Minister dopravy odvolá riaditeľa SSC, NDS čaká audit
- Riaditeľa Slovenskej správy ciest Žemberu minister dopravy a výstavby odvolá
- Slovenskú správu ciest aj Národnú diaľničnú spoločnosť čaká hĺbkový audit
- Dostavbu Tunela Višňové chce minister stihnúť do troch rokov
Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) odvolá generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest (SSC) Romana Žemberu a spoločnosť čaká aj hĺbkový audit. Tomu sa nevyhne ani Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
„Minister už skôr nariadil nepodpísať spornú zmluvu až do doby, kým sa preverí, či nedošlo k machináciám pri verejnom obstarávaní alebo korupčnému správaniu,“ povedal k odovlaniu šéfa SSC Žemberu hovorca Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Ivan Rudolf. Na tú upozornil portál aktuality.sk, ktorý v stredu (15.4.) publikoval nahrávku hlasu Žemberu, riaditeľa SSC a spolužiaka bývalého premiéra Roberta Fica (Smer-SD). Podľa portálu na nej má hovoriť o 400.000 pre „Roba“, na ktoré sa ho prišiel pýtať Norbert Bödör.
Portál súčasne poukázal na to, že Žembera pred voľbami podpísal výsledky súťaže na vodorovné dopravné značky, v ktorej zvíťazilo konzorcium firiem na čele s firmou Sates. Subdodávateľom je podľa aktuality.sk už celé roky Žemberova bývalá firma, dnes napísaná na jeho neter.
Aj v NDS sa uskutoční hĺbkový audit
Hĺbkový audit čaká aj Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS). Preverí 2,5-násobné predraženie stavby diaľničného privádzača Lietavská Lúčka, ale aj ďalšie diaľničné stavby. Minister Doležal to oznámil vo štvrtok na brífingu pred tunelom Višňové.
„Som rozhorčený, že to financuje NDS z vlastných zdrojov. To je pre mňa absolútne neakceptovateľné. Preto bude po dohode s generálnym riaditeľom hĺbkový audit v NDS, aby sa takéto situácie neopakovali. Nemáme záujem nič skrývať. Chcem dať aj verejný prísľub, že budeme veľmi otvorení v komunikácii. Popíšeme skutočný stav, hneď ako sa oboznámime s výsledkami auditu,“ povedal minister dopravy.
Generálny riaditeľ NDS Juraj Tlapa zdôraznil, že sa ešte nestretol so stavbou, ktorá by bola na konci 2,5-krát drahšia ako na začiatku. „Ide skutočne o hĺbkový audit, nielen stavieb, čo sme videli. Lebo počúvam, že aj na iných sú problémy. A budeme sa pýtať, zrejme aj našich predchodcov konkrétne, kto bol za čo zodpovedný,“ dodal Tlapa.
Dostavbu tunela Višňové chcú stihnúť do troch rokov
Na brífingu pred Tunelom Višňové tiež minister uviedol, že verí, že do konca roka 2020 sa ukončí súťažný dialóg na zhotoviteľa dostavby Tunela Višňové a jeho dostavba je reálna do troch rokov. Súťaž na Tunel Višňové bude podľa ministra dopravy rozdelená na tri časti.
„Stavebnú – samotné sekundárne ostenie tunela, druhá časť bude zameraná na technológiu tunela a tretia časť na obslužnú budovu diaľničnej prevádzky. Je to síce ambiciózne, ale stále chceme veriť, že do konca roka 2020 budeme mať zhotoviteľa minimálne na stavbu tunela,“ podotkol.
„Úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka sme pripravení odovzdať. Ale sám o sebe nedáva prakticky žiadny zmysel, musíme dokončiť privádzač do Žiliny. Podľa posledných informácií veríme, že do konca roka 2020 tento privádzač sprejazdníme,“ uviedol minister dopravy.
Vysvetlil, že úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka sprístupnia pre osobnú dopravu a nákladná doprava bude pokračovať v pôvodnom smere. „Minimálne nateraz bude otvorený iba v smere na Žilinu, a nie aj na Rajec. Ale s primátorom Žiliny Petrom Fiabánem sme riešili aj posilnenie takzvaného bajpasu na kruhovom objazde pri Metre. Uvedomujeme si, že to extrémne zaťaží Žilinu. Preto odtiaľ vylučujeme nákladnú dopravu a posilňujeme práve kruhový objazd,“ dodal Doležal.