii S-Way 500. Prvé dojmy sú nadmieru priaznivé a už sa tešíme na dôkladný test, kde auto primerane zaťažíme a vyrazíme s ním do cudziny.

Rozsiahle inovácie IVECO S-Way priniesli úspech!

Kamery namiesto zrkadiel

Aj zvonku sa dá nový ťahač S-Way ľahko odhaliť, a to podľa absencie vonkajších spätných zrkadiel, ktoré v tomto prípade nahradil kamerový systém. Mnoho vodičov na kamery nadáva, ale je to trend a tých -1,5 % CO2, ktoré vo výpočte VECTO zaisťujú, výrobcu donúti zaradiť ich na zoznam štandardnej výbavy. Ale, vodiči, nemusíte sa ich báť. Oba displeje sú veľké, majú solídne rozlíšenie, LED svetlá ostatných vozidiel v nich neblikajú, môžete si nastaviť uhol záberu, a keď chcete, pri cúvaní si strážia zadnú časť návesu. A čo je dôležité, v menu palubného počítača si môžete ručne (!) nastaviť jas oboch displejov, čo nie je úplne bežné.

Prevodovka sa novo ovláda kruhovým voličom a tlačidlom na pravej páčke

Elegantná a prehľadná

Tým sa dostávame k hlavnej novej kabíne S-Way, ktorá tento rok okrem iného získala „dizajnového Oscara“ Red Dot Award. Aj nám sa veľmi páči, a to aj v zelenej promo farbe. Príťažlivá je i prístrojová doska, na ktorej v porovnaní s predchodcom nezostal kameň na kameni. Hlavný prístrojový štít je plne digitálny, ponúka rôzne možnosti konfigurácie zobrazenia a skvelé rozlíšenie. Tlačidlá, ktoré boli predtým po obvode prístrojovej dosky, sú teraz buď na lište pod hlavným dotykovým displejom, alebo na iných miestach.

S-Way má nový multifunkčný volant s iným rozmiestnením tlačidiel (len tie, ktoré patria audiosystému, zostali na svojom mieste zozadu volantu), ale s rovnakou funkčnosťou. Z hľadiska ergonómie je výbornou záležitosťou multifunkčná pravá páčka pod volantom s dvoma kruhovými prepínačmi. Jedným sa volia jazdné režimy (Eco, Normal a Power), druhým sa ovláda výborne naladená 12-stupňová automatizovaná prevodovka ZF Traxon Gen2. A na konci páčky zboku sú dve tlačidlá – N na voľbu neutrálu a A/M na prepínanie ručného a automatického módu prevodovky.

Tak výborné rozlíšenie obrazu kamery dnes nemajú ani osobné prémiové vozidlá

Rozsiahle inovácie IVECO S-Way priniesli úspech!

Namiesto páky mechanickej ručnej brzdy je teraz ovládač elektrickej verzie a hneď vedľa neho sa nachádza 7″ alebo 10″ dotykový displej so skvelým rozlíšením a prepracovaným infotainment systémom.
Upravená je aj stredová časť s novými zásuvkami, pred spolujazdcom je výsuvný stolík a pribudli aj konektory USB typu A a C. Našťastie nezmizla 12 V ani 24 V zásuvka. Konektory USB sú aj po oboch stranách spacej časti kabíny, kde novo pribudli tlačidlá pre aktiváciu kamier. Moderný dojem posilňuje aj kolmejší volant, nižšia jazdná poloha pre lepší komfort a odozvu. Pohodlie vodiča a spolujazdca zaručuje výber sedadiel s bočnou oporou a plným operadlom. K dispozícii máte poťah z vinylu, látky alebo kože, vyhrievanie, vzduchové odpruženie a dokonca aj farby bezpečnostných pásov. Pri prepracovaní interiéru výrobca myslel na pohodlie vodiča a odviedol dobrú prácu.

Nové motory

V rámci modernizácie ťahača S-Way došlo k významnej úprave motorov. Z ponuky úplne vypadol Cursor 11, základ tvorí Cursor 9, avšak ťahače sa budú dodávať s prepracovaným šesťvalcom XCursor 13, ktorý bude k dispozícii s výkonmi 460 k (338 kW)/2500 Nm, 500 k (368 kW)/2600 Nm, 54 k (397 kW)/2700 Nm a 580 k (426 kW)/2800 Nm (nechýbajú ani plynové varianty). Pri všetkých jednotkách došlo k zvýšeniu krútiaceho momentu a hlavne k posunutiu vrcholu maxima. V prípade nami testovanej verzie 500 je maximálny „krúťák“ k dispozícii už v 843 min-1. Najmä v režime Eco sa elektronika nehanbí radiť dvanástku pokojne aj v 60 km/h i do tiahleho stúpania. Všetky motory by mali mať až o 10 % nižšiu spotrebu, k čomu má napomôcť aj upravený prediktívny tempomat, ktorý teraz umožňuje podrobnejšie nastavovanie rýchlostnej slučky a ktorý dokáže stratégiu riadiť podľa toho, či uprednostňujete spotrebu alebo čas.

Nálož asistentov

Vozidlo je vybavené povinným súborom asistenčných systémov ADAS. Jeho súčasťou je aj systém pre asistované riadenie, keď tempomat upravuje rýchlosť súpravy aj na základe dopravných značiek, sám dokáže spomaliť i pred zákrutou, križovatkou či kruhovým objazdom. Najnovšie európske predpisy o všeobecnej bezpečnosti priniesli do IVECO S-Way nové funkcie pre pokročilé asistenčné systémy vodiča a ochranu ostatných účastníkov cestnej premávky:

ALC (Alcohol Interlock) je štandardizované rozhranie pre montáž originálnych alebo aftermarketových alkoholových blokovacích zariadení.
ESS (signál núdzového zastavenia) varuje účastníkov cestnej premávky za vozidlom prostredníctvom výstražných svetiel pri prudkom brzdení.
BSIS (informačný systém o mŕtvom uhle) deteguje účastníkov cestnej premávky pohybujúcich sa rýchlosťou 5 – 20 km/h v zóne blízkeho mŕtveho uhla a poskytuje vizuálne a akustické varovania.
MOIS (Moving Off Info System) deteguje blízkych účastníkov cestnej premávky v zóne mŕtveho uhla vpredu a poskytuje vizuálne a akustické varovania.
REV (detekcia pri cúvaní) poskytuje jasný výhľad na účastníkov cestnej premávky a na prekážky za vozidlom pri cúvaní, a to vďaka kamere umiestnenej v zadnej priečke.
DDAW (Driver Drowsiness Attention Warning) monitoruje bdelosť vodiča a poskytuje varovanie, keď je ospalý.
ISA (Intelligent Speed Assist) pomáha vodičovi dodržiavať rýchlostný limit na ceste a poskytuje vizuálnu a akustickú spätnú väzbu.
AEBS (Advanced Emergency Breaking System) rozpozná potenciálnu čelnú kolíziu, varuje vodiča a čo najviac spomalí vozidlo. Garantuje plné brzdenie z 80 na 0 km/h.
LDWS (Lane Departure Warning System) varuje nepozorného vodiča na vybočenie vozidla z jazdného pruhu, keď nie sú aktivované smerovky.

Nové IVECO S-Way kombinuje silné estetické prvky s účinnou ergonómiou, je najpôsobivejším modelom IVECO S-Way v histórii tohto modelu. Vďaka ešte väčším možnostiam úprav si zákazníci môžu viac ako inokedy zakomponovať svoje osobné preferencie do tohto nadmieru atraktívneho vozidla.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button