Cestná doprava

Primátori B.Bystrice a Ružomberka adresovali J.Figeľovi pripomienky k R1

Primátori Banskej Bystrice a Ružomberka Peter Gogola a Ján Pavlík sa dnes dohodli, že budú spoločne koordinovať kroky smerujúce k realizovaniu predĺženia rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka.

Výsledkom ich spolupráce sú pripomienky oboch miest k dokumentu Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 – 2014, ktorý predkladá Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR na rokovanie vlády SR. Pripomienky dnes primátori adresovali ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi. TASR informovala hovorkyňa banskobystrického primátora Monika Pastuchová.
     
„Dopravné napojenie našich miest má mimoriadny význam pre ďalší rozvoj nielen Banskej Bystrice a Ružomberka, ale aj celej severnej časti územia nášho kraja, ktorá upadla do hlbokého hospodárskeho útlmu aj pre nevyhovujúce dopravné podmienky,“ uvádzajú primátori v liste. Gogola a Pavlík ďalej argumentujú, že medzi základné východiskové dokumenty programu patrí Operačný program Doprava 2007 – 2013, v ktorom sa v rámci siete rýchlostných ciest uvádza aj trasa cesty R1 s predĺžením trasy v úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča – Ružomberok. Ako Pastuchová pokračovala, medzi priority programu však už tento úsek trasy cesty R1 zaradený nebol.
      
Podľa jej ďalších slov z hľadiska miest Banská Bystrica a Ružomberok považujú primátori presunutie výstavby trasy cesty R1 v úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča – Ružomberok na bližšie nestanovený termín druhej polovice tohto desaťročia za neprijateľný a nemôžu s ním súhlasiť. „Žiadame o prehodnotenie významu trasy R1 (Banská Bystrica – Ružomberok D1) a akceptovanie pôvodne stanovených termínov výstavby úsekov cesty R1, ktoré predpokladajú ukončenie výstavby do roku 2016,“ konštatujú primátori.
      
Význam trasy umožňujúcej priame napojenie miest Banská Bystrica a Ružomberok na diaľnicu D1 a vybudovanie významného severojužného dopravného prepojenia (R3, R1) v trase historickej európskej cesty E 77, je pre celý priestor banskobystricko-zvolenského osídlenia a priestoru Oravy a Liptova podľa Pastuchovej slov životne dôležitý. Hovorkyňa ďalej uviedla, že prepojenie miest Banská Bystrica a Ružomberok prostredníctvom rýchlostnej komunikácie R1 má navyše mimoriadny význam pre ochranu vodných zdrojov slúžiacich pre banskobystrický región nachádzajúci sa na trase I/59. Dobudovanie R1 predstavuje alternatívu a záložné prepojenie v smere východ – juhozápad SR a je významným priamym prepojením v smere sever – juh.
      
V odvolaní sa na platné, schválené aj pripravované dokumenty, v ktorých trasa cesty R1 nebola nikdy spochybnená, zároveň primátori žiadajú o akceptovanie a zaradenie trasy cesty R1 Trnava – Nitra – Žarnovica – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica – Ružomberok, vrátane jej posledného úseku Banská Bystrica – Korytnica – Ružomberok, do záväzných častí všetkých stupňov územno-plánovacej dokumentácie, vrátane ich zmien a doplnkov a miest obcí, cez ktoré stanovená trasa cesty prechádza.
 

Prečítajte si aj

Back to top button