Cestná doprava

Podnikatelia žiadajú urýchliť dokončenie diaľnice D3

Prioritne financovať a urýchliť dokončenie európskeho koridoru VI. – diaľnice D3 a rýchlostných ciest spájajúcich Slovensko a Poľsko.

Žiadajú to v deklarácii účastníci medzinárodného podnikateľského fóra Perspektívy zvýšenia konkurencieschopnosti cez rozvoj európskej dopravnej infraštruktúry medzi Slovenskom a Poľskom, ktoré sa dnes uskutočnilo v Žiline.
      
Veľvyslanec Poľskej republiky v Slovenskej republike (SR) Andrzej Krawczyk zdôraznil, že situácia sa oproti minuloročnej medzinárodnej konferencii zmenila. „Z poľského hľadiska je lepšia. Výstavba na Slovensku sa ešte nezačala. Ale z toho, čo vieme, diaľnica k poľským hraniciam je na zozname priorít. A všetko nasvedčuje tomu, že už nie je tak vzdialený okamih, kedy sa začne stavať.

Myslím si, že k tomu veľmi prispela návšteva poľského prezidenta. A že dodatočné kroky ako je dnešné fórum, sú dôležité. Sme v dobrom východiskovom bode. Očakávam, že dnešné fórum bude viac konkrétne. V každom prípade som dnes prišiel do Žiliny v optimistickej nálade,“ povedal Krawczyk. Podľa riaditeľa Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) Regionálnej komory (RK) Žilina Jána Mišuru môže výstavba diaľnice D3 v úseku Svrčinovec – Skalité urýchlene začať, pretože má stavebné povolenie od januára 2011.

„Navrhli sme aj riešenie financovania. Keďže tretí sektor blokuje úsek Turany – Hubová, rovnako dlhý úsek je Svrčinovec – Skalité. Môže sa okamžite vypísať tender a tento úsek financovať z kohéznych fondov. Európska únia (EÚ) ho chce financovať, takže neprepadnú európske fondy. Výstavba tohto úseku začala v roku 1997 a v roku 1999 bola zastavená. V roku 2000 začalo stavať Poľsko a kontinuálne stavia doteraz.

Na Slovenskej strane odložili po roku 1999 tento úsek už tri vlády na neskorší termín. Je podpísaná zmluva, že to dokončime v roku 2014. Poľsko túto zmluvu dodrží a splní. Dúfame, že Slovensko nebude mať medzinárodnú hanbu,“ skonštatoval Mišura. Prezident Poľsko – slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Krakowe Piotr Cebulski upozornil, že EÚ nemusí mať v budúcnosti toľko finančných prostriedkov na podporu budovania infraštruktúry ako teraz. „Máme radosť z toho, že vzájomný poľsko-slovenský obchod každoročne rastie.

Ale rezervy sú veľké. Dobudovanie úseku po Skalité – Zwardoň je rezerva, ktorá by pomohla oživiť nielen hospodársku spoluprácu, ale aj spoločenský život a komunikáciu medzi Poľskom a Slovenskom,“ uviedol Cebulski. Predseda predstavenstva SOPK RK Žilina Dušan Haluška podotkol, že každá slovenská vláda za posledných 10 rokov deklarovala po nástupe k moci maximálnu podporu výstavbe diaľníc a rýchlostných ciest na Slovensku, aby zlepšila podnikateľské prostredie. „Po eufórii príde vytriezvenie. Podnikatelia zisťujú, že čo sa povedalo alebo sľúbilo, sa nikdy nedodržalo. Robia sa rôzne redukcie, revízie rozhodnutí a hľadajú sa dôvody, prečo sa to nedalo urobiť.

Z tohto dôvodu hodnotíme výstavbu diaľníc na Slovensku ako veľmi pomalú, zdĺhavú. Preto dúfame, že nová vláda bude realizovať to, čo prijme a prehlási. A podporí tak podnikanie hlavne tu, na severe, kde sa vytvárajú doliny, do ktorých nedokážeme dostať podnikateľov a investorov z dôvodu nedobudovanej infraštruktúry,“ dodal Haluška.
 

Prečítajte si aj

Back to top button