Najdlhšia a najťažšia súprava znižuje počet transportov o tretinu
Najdlhšia a najťažšia súprava pre pravidelnú prepravu na európskych cestách dnes meria 34 metrov a jej celková váha (TGW) je 98 ton. Ide o 12-nápravovú súpravu, ktorú tvorí podvozok Scania R 770, 8×4 a návesy s bočnicovým sklápaním od výrobcu OP Höglunds. Tento cestný vlak po diaľnici E20 prepravuje drevenú štiepku zo železničného terminálu do asi 20 km vzdialeného závodu vo švédskom meste Södertälje.
Súprava je súčasťou projektu, na ktorom začali v roku 2013 pracovať lokálny dodávateľ energie v regióne Štokholmu Söderenergi a dopravná spoločnosť Foria. Ich spoločným cieľom bolo optimalizovať a zefektívniť prepravy a znížiť emisie CO2. Scania bola prizvaná ako partner a dodávateľ vysokokapacitných vozidiel know-how z oblasti logistiky. Spoločne vyvinuli túto obriu súpravu. Projektu sa zúčastnila aj spoločnosť Skogforsk, ktorá vyvíja nadstaby pre drevársky priemysel a celý proces pomohla zdokumentovať.
Rast krok za krokom
Aj keď projekt priniesol viacero výborných nápadov, švédske úrady v tom čase neboli pripravené udeliť potrebné výnimky. Vtedajšia legislatíva umožňovala maximálnu hmotnosť súpravy 60 ton. V roku 2014 sa projekt čiastočne posunul, keď dostal povolenie pre súpravu dlhú 25,25 metra s 9 nápravami a celkovou hmotnosťou 74 ton. Ťahala ju Scania R 730. Tento krok umožnil 30 %-né zvvýšenie prepravnej kapacity a zároveň priniesol 10 %-nú úsporu paliva. Súprava bola poháňaná bionaftou (FAME – metylesterom repky olejnej) a neskôr HVO (hydrogenovaným rastlinným olejom), čo pomohlo zvýšiť úsporu emisií CO2. Želaná súprava s celkovou hmotnosťou 98 ton však bola stále v nedohľadne.
Jej čas prišiel v roku 2020. Po šiestich rokoch transportov bez nehody alebo incidentu povolili úrady 34 metrov dlhej a 98 ton vážiacej súprave vstup na cesty. Jazdila po rovnakých trasách, so všetkými zákrutami a kruhovými objazdami. A všetko fungovalo výborne, len s o ďalších 30 % väčšou kapacitou pre náklad.
S novým vozidlom to ide plynulejšie
Na jar roku 2021 pribudol ďalśí krok vpred, keď sa do projektu zapojil nový motor V8 s výkonom 770 k. Výkon sa zvýšil, no spotreba paradoxne klesla. „Nový kamión jazdí neuveriteľne plynulo. Mňa len tak niečo neohúri, ale tento krát si inžinieri v Scanii skutočne zaslúžia potľapkanie po pleci. Motor je veľmi výkonný, stabilnejší s lepšou trakciou a ovládateľnosť je užasná,“ hovorí Owe Lindkvist, subdodávateľ pre spoločnosť Floria a majiteľ tohto nového vozidla, s ktorým vozí drevenú štiepku denne často aj cez hustú premávku.
Vedecké merania
Aj keď ide iba o štúdiu uskutočnenú na jednej ceste vo Švédsku, jej výsledky sa zdieľajú s vedcami v medzinárodnom kontexte a porovnávajú sa rôzne premenné, ktoré ovplyvňujú takúto prevádzku. Okrem spotreby paliva a veľkosti vozidla sa skúmajú aj mnohé ďalšie faktory, Jeden z vedcov, Henrik von Hofsten, výskumník švédskeho drevárskeho priemyslu, používa okrem iných nástrojov aj systém Scania Fleet Management System, aby mohol sledovať výkon vozidla a jeho správanie v premávke. Jeho zistenia ukazujú, že celková kapacita nákladu závisí aj od takých premenných, akými sú kvalita a vlhkosť drevenej štiepky, ktorá sa transportuje.
„Táto 98-tonová súprava si v premávke počínala bezchybne, čo je kľúčové. Ale pre optimalizáciu prepravnej kapacity potrebujete dosiahnuť aj maximálne naloženie, čo nie je vždy možné. Berúc však do úvahy všetko, čo sme zistili, vidíme pri 770-ke lepšie čísla ako pri 730-ke, vo výkone aj v spotrebe paliva,“ hovorí švédsky výskumník.
Ide sa ďalej
Všetci účastníci sú nadšení z toho, ako sa im podarilo zvýšiť efektivitu a úspory v porovnaní so začiatkom celého projektu, ich práca však nekončí a v Söderenergi už teraz pracujú na ďalších plánoch. „Dostať sa z 60 na 98 ton znamenalo zvýšenie kapacity o 70 % – a bez fosílnych palív. Ďalším krokom je stať sa uhlíkovo neutrálnymi, s elektrickými nákladnými vozidlami. Rokovania s úradmi a partnermi sa už začali,” dodáva Olle Ankarling.