Cestná doprava
Projekt TEN-T ako jediný dlhodobo rieši MHD v Bratislave
Projekt TEN-T (Trans European Network for Transport) znamená jediné dlhodobé riešenie pre dopravný systém mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Bratislave.
Umožňujú to veľkokapacitné koridory na prepravu osôb, ich rozšírenie do podzemia a doplnenie o vzájomné prepojenie popod Dunaj. Povedal to dnes v Bratislave na stretnutí s novinármi generálny riaditeľ a predseda predstavenstva akciovej spoločnosti DOPRAVOPROJEKT Gabriel Koczkáš.
Ako ďalej uviedol, prípadné pozastavenie projektu by prakticky zmrazilo aktivity na vybudovanie nosného dopravného systému v Bratislave. Projekt, ktorý predpokladá tri etapy budovania, je už v takom štádiu rozpracovanosti, že jeho pozastavenie by vzhľadom na financie schválené z Európskej únie (EÚ) bolo neefektívne. Hoci, ako ďalej povedal, nemajú k dispozícii oficiálne stanoviská, začína sa intenzívne hovoriť o inom riešení MHD v hlavnom meste SR s tým, že by sa časť prostriedkov z EÚ, vyčlenených na projekt TEN-T, presmerovala na budovanie električkovej trate z mestskej časti Petržalka do centra mesta.
Projekt TEN-T ponúka integrovaný mestský systém dopravy. Ide o komplexné a dlhodobé riešenie pre dopravu v Bratislave. Na území mesta je projekt určený výhradne len na prepravu cestujúcich, čím sa oddelí nákladná a osobná doprava. Je rozdelený do troch realizačných fáz. V rámci nich bude rovnako vyriešená aj modernizácia železničného uzla v hlavnom meste. Ponúka nielen prepojenie miest Bratislava a Viedeň kapacitnou koľajovou dopravou a napojením letiska M. R. Štefánika, ale hlavne dlhodobé riešenie hromadnej dopravy, ktorá v Bratislave kolabuje. Povoľovací proces bude ukončený už v roku 2011, takže projekt možno začať realizovať ešte tento rok. Ostatné ponúkané riešenia dopravnú situáciu v hlavnom meste z dlhodobého hľadiska nevyriešia.
Projekt je jednou z priorít EÚ a jeho cieľom je zvýšiť interoperabilitu železničnej siete a integrovať Bratislavu do európskej železničnej siete vybudovaním železničnej osi Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava/Budapešť na vysoko výkonnú trať pre osobnú a nákladnú dopravu. Železničná trať na území mesta Bratislava bude zároveň plniť aj funkcie vnútromestskej hromadnej dopravy, zabezpečujúc prepravu obyvateľov mesta do mestskej časti Petržalka a z nej. Železničný koridor TEN–T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou 30 medzinárodných európskych dopravných koridorov. Náklady na jeho realizáciu na Slovensku sú rozpočtované vo výške asi 1,3 miliardy eur, z ktorých podstatná časť pochádza z Európskej únie. Na financovaní sa podieľajú aj štátny rozpočet a Železnice SR.
Ako ďalej uviedol, prípadné pozastavenie projektu by prakticky zmrazilo aktivity na vybudovanie nosného dopravného systému v Bratislave. Projekt, ktorý predpokladá tri etapy budovania, je už v takom štádiu rozpracovanosti, že jeho pozastavenie by vzhľadom na financie schválené z Európskej únie (EÚ) bolo neefektívne. Hoci, ako ďalej povedal, nemajú k dispozícii oficiálne stanoviská, začína sa intenzívne hovoriť o inom riešení MHD v hlavnom meste SR s tým, že by sa časť prostriedkov z EÚ, vyčlenených na projekt TEN-T, presmerovala na budovanie električkovej trate z mestskej časti Petržalka do centra mesta.
Projekt TEN-T ponúka integrovaný mestský systém dopravy. Ide o komplexné a dlhodobé riešenie pre dopravu v Bratislave. Na území mesta je projekt určený výhradne len na prepravu cestujúcich, čím sa oddelí nákladná a osobná doprava. Je rozdelený do troch realizačných fáz. V rámci nich bude rovnako vyriešená aj modernizácia železničného uzla v hlavnom meste. Ponúka nielen prepojenie miest Bratislava a Viedeň kapacitnou koľajovou dopravou a napojením letiska M. R. Štefánika, ale hlavne dlhodobé riešenie hromadnej dopravy, ktorá v Bratislave kolabuje. Povoľovací proces bude ukončený už v roku 2011, takže projekt možno začať realizovať ešte tento rok. Ostatné ponúkané riešenia dopravnú situáciu v hlavnom meste z dlhodobého hľadiska nevyriešia.
Projekt je jednou z priorít EÚ a jeho cieľom je zvýšiť interoperabilitu železničnej siete a integrovať Bratislavu do európskej železničnej siete vybudovaním železničnej osi Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava/Budapešť na vysoko výkonnú trať pre osobnú a nákladnú dopravu. Železničná trať na území mesta Bratislava bude zároveň plniť aj funkcie vnútromestskej hromadnej dopravy, zabezpečujúc prepravu obyvateľov mesta do mestskej časti Petržalka a z nej. Železničný koridor TEN–T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou 30 medzinárodných európskych dopravných koridorov. Náklady na jeho realizáciu na Slovensku sú rozpočtované vo výške asi 1,3 miliardy eur, z ktorých podstatná časť pochádza z Európskej únie. Na financovaní sa podieľajú aj štátny rozpočet a Železnice SR.