Cestná doprava

Prípravu na zimu by nemal podceniť žiadny vodič

Blíži sa zima, motoristi by v nadchádzajúcom období rozhodne nemali zabudnúť na prípravu a zimnú výbavu svojho auta, aby mohli aj v nehostinných zimných podmienkach bezpečne cestovať.

„Dobré zimné obutie vozidla je kľúčovým prvkom, ktorý má veľký vplyv na bezpečnú jazdu počas zimy. Zimné pneumatiky by mali mať dostatočnú hĺbku dezénu – minimum je 4 milimetre (mm). Správne pneumatiky majú podstatne lepší záber pri rozjazde na snehu a ľade, lepšie držia na klzkom povrchu a výrazne skracujú brzdnú dráhu,“ upozornil Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA Auto.

V zimnom období je podľa neho všeobecne výhoda na strane áut s benzínovým motorom, pretože benzín na rozdiel od nafty netuhne, benzínové autá sa v porovnaní s dieselovými oveľa rýchlejšie zahrejú, a teda skôr kúria.

Nafta je podľa jeho slov na mrazy veľmi citlivá a s teplotami pod mínus desať stupňov Celzia sa začínajú problémy. Pred zimou odporúča do nafty pridávať zimné aditívum alebo tankovať na tých čerpacích staniciach, kde predávajú naftu uspôsobenú na zimnú prevádzku. Nemrznúca zmes do ostrekovačov by mala podľa mala Vaněčka byť aspoň na mínus desať stupňov Celzia. Chladiaca sústava by potom mala byť naplnená zmesou na mínus 25 stupňov Celzia.

Gumové tesnenia dverí a okien je podľa neho vhodné pred zimou ošetriť špeciálnym prípravkom proti primŕzaniu. Je dobré podľa jeho slov si nechať skontrolovať aj stav akumulátora, brzdy, olej, podvozok, sklá, osvetlenie a povinnú zimnú výbavu či ošetriť karosériu. Nutnou výbavou automobilu na zimu sú predovšetkým štartovacie káble, snehové reťaze, škrabka na sneh, lopatka a tiež deka na zahriatie.

Na dlhšie trasy sa podľa neho treba pripraviť. „Osobne odporúčam kúpiť si na dlhšiu cestu aj zásobu jedla a pitia, pretože uviaznutie v kolóne na niekoľko hodín nemusí byť pri kalamitnej situácii žiadnou výnimkou. V zime sa oplatí udržiavať dostatočnú hladinu paliva v nádrži alebo so sebou v kufri voziť kanister s palivom na doliatie. Stojace auto s naštartovaným motorom spotrebuje odhadom dva litre paliva za hodinu,“ dodal Vaněček.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button