Prepojenie Nitry s Komárnom cestou 1. triedy nie je vôbec pripravené
Severo-južný koridor, prepojenie Nitry s Komárnom cestou prvej triedy s napojením na nový dunajský most medzi Komárnom a maďarským Komáromom, s výnimkou obchvatu Komárna nie je vôbec pripravený. Povedal to v piatok v Komárne minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina), ktorý sa v rámci programu v krajoch stretol s primátormi a starostami okresu Komárno a zástupcami Nitrianskeho samosprávneho kraja.
Podľa slov ministra účastníci stretnutia hovorili o cestnej, železničnej infraštruktúre v tomto regióne, ale aj o komárňanskom prístave, avšak situácia s cestnou infraštruktúrou bola najzávažnejšia. „Napriek rôznym informáciám tá pripravenosť úsekov medzi Nitrou a Komárnom – toho severo-južného prepojenia – s výnimkou obchvatu Komárna nie je. Nevieme tam vôbec spustiť výstavbu. V prípade obchvatu Komárna sme dali stanovisko za Národnú diaľničnú spoločnosť, že budeme v príprave pokračovať,“ povedal Doležal.
„Je veľmi nešťastné, že tento krásny most skončí na konci dňa na ceste druhej triedy a nebude pokračovať obchvatom Komárna logicky ďalej smerom na Nitru. Neviem sa k tomu vyjadriť, prečo sa to v minulosti nerealizovalo. Môžem len povedať, že aj môj štátny tajomník, ktorý je účastníkom slovensko-maďarskej komisie pre dopravu, to bude riešiť aj s maďarskou stranou, chceme to komunikovať ako jasný koridor smerom na Nitru a budeme pokračovať v príprave obchvatov Nových Zámkov, Hurbanova, respektíve celý ten cestný ťah budeme stavať ako cestu prvej triedy s obchvatmi,“ dodal.
Primátor Komárna Béla Keszegh za najkritickejšie oblasti, ktoré vyžadujú súrne riešenie, okrem nového mosta na Dunaji medzi Komárnom a Komáromom označil aj Vážsky most, kruhový objazd na križovatke smerom na obec Iža, prístav v Komárne i železnicu. Podľa Keszegha treba odpolitizovať riešenie dopravnej infraštruktúry a venovať sa mu z odborného hľadiska na základe analýz.
Finančné zdroje podľa vyjadrenia primátora sú, ale, žiaľ, európske zdroje nedokáže Slovensko čerpať efektívne, preto je nutné, aby sa zefektívnila vzájomná spolupráca medzi jednotlivými rezortmi, a v záujme lepšieho čerpania finančných zdrojov musia spolupracovať aj vyššie územné celky i regionálne samosprávy.
Doležal podotkol, že v dohľadnom čase predloží vláde konkrétny návrh a zoznam investičných priorít, aby sa to schválilo vládnym uznesením, aby sa tak garantovalo financovanie tejto infraštruktúry, aby zoznam priorít bol minimálne na isté obdobie nemeniteľný.
K otázke obchvatu Komárna, ktorý by nadväzoval na nový dunajský most, ktorého odovzdanie by malo byť v nadchádzajúcich mesiacoch, minister povedal, že nasledovať bude stavebné konanie, verejné obstarávanie, a ak všetko pôjde dobre, tak v roku 2024 – 2025 by ho mohli reálne začať stavať. „Ja už ten úsek stavať určite nebudem, minimálne nie táto vláda, ale chcem mojim nasledovníkom odovzdať čo najviac pripravených úsekov tak, aby mohli stavať oni, keď budú mať pripravené zdroje,“ podčiarkol Doležal.