Cestná doprava

NDS vyhlási súťaž na úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v decembri

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhlási ešte v decembri súťaž na zhotoviteľa 13,5-kilometrového (km) úseku diaľnice D1 od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu.

Po prehliadke prieskumnej štôlne tunela Višňové o tom dnes informoval minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ. Odhadovaný čas výstavby moderného dvojrúrového tunela Višňové dlhého 7,5 km je podľa Figeľa 5 rokov. „To znamená v horizonte roku 2017 by dielo mohlo byť dokončené a odovzdané do užívania.

Celkové náklady sa odhadujú na úrovni maximálne 900 miliónov eur. Hovorím to ako číslo, ktoré kombinuje štátnu a rezortnú expertízu a kombinuje v sebe náklady nielen na samotný tunel, ale aj ostatné komunikácie v celkovej dĺžke 13,5 km,“ skonštatoval Figeľ. Súčasné pomery na stavebnom trhu, ale aj kvalitná a intenzívna súťaž môžu podľa Figeľa priniesť ďalšie úspory. „Nie je to fikcia, za štyri identické úseky Slovensko v tomto roku ušetrilo oproti PPP kontraktu nateraz 700 miliónov eur.

Projekt sa pripravoval zhruba 30 rokov až po stavebné povolenie, ktoré bolo vydané v roku 2009. Realizácia štôlne začala v roku 1998 a stála do 66,38 milióna eur. Peniaze tu zatiaľ stoja a čakajú, lebo tá hodnota neprináša nový úžitok. Ale verím, že dobrou súťažou zhruba v horizonte júna budúceho roku, po doprojektovaní a predložení kvalitných ponúk, by mohol byť známy zhotoviteľ a následne realizovať túto výstavbu,“ uviedol Figeľ.

      
Zdôraznil, že intenzita dopravy na ceste I/18 cez Strečno každoročne stúpa. „Preto chceme tunel čím skôr postaviť a odľahčiť cesty I. triedy. Tento tunel nemá alternatívu, pretože je kľúčovým a dnes chýbajúcim bodom, ktorý výrazne zvýši priepustnosť cesty medzi Martinom a Žilinou,“ dodal Figeľ. Úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela má podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomíra Palčáka veľký prínos hlavne z dopravného hľadiska. „Žilina je dnes gordický uzol v tranzitných prepravách a intenzita na súbežnej ceste I/18 je jedna z najväčších na cestách I. triedy.

Je to okolo 26.000 vozidiel denne. Podľa našich prepočtov až 80 % tejto dopravy by mal stiahnuť nový úsek. Z toho by sa nakoniec mohol stať želaný stav, kedy cesta I/18 hlavne popod Strečno by slúžila len na prepojenie Martina so Žilinou, na čo bola aj pôvodne stavaná. Z pohľadu úspory času tento úsek veľmi výrazne skracuje dopravnú trasu, je to 15 minút pre osobné auto a 18 minút pre nákladné vozidlá,“ uzatvoril Palčák.
 

Prečítajte si aj

Back to top button